پیشنهاد ایجاد یک سامانه نیمای دیگر برای رفع تعهد ارزی رمزارزها

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان دریافت مبلغ صادرات برق و گاز کشور وجود ندارد، پیشنهاد داد: استخراج رمزارزها را با استفاده از ظرفیت مازاد برق و گاز تشویق و سامانه نیمای دیگری هم برای بازگشت ارز حاصل از صادرات آنها ایجاد شود.

شهاب جوانمردی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز اظهار داشت: با وجودی که درآمد ارزی ناشی از صادرات برق و گاز از منابع کشور در سال های گذشته بوده اما در شرایط فعلی امکان دریافت هیچ مبلغی از این محل را نداریم.

وی تصریح کرد: اگر دولت هم از طریق استفاده از ظرفیت مازاد نیروگاهی در کشور و هم از طریق تشویق افراد برای تولید برق پراکنده در مناطقی که الزاما ایجاد شبکه برق صرفه اقتصادی ندارد، تولید و استخراج رمزارزها تشویق کند، این امر مانند صادرات گاز خواهد بود.

این فعال حوزه بانکداری الکترونیک با بیان اینکه همان طور که به صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی‌ها نرخ سوخت یا خوراک را با مشوق ارائه می‌کنیم، می‌توانیم برای ماینینگ هم مشوق‌هایی در نظر بگیریم، اظهار داشت: فعالان این صنعت استثنا قائل شدن دولت نسبت به سایر حوزه‌ها را درک نمی‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تاکید کرد: می‌توان از میزان برق مصرفی میزان تولید رمزارز را بدست آورد و محاسبه کرد. وقتی میزان تولید را داشته باشیم، می‌توانیم بازاری درست کنیم. ما سالانه نیاز به واردات سه میلیارد دلار تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات داریم. می‌توانیم بازاری درست کنیم که شبیه سامانه نیمای بانک مرکزی باشد و کسانی که نیاز به واردات لپ تاپ، سِرور، تجهیزات رایانه‌ای یا گوشی دارند، ارز خود را از محل تولید رمزارز فعالان تامین کنند.

جوانمردی توضیح داد: ثبت و ضبط میزان تولید رمزارز و صادرات آن در این سامانه ثبت می‌شود و به محض آنکه واردات تجهیزات مربوط به فناوری اطلاعات انجام و برگه سبز گمرکی صادر شد، رفع تعهد ارزی انجام می‌شود.

وی با اشاره به بخشنامه صادر شده از سوی وزارت صمت برای خوداظهاری دارندگان دستگاه‌های ماینر گفت: باید به کل اکوسیستم نگاه کنیم؛ نمی‌توان یکبار مجوز داد و درباره مصارف آن مطلبی نگفت. این موضوع باعث می‌شود تا رغبت تولیدکنندگان رمزارز کاهش یافته و به سمت تولید در خارج از کشور بروند. این در حالی است که ایران منابع تولید انرژی و ظرفیت نیروگاهی بالایی دارد.

این فعال حوزه بانکداری الکترونیک تصریح کرد: افراد فعالی در حوزه ماینینگ می‌شناسم که در حال حاضر دستگاه‌های خود را خاموش کرده و حتی حاضر به اظهار آنها هم نیستند. این افراد حاضر نیستند کار خلافی انجام دهند و سرمایه و دارایی‌شان نیز معطل مانده است زیرا تنها بخشی از مشکل را حل کرده‌ایم و مشکل کل زنجیره حل نشده است.

کد خبر 39477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =