تعویق الزام «درج تاریخ اعتبار» و حذف «در وجه حامل» دسته چک‌ها

براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی الزام درج تاریخ اعتبار بر روی دسته چک ها و ممنوعیت صدور آنها در وجه حامل تا پایان سال و ابلاغ مجدد مراتب از سوی این بانک به تعویق افتاد.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، براساس بخشنامه بانک مرکزی که از طرف اداره کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی برای مدیران عامل بانک ها ارسال شده، الزام درج تاریخ اعتبار و حذف در وجه حامل در دسته چک ها تا پایان سال و ابلاغ مجدد بانک مرکزی به تعویق افتاد.

در این بخشنامه آمده است: وفق بند ۴ از مصوبات چهل و نهمین جلسه مورخ ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، ابلاغی طی نامه رییس دفتر رییس جمهور مقرر می دارد «مهلت اجرای تبصره یک ماده ۲۱ مکرر الحاقی به قانون صدور چک در مورد تسویه چک ها از طریق سامانه تسویه و پرداخت «چکاوک» به دلیل بزوم آموزش و فرهنگ سازی و کاهش مراجعه مردم به شعب بانک ها تا پایان سال جاری به تعویق می افتد.

بندهای ۴، ۷ و ۱۸ بخشنامه صدرالاشاره به شرح ذیل اصلاح می شود:

۱-الزام درج تاریخ اعتبار بر روی چک که به موجب بند ۴ بخشنامه فوق الاشاره مقرر بود در مورد دسته چک های اعطایی به اشخاص از تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ به مورد اجرا گذارده شود تا پایان سال جاری و ابلاغ مجدد مراتب از سوی بانک مرکزی به تعویق می افتد.

۲- الزام مقرر در بند ۷ بخشنامه فوق الاشاره مبنی بر ممنوعیت پذیرش و کارسازی برگه چک های مربوط به دسته چک های ارائه شده به مشتریان پس از تاریخ ۲۰ دی ماه که در وجه حامل صادر شده اند تا پایان سال جاری و ابلاغ مراتب از سوی بانک مرکزی به تعویق می افتد. لذا صدور چک در وجه حامل و ظهرنویسی آن جهت انتقال تا اطلاع ثانوی طبق روال سابق خواهد بود.

۳- به منظور آموزش و فرهنگ سازی، ثبت صدور و انتقال چک در سامانه صیاد از تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ برای صادرکنندگان چک و دارندگان چک که قصد انتقال چک به دیگران را دارند به صورت اختیاری میسر می شود. اجرای این مهم تا اطلاع ثانوی برای اشخاص اختیاری بوده و الزامی در این خصوص وجود ندارد.

براساس این بخشنامه علاوه بر مراتب مذکور، خاطرنشان می شود وفق دستورالعمل اجرایی ماده ۶ اصلاحی قانون صدور چک به شرح پیوست، در مورد دسته چک های جدید که مقرر است از ابتدای سال آتی در طرح، قطعی و رنگ جدید در اختیار اشخاص قرار گیرد، مراتب ذیل لازم الاجرا است:

-لزوم درج تاریخ انقضای اعتبار چک و عبارت «حداکثر تاریخ زمانی معتبر قابل درج؛» بر روی برگه چک

-لزوم درج عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» بر روی برگه چک

-لزوم ثبت علت صدور چک در قسمت «بابت» در سامانه صیاد حسب مورد در زمان صدور یا انتقال چک برای چک های صادره با مبالغ بیش از یک میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیرتجاری و بیش از ده میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای حساب جاری تجاری؛

-لزوم تعیین سقف مجاز صدور چک برای اشخاص اعم از اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیرتجاری، اشخاص حقیقی دارای حساب جاری و اشخاص حقوقی، براساس شیوه نامه ای که پس از تصویب در شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ می شود و توسط سامانه صیاد محاسبه خواهد شد. نکته حایز اهمیت آنکه تا قبل از ابلاغ شیوه نامه یاد شده، بانک باید صرفا رتبه اعتباری یا امتیاز اعتباری متقاضی دسته چک را در زمان اعطای دسته چک به وی اعلام دارد.

براساس این بخشنامه تا پایان سال جاری، ظاهر و مندرجات برگه های چک تغییری نخواهد داشت، خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه مورخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ به تمامی واحدی ذیربط آن بانک/ موسسه اعتباری غیرفیزیکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.

کد خبر 39755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =