شکسته شدن رکورد صعود قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر موافقت عربستان سعودی با کاهش بیشتر تولید در نشست اوپک پلاس و آمار کاهش ذخایر نفت آمریکا به بالاترین حد از فوریه سال ۲۰۲۰ صعود کرد.

به گزارش اگزیم نیوز از رویترز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس یک درصد جهش یافت و به ۵۴ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از ۲۶ فوریه سال ۲۰۲۰ بود. این شاخص قیمت بازار جهانی روز سه شنبه ۴.۹ درصد افزایش داشت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تا مرز ۵۰ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از ۲۶ فوریه سال ۲۰۲۰ بود اما سپس به ۵۰ دلار عقب نشینی کرد. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه با ۴.۶ درصد افزایش بسته شده بود.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، در نشست روز سه شنبه وزیران اوپک پلاس موافقت کرد تولیدش را در ماههای فوریه و مارس به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش فعلی، کاهش دهد. این کاهش داوطلبانه با هدف متقاعد کردن سایر کشورهای تولیدکننده عضو اوپک پلاس برای ثابت نگه داشتن تولید صورت گرفت.

با سرعت گرفتن شیوع ویروس کرونا در بسیاری از نقاط جهان، تولیدکنندگان در تلاش برای تقویت قیمتها هستند زیرا پیش بینی می شود قرنطینه های جدیدی که به اجرا گذاشته می شوند به تقاضا آسیب بزنند.

بانک گلدمن ساش در یادداشتی اعلام کرد با وجود این توافق خوش بینانه، ما بر این باوریم که تصمیم سعودیها منعکس کننده نشانه های تقاضای ضعیف با بازگشت قرنطینه هاست. با این حال این بانک سرمایه گذاری پیش بینی خود از قیمت ۶۵ دلار در هر بشکه نفت برنت تا پایان سال ۲۰۲۱ را تغییر نداد و حفظ کرد.

عامل دیگری که از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد، توقیف یک نفتکش کره جنوبی توسط ایران در خلیج فارس بود. ایران اعلام کرده که توقیف این کشتی و خدمه اش با تلاش برای آزادسازی هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده در کره جنوبی به دلیل تحریمهای آمریکا ارتباطی ندارد.

گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به اول ژانویه ۱.۷ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۴۹۱.۳ میلیون بشکه رسیده است.

کد خبر 39684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =