تسهیل روابط، نیاز اولیه صادرات خدمات فنی

رئیس دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان کشور، تعداد فعالان بخش خصوصی در این حوزه را حدود ۵۵۰ هزار شرکت عنوان کرد و گفت: برای توسعه تجارت خارجی در این بخش نیاز به تسهیل روابط است که مقدمات آن باید توسط وزارتخانه های صمت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی و... فراهم شود.

فرهاد مقدم راد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز؛ با اشاره به ضرورت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط بخش خصوصی، افزود: نبود تخصص کافی در روابط بین الملل، آشنا نبودن با فرصت های موجود در بازارهای هدف و ضعف در بهره گیری از امکانات موجود، از جمله موانع اصلی در توسعه صادرات در این بخش به شمار می روند.

تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه با هدف کمک به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی بنگاه‌های بخش‌ خصوصی ایران و شناسایی بازارهای صادراتی در قالب تسهیل ورود شرکت‌های مهندسی ساختمان به بازار این کشورها، میان اتاق بازرگانی تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی استان تهران بتازگی امضا شد تا شرایط مطلوب صادرکنندگان این بخش را برای مشارکت در طرح های خارجی مهیا سازد.

وی در همین ارتباط خواستار تامین امکانات و اختیارات متعدد حاکمیتی از جمله آسان سازی قوانین مربوط به این بخش برای تسهیل روابط با هدف گسترش همکاری با طرف های خارجی از سوی دولت شد.

مقدم راد ضمن تشریح بخشی از توانایی های شرکت های بزرگ عضو این انجمن که متشکل از نیروهای متخصص، تجهیزات مدرن مهندسی و بیش از ۲ دهه تجربه عملیاتی هستند، گفت: هم اکنون این بخش آمادگی لازم را برای انعقاد قرارداد عظیم ترین پروژه های ساختمانی، راهسازی، سد سازی، احداث نیروگاه های برق آبی، ایجاد خطوط ریل، احداث فرودگاه، تامین و تجهیز خدمات انرژی را در کشورهای همسایه دارند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر آشنا نبودن صادرکنندگان این حوزه با چگونگی انجام مذاکره و انعقاد قراردادهای بین الملی تجاری در سایه تحریم ها، افزود: معرفی طرح های عمرانی و خدماتی گوناگون در خارج کشور، ایجاد فرصت بازدید از طرح ها در کنار شرایط گفتمان مناسب و هدفمند، برخی از ویژگی های ایجاد تسهیل در برقراری روابط با طرف های خارجی هستند که می تواند جایگاه بخش خصوصی را در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی بهبود بخشیده و تقویت کند.

وی صادرات خدمات این بخش و حضور مهندسان ایرانی در اجرای طرح های خارج از کشور را به دلیل پایین بودن ارزش ریال در مقابل دلار، بسیار ارزآور دانست و گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار، طی چند سال گذشته صادرات این نوع خدمات با هزینه کم و درآمد بالا مواجه شده و همین ارزان بودن، تفاوت چشمگیری در میزان بودجه و ارقام مالی ایجاد می کند به طوری که همواره صاحبان و مجریان طرح های بین المللی خواهان عقد قرارداد با ایران هستند.

همسایه های ایران بیش از یکهزار میلیارد دلار واردات در حوزه خدمات فنی و مهندسی دارند؛ اما سهم کشور ما در تأمین نیاز همسایگان، تنها ۲ درصد است به طوری که علی‌رغم رشد تجارت ایران و همسایگان، به دلیل اعمال تحریم ها، از ظرفیت ۶۰۰ میلیون نفری این بازار تاکنون استفاده نشده است.

مقدم راد تاکید کرد: تحقق افزایش امکان حضور در این بازار گسترده، نقش دولت به ویژه وزارت امور خارجه را برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی پررنگ می کند زیرا این مجموعه می تواند از طریق ایجاد ارتباط میان فعالان بخش خصوصی ایران با سایر سفرا، شناسایی موقعیت ها و حتی ورود به مذاکرات، نقش مناسبی در این خصوص ایفا کند.

وی نقش بخش خصوصی را یکی از صدها قطعات در پازل صادرات خدمات فنی و مهندسی دانست و گفت: ما نیاز به یک ترجمه درست برای معرفی و تفکیک کارکردمان در طرح های خارجی که دولت از آن آگاهی داشته، داریم زیرا می تواند بخش خصوصی را برای دستیابی به اهداف مورد نظرش هدایت و راهنمایی کند.

رئیس دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان کشور یادآور شد: بازار ایران از مهندس و خدمات فنی اشباع شده و دولت باید برای بهره گیری از این امتیاز، هدف گذاری کند تا با شناسایی موقعیت مناسب، زمینه افزایش صادرات را فراهم سازد.

انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با ۲۴۰ عضو و حضور بیش از ۸۰ مهندس مشاور، دارای ظرفیت های بسیار بالایی در جهت اجرای طرح های عظیم صنعت ساخت در خارج از کشور است که به دلیل تحریم های اعمال شده در سال های اخیر، ابزار مبادله، ارتباط و تعامل با خارج از کشور به منظور مذاکره را ندارند.

کد خبر 39577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =