هیات بلندپایه ارمنستان برای پیشبرد اهداف تجاری به ایران سفر می‌کند

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران از برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت امور خارجه و وزارت صمت، جهت سفر هیاتی بلندپایه متشکل از بخش دولتی و خصوصی به ریاست وزیر اقتصاد ارمنستان جهت پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی در اوایل ماه آینده به تهران خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز از سازمان توسعه تجارت ایران، «مجتبی موسویان» در جلسه میز کشور ارمنستان که با دستور کار بررسی راهکارهای افزایش تبادلات تجاری برگزار شد، خاطرنشان کرد: مذاکره درخصوص توسعه بیشتر کالاها در تفاهم‌نامه اقتصادی اوراسیا، تفاهمات بانکی و ترانزیتی، ارتباط مناطق آزاد ارس و هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در ایروان از اهداف این سفر است.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از برنامه‌های هیات تجاری مذکور بازدید از چند مرکز تولیدی و صنعتی و بررسی تولید مشترک و صادرات تولیدات به سایر کشورهاست.

راه‌اندازی XRAY مسافری و کامیونی در پایانه مرزی نوردوز

در این نشست، «بهروز حسن‌الفت» مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت ایران با ارائه گزارشی از وضعیت موجود روابط تجاری و اقتصادی ایران و ارمنستان به راه‌اندازی XRAY مسافری و کامیونی در پایانه مرزی نوردوز اشاره کرد و گفت: امید است با راه‌اندازی تجهیزات موصوف از معطلی‌های بی‌مورد صادرکنندگان جلوگیری شود و شاهد کاهش قاچاق کالا در مرز نوردوز باشیم.

وی ادامه داد: براساس گزارش ارائه شده، حجم صادرات کشورمان به ارمنستان در سال ۲۰۱۹ رقمی بیش از ۳۳۰ میلیون دلار بوده است که سوخت و فرآورده‌های نفتی سهمی ۲۹ درصدی و سیمان و کلینکر سهمی ۲۰ درصدی را به خود اختصاص داده است.

الفت اظهار داشت: فولاد و محصولات فولادی، مواد پلاستیکی و میوه و سبزیجات، کاشی و سرامیک، شیشه‌های ساختمانی و مواد شیمیایی و کودها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: با وجود ویروس کرونا و کاهش تبادلات تجاری کشورها، حجم صادرات ایران به ارمنستان ۲۵۵ میلیون دلار بوده است که نسبت به ده ماهه سال گذشته کاهش محسوسی نداشته که این موضوع به دلیل عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و کاهش نرخ تعرفه‌ها بوده است.

اهمیت بازار ارمنستان برای ایران

«عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ایروان نیز در این جلسه، با تشریح اهمیت بازار و کشور ارمنستان، گفت: شرایط سیاسی برای ورود به بازار این کشور را فراهم است.

وی افزود: عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و داشتن تعرفه‌های ترجیحی با برخی کشورهای اروپایی از مولفه‌های مورد تمایز ارمنستان در میان کشورهای همسایه است.

همچنین مشکلات مربوط به حمل و نقل و ترانزیت، مسائل بانکی و زیرساخت‌های پایانه مرزی نوردوز و استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس مورد تبادل نظر قرار گرفت.

این نشست به ریاست موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، گمرک ایران، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، سازمان منطقه آزاد ارس و اتحادیه‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی برگزار شد.

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر تحریم ترکیه از سوی ارمنستان منتشر شد و قرار است این کشور ۲ هزار و ۲۵۰ کالای وارداتی مورد نیاز خود را از ایران تامین کند.

کد خبر 39648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =