کاهش ۵۰ درصدی صادرات کفش دست دوز

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: افت قدرت خرید مردم، کمبود نقدینگی برای تولید و افزایش چند برابری نرخ مواد اولیه باعث شده تا فروش داخلی و خارجی کفش دست دوز با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شود.

رسول شجری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز؛ با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی میزان صادرات کفش دست دوز، از تعدیل نیمی از کارگران این صنعت خبر داد و افزود: هرچند که تولید و فروش کفش، کاری دایمی بوده و با تغییر فصل نیز تولید کفش متناسب با آن تغییر می کند؛ اما مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم طی چند سال اخیر سبب افت حجم صادرات و قدرت خرید داخلی شده است.

وی افزود: کاهش فروش کفش نه تنها سبب تعطیلی بسیاری از کارخانجات و کارگاه های تولید کفش ماشینی و دست دوز شده بلکه طی سالجاری نیز۵۰ درصد از کارگران این صنف در شهر تهران، تعدیل شده اند.

سال گذشته بیش از ۵۵ هزار نفر در صنعت تولید و فروش کفش تهران فعال بودند که با شیوع بیماری کرونا و کاهش ۵۰ درصدی فروش و تعطیلی تعدادی از واحدهای صنفی، تقریبا ۵۰ درصد نیروی انسانی شاغل در این صنف نیز تعدیل شده اند. 

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تولید کفش دست دوز و ماشینی، گفت: با وجودی که حدود ۸۰ درصد مواد اولیه تولید این محصول، داخلی است اما این مواد در بازار توزیع و یافت نمی شود، به طوری که تولیدکننده مجبور است مواد اولیه مورد نیاز را با ارز آزاد از خارج وارد می کند.

شجری از نبود نظارت بر توزیع مواد اولیه تولید کفش انتقاد کرد و گفت: عدم نظارت بر توزیع مواد اولیه از سوی نهادهای مربوطه باعث افزایش میزان واردات کفش های خارجی بی کیفیت شده است.

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران وابستگی این صنعت به مواد اولیه وارداتی را حدود ۲۰ درصد دانست و گفت: نبود سیاست های حمایتی مناسب در خصوص توزیع مواد اولیه، باعث شده تا وابستگی این صنعت به واردات مواد اولیه بیشتر از قبل شود به طوری که فعالان این بخش قادر به تولید محصول نیستند.

وی یادآور شد: شیوع بیماری کرونا، افزایش هزینه های تولید و نوسانات نرخ ارز سبب کاهش بیش از پیش تولید کفش دست دوز شده است.

وی در پایان خواستار افزایش حمایت های دولت از صنف کفاشان دست دوز شد و گفت: میزان مالیات تخصیص یافته به این صنف با شرایط درآمد امروز اعضاء، همسویی ندارد و با توجه به کاهش ۵۰ درصدی تولید و فروش، تعدیل بخشی از مالیات دریافتی می تواند بخشی از مشکلات فعالان این صنف را مرتفع سازد.

کد خبر 39759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =