جزییات صادرات ایران به کشورهای اوراسیا در هشت ماهه ۹۹

ایران در هشت ماهه نخست امسال حدود ۱.۸ میلیون تن کالا(بدون احتساب نفت) به ارزش ۶۳۹ میلیون دلار به کشورهای اتحادیه اوراسیا صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۰ درصد و از نظر ارزشی ۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تجارت ایران و اوراسیا در هشت ماهه نخست امسال پرداخته و نوشته است: ارزش تجارت کالایی (بدون احتساب نفت خام) ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا طی هشت ماهه نخست امسال حدود ۱.۴ میلیارد دلار بوده که حدود ۲.۸ درصد از کل ارزش تجارت کالایی ایران را در این مدت شامل می‌شود.

طی مدت مورد بررسی صادرات ایران به دو کشور روسیه و بلاروس افزایش قابل توجهی هم از نظر مقداری و هم از نظر ارزشی داشته در حالی که صادرات به سه کشور دیگر یعنی ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان با افت توام وزنی و ارزشی همراه بوده است.

سهم کشورهای اوراسیا از مجموع صادرات کالایی ایران طی این مدت، از نظر ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸، تغییر معناداری نداشته و تنها با حدود ۰.۲ واحد درصد افزایش به ۲.۴ درصد رسیده است.

براساس این گزارش، در بین شرکای تجاری عضو اتحادیه اوراسیا، بیشترین صادرات ایران طی هشت ماهه نخست ۹۹ مربوط به کشورهای روسیه و ارمنستان با ارزش صادرات به ترتیب ۲۸۵ میلیون دلار و ۲۳۳ میلیون دلار بوده و بیشترین واردات ایران نیز از کشور روسیه به ارزش ۷۲۷ میلیون دلار بوده است.

از کل صادرات ایران به ۵ کشور نام برده شده، حدود ۴۲۵ میلیون تن با ارزش ۳۳۰ میلیون دلار به اقلام کشاورزی و غذایی تحت فصول یک تا ۲۲ کتاب مقررات صادرات و واردات اختصاص داشته است.

سهم این اقلام از کل صادرات ایران به ۵ کشور عضو اوراسیا، از نظر وزنی ۳۲.۸ درصد و از نظر ارزشی برابر با ۵۱.۶ درصد بوده است. مقاصد اصلی صادرات کشاورزی و غذایی ایران در بین کشورهای اوراسیا، سه کشور روسیه با رقم ۲۴۶ میلیون دلار، قزاقستان با رقم ۴۴.۲ میلیون دلار و ارمنستان با رقم ۲۳.۶ میلیون دلار بوده‌اند.

براساس این گزارش، گرچه تراز تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه در هشت ماهه ۹۹ همچنان منفی بوده است اما نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۹۰ میلیون دلار از کسری تراز تجاری کاسته شده و به نفع ایران بهبود یافته است. بخشی از بهبود تراز یادشده ناشی از افزایش صادرات و کاهش واردات (روسیه و بلاروس) و بخشی دیگر صرفا ناشی از کاهش واردات (قزاقستان) محقق شده است. تراز تجاری ایران طی این مدت با کشورهای ارمنستان و قرقیزستان تضعیف شده است.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نوشته است: نکته قابل توجه در مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه، تراز تجاری منفی بالای ایران با روسیه است که طی هشت ماهه نخست ۹۹ نیز همچنان منفی و ۴۴۲ میلیون دلار به نفع روسیه بوده است.

کد خبر 39385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =