افزایش روزافزون هزینه های صادرات سرامیک به عراق

عضو کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران گفت: از آنجا که در حال حاضر صدور هر مترمربع کاشی و سرامیک، به طور متوسط یک دلار هزینه دارد و این رقم همچنان در حال افزایش است، دستگاههای ذیربط باید برای تعدیل این هزینه های تلاش کنند.

داریوش محمودی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با انتقاد از افزایش هزینه های گمرکی و صادراتی در حوزه کاشی و سرامیک به عراق، افزود: تداوم این روند صعودی در هزینه ها نشان می دهد که قوانین صادراتی از فرمول منطقی تبعیت نمی کنند به طوری که در بازه زمانی میان مدت، کاهش ارزآوری را برای فعالان این بخش بدنبال دارد.

این فعال بخش خصوصی به میزان عوارض صادرات کاشی و سرامیک اشاره کرد و ادامه داد: دولت عراق تا پیش از این در ازای هر مترمربع کاشی و سرامیک معادل ۲۰ سنت عوارض دریافت می کرد که این مبلغ هفته گذشته به ۴۰ تا ۴۵ سنت و در زمان کاهش ارزش دینار در مقابل دلار، افزایش یافته است و این به معنای تشدید هزینه های صادرات کاشی و سرامیک به عراق است.

دولت عراق در ۱۰ روز گذشته و برای اولین بار طی ۵ سال گذشته اقدام به کاهش نرخ برابری دینار از یک هزار و ۱۸۲ به یک هزار و ۴۶۰ دینار به ازای هر دلار کرد.

محمودی یادآور شد: افزایش هزینه های صادراتی، به معنای واگذاری کل سود صادرات کاشی و سرامیک به تجار عراقی است.

وی با اشاره به حجم بالای صادرات کالای ایرانی به عراق، افزود: براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک، میزان تجارت ایران به عراق در سالجاری، حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده به طوری که با وجود سهم بالای صنعت کاشی و سرامیک در این میزان، اما درآمدهای ارزی صادرکنندگان روند نزولی داشته است.

این فعال بخش خصوصی افزایش نرخ عوارض صادراتی ایران از سوی عراق را مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: اگر ایران از بازار عراق خارج شود؛ کشورهایی جایگزین صادرکنندگان ما خواهند شد که نه تنها ارزش پولی بیشتری دارند بلکه هزینه های ارزی و  صادراتی ناچیزی به عراق خواهند داشت.

وی ادامه داد: حضور این کشورها، نتیجه ای جز انزوای تولیدکننده عراقی در پی نخواهد داشت به طوری که در میان مدت نیز صادرات محصولات خام این کشور افزایش خواهد یافت و اقتصاد عراق همچنان تک محصولی باقی خواهد ماند.

قابل ذکر است؛ کل محصولات تولیدی در عراق حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ قلم کالا بوده و ایران نیز حدود ۲ هزار قلم کالا به این کشور صادر می ‌کند.

محمودی حمایت صادرکنندگان ایرانی را از سوی دولت عراق الزامی دانست و تاکید کرد: از آنجا که ورود کالا از ایران به عراق کمترین هزینه را بدنبال دارد، افزایش هزینه صادرات از سوی عراق و نبود توجیه اقتصادی، سبب خواهد شد که بازرگانان ایرانی قطع رابطه تجاری با عراق را ترجیح دهند.

وی گفت: در این حالت بازار این کشور از کالاهای خارجی اشباع خواهد شد و عرضه محصولات سایر کشورها در کوتاه مدت، ضرر بخش تولیدی عراق را رقم خواهد زد.

یادآور می شود؛ در ۷ ماهه سال‌جاری عراق با سهم ۲۷ درصدی از مجموع صادرات ایران‌ و بالاتر از چین در صدر بازارهای صادراتی ایران قرار گرفت.

کد خبر 39396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =