مهم‌ترین مبادی صادرات و واردات اقلام پزشکی مرتبط با کرونا

بررسی آمارهای سازمان جهانی تجارت نشان می‌دهد که کشورهای چین، آمریکا، آلمان، هلند، مکزیک، ژاپن، بلژیک، فرانسه، مالزی و ایرلند ده کشور برتر در صادرات محصولات پزشکی مرتبط با کرونا در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به افزایش تجارت اقلام پزشکی مرتبط با ویروس کوید-۱۹ طی نیمه نخست سال گذشته میلادی پرداخته و نوشته است: در حالی که طی ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ کل تجارت جهانی با افت ۱۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شد، صادرات و واردات اقلام پزشکی در همین مدت با رشد ۱۶ درصدی به رقم یک هزار و ۱۳۹ میلیارد دلار رسید و تجارت این محصولات از افزایش ۲۹ درصدی طی مدت مورد بررسی برخوردار است.

براساس این گزارش کل واردات محصولات محافظت از صورت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۹۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته است. در همین مدت تجارت در زمینه ماسک صورت هم تا ۶ برابر رشد کرد.

چین با سهم ۵۶ درصد از کل صادرات جهان، مهمترین تامین کننده ماسک صورت در این مدت بوده است. این کشور نیاز زیادی به واردات مواد واسطه برای تولید ماسک دارد. میزان واردات الیاف نساجی نبافته چین در آوریل ۲۰۲۰ در مقایسه با ماه مشابه سال ۲۰۱۹ تقریبا به میزان سه برابر افزایش یافت که مبادی اصلی تامین این اقلام کشورهای ژاپن و آمریکا بودند.

براساس این گزارش در بین اقلام گوناگون ماسم صورت، ماسک نساجی با وجود تعرفه بالای آن، از تجارت بیشتری در مقایسه با سایر ماسک‌ها برخوردار است.

مهمترین واردکننده اقلام پزشکی مقابله با کوید-۱۹ طی نیمه نخست ۲۰۲۰ کشور آمریکا با رقم ۳۶.۱ میلیارد دلار و مهمترین صادرکننده، کشور چین با رقم ۵۴.۶ میلیارد دلار بوده است. طی مدت مورد بررسی صادرات اقلام پزشکی مورد نیاز برای مهار کوید ۱۹ توسط کشور چین با جهش قابل توجه معادل ۲۰۷ درصد همراه بوده است.

دومین صادرکننده اقلام پزشکی مقابله با کرونا، کشور آمریکا با رقم صادرات تقریبی ۲۳.۲ میلیارد دلاری در نیمه اول ۲۰۲۰ است که سهم از کل صادرات جهان در این اقلام در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، کاهش یافته و به حدود ۱۲.۳ درصد رسیده است. در مقابل سهم جین از کل صادرات این گروه اقلام از ۱۲ درصد در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ طی نیمه ابتدایی ۲۰۲۰، صادرات آمریکا در این مدت به جای رشد، دچار افت حدود یک درصدی شده است.

با وجود صادرات، کشور چین سومین واردکننده اقلام مبارزه با کرونا و ششمین واردکننده ماسک صورت در جهان در نیمه نخست ۲۰۲۰ هم محسوب می‌شود.

مهم‌ترین مبادی واردات محصولات اساسی مقابله با کرونا، رشد دو رقمی را در زمینه واردات طی نیمه اول ۲۰۲۰ گزارش کرده‌اند که کشورهایی مانند فرانسه با رشد ۶۲ درصدی و ایتالیا با رشد ۵۲ درصدی در میان آنها قرار دارند.

کد خبر 39531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =