فرصت طلایی ایران در ارمنستان با ممنوعیت واردات کالا از ترکیه

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان بر ضرورت بکارگیری رایزنان بازرگانی توانمند و آشنا به ظرفیت‌های اقتصادی در بازارهای هدف تجاری تاکید کرد و گفت: اکنون یک فرصت طلایی برای ایران در ارمنستان ایجاد شده و این کشور واردات کالا از ترکیه را ممنوع کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز از اتاق بازرگانی تهران، هرویک یاریجانیان افزود:این فرصت می‌تواند منجر به افزایش صادرات کالاهای ایرانی به ارمنستان و حتی دیگر کشورهای حوزه اوراسیا شود.

وی ادامه داد: لازم است یک کارشناس تمام‌عیار برای سر و سامان دادن به فرآیندهای تجاری، در مقاصد تجاری به کار گرفته شود تا راه تنفس برای صادرات در بازارهای پر از رقابت منطقه را باز کند، در واقع اقتصاد ما به چنین خون تازه‌ای نیاز دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت رایزنان بازرگانی از نظر فعالان اقتصادی رضایت‌بخش نیست، افزود: بیشتر رایزن‌هایی که اکنون در مقاصد تجاری مستقر هستند، در راستای خواسته‌ها و مطالبات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی فعالیت نمی‌کنند.

یاریجانیان با بیان اینکه رایزنان بازرگانی به دو گروه تقسیم می‌شوند، گفت: گروهی از رایزنان صرفاً محل کار خود را اشغال می‌کنند، اما گروهی شرح وظایف تعریف شده را به خوبی انجام می‌دهند و در واقع برای توسعه مناسبات تجاری دو کشور تلاش می‌کنند که متفاوت از گروه نخست هستند.

وی افزود: رایزنی که به کشورهای خارجی اعزام می‌شود، به طور حتم باید به زبان کشور مقصد مسلط باشد و در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام و توییتر تجار کشورهای مقصد، حضور داشته باشد و فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این کشورها را اطلاع‌رسانی کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: رایزنان تجاری حتی باید از برگزاری مناقصه در کشورهای هدف، اطلاع کسب کرده و این اطلاعات را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند.

یاریجانیان گفت: رایزنان تجاری همچنین باید در تبادل هیات‌های تجاری نقش‌آفرین بوده و اطلاعات تجاری کشور هدف را در اختیار هیات‌های تجاری قرار دهند و به معرفی کالاهای ایرانی که دارای مزیت رقابتی هستند، اقدام کرده و فعالان اقتصادی دو طرف را به یکدیگر مرتبط سازند.

وی افزود: همچنین لازم است، از شرایط اقتصادی کشوری که در آن مستقر شده اند گزارشی تحلیلی ارائه کنند.

یاریجانیان «ارتباط فعالانه با اتاق‌های مشترک و تشکل‌های داخلی و خارجی» و «آنالیز رقبا» را از دیگر ویژگی‌های رایزنان برشمرد و گفت: برای نمونه رایزنان بازرگانی مستقر در کشورهای حوزه اوراسیا باید این تحلیل را ارائه کنند که در زمینه صادرات کالا به اوراسیا، کدام کشورها رقیب ایران هستند و ایران دارای چه مزیت‌هایی برای صادرات به این کشورهاست.

وی افزود: اکنون صادرکنندگان ایرانی و واردکنندگان در ارمنستان به علت نبود اطلاعات درست اقتصادی از دو طرف، همواره دچار چالش می‌شوند که اگر این مشکلات از طریق رایزن مستقر در سفارت حل شود، نتایج بهتری حاصل می‌شود که متاسفانه هنوز این انتظارات محقق نشده است.

رئیس اتاق ایران و ارمنستان گفت: اکنون یک فرصت طلایی برای ایران در ارمنستان ایجاد شده و این کشور واردات کالا از ترکیه را ممنوع کرده و از آنجا که ارمنستان دارای مرز زمینی با ایران است، این فرصت می‌تواند منجر به افزایش صادرات کالاهای ایرانی به ارمنستان و حتی دیگر کشورهای حوزه اوراسیا شود.

وی افزود: البته ایران یک بار این فرصت را در روسیه؛ زمانی که این کشور نیز واردات کالا از ترکیه را ممنوع کرد‏, از دست داد، چرا که ظرفیت‌های ما نتوانست بازار روسیه را پوشش دهد و بار دیگر ترکیه با رایزنی مقاماتش به بازار روسیه بازگشت.

تعداد رایزنان بازرگانی که ایران در سایر کشورها مستقر کرده، از ۸ کشور فراتر نمی‌رود که شامل افغانستان، پاکستان، ارمنستان، عراق، کنیا، اندونزی، تونس و آفریقای‌جنوبی می‌شود. ایران به این هشت کشور، رایزن بازرگانی فرستاده و این در حالی است که حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت، حدود یک سال پیش وعده داده بود تا پایان سال ۱۳۹۸, تعداد رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف صادراتی به ۱۰ رایزن افزایش یابد. زادبوم گفته بود، در صورت تامین اعتبار، کشورهای روسیه هند، چین، آذربایجان، کردستان عراق و عمان در اولویت معرفی رایزن بازرگانی قرار دارند و در مرحله بعدی، قزاقستان و ترکمنستان به عنوان دو کشور حوزه آسیای میانه در اولویت قرار خواهند گرفت.

کد خبر 39566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =