سهم بزرگ ترانزیت در صدور کالا به عراق

مدیرکل سابق دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان آنکه معادل ۲۱ میلیون تناژ کالا در ۹ ماهه اول امسال به عراق صادر شده، گفت: با احتساب هر تناژ به میزان ۲۴ تن، متوجه خواهیم شد برای صدور این حجم از کالا، بیش از یک میلیون سفر جاده ای به این کشور انجام شده است.

سعید عبداللهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرگ و حجم صادرات کالا از مرزهای زمینی مشترک با عراق، افزود: صدور این حجم از کالا به عراق حکایت از سهم بزرگ ترانزیت در صدور محصولات ایرانی به این کشور دارد.

ایران و عراق حدود یک هزار و ۴۵۸ کیلومتر خط مرزی دارند که طولانی‌ترین مرز ایران با سایر کشورهای همسایه است و صادرات کالاهای ایران به این کشور از طریق تزانزیت صورت می گیرد. پایانه های مرزی شلمچه، چذابه، مهران، خسروی، پرویزخان، باشماق و تمرچین از جمله مرزهای مشترک برای تردد کامیون های حامل کالاهای ایرانی به عراق هستند.

این فعال بخش خصوصی افزود: هم اکنون ایران با عراق، ۷ درگاه و بیش از۲۰ بازارچه مرزی دارد که نقش و جایگاه موثر حمل و نقل جاده ای را در حوزه صادرات به عراق نشان می دهد.

در میان کشورهای همسایه، عراق بزرگ ترین مقصد صادراتی و مصرف کننده تولیدات کشورمان به شمار می رود به طوری که سالانه معادل ۱۲ میلیون تن کالا از طریق حمل ونقل جاده ای به عراق منتقل می شود.

 عبداللهی با اشاره به آمار منتشر شده از حجم صادرات ایران در سالجاری، یادآور شد: در آمارهای کمرگ، بیشترین حجم صادرات و حمل کالا، به ۷ کشوری تعلق دارد که در مسیر صادرات ترانزیتی ایران قرار دارند از این رو می توان نقش حمل و نقل جاده ای را در افزایش حجم صادرات کالا مثبت ارزیابی کرد و جایگاه ویژه ای را برای حمل و نقل جاده ای ایران در بخش صادرات در نظر گرفت.

وی با اشاره به تبعات نامطلوب محدودیت های اعمال شده ناشی از شیوع بیماری کرونا بر میزان صادرات جاده ای، گفت: طی یک مقطع زمانی ۴ ماهه، مرزهای ایران به سمت عراق بسته شده بوده و حدود ۳ ماه نیز مبادی مرزی به شکل نیمه وقت، فعالیت می کردند اما با وجود این محدودیت ها، ترانزیت جاده ای همچنان نقش مهمی در صدور کالا به عراق ایفا کرد که همزمان با رفع محدودیت های ارتباطی، این بخش به طور فشرده و شبانه روزی حمل و نقل کالا را انجام و در سالجاری سهم بالای از صدور کالا را به خود اختصاص داد.

این کارشناس ارشد حوزه حمل و نقل بین الملل جاده ای، افغانستان را دومین مقصد صادرات ترانزیتی ایران دانست و گفت: حجم صادرات به این کشور نیز همواره در تناژهای بالا بوده و با وجود شرایط سخت عبور و مرور به این کشور، کامیون های ایرانی می توانند به داخل خاک این کشور وارد شده و جابجایی کالا به افغانستان را انجام دهند.

کد خبر 39528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =