ضرورت نظارت دقیق سازمان بورس بر عملکرد شرکت‌های بازارگردانی

معاون کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ۲ هفته گذشته قیمت برخی از سهم‌ها بین ۲۰ تا ۷۰ درصد افت کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر می‌بینیم که برخی از شرکت‌های بازارگردانی و حقوقی‌ها در بورس نوسان‌گیر شده‌اند و این موضوع نظارت بیشتر و دقیق سازمان بورس را می‌طلبد.

هومن حاجی‌پور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز در خصوص نوسانات اخیر در بازار سرمایه، اظهار داشت: بورس متاسفانه تابع برخی از نظامات دستوری شده و قاعده عرضه و تقاضا خارج شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اقلام مانند فولاد، سیمان و پتروشیمی باید در بورس با نرخ جهانی عرضه شوند، افزود: امروز نرخ‌های جهانی، بسیار بالا رفته و این امر باعث افزایش قابل ملاحظه سودآوری شرکت‌ها و ارزآوری آنها شده است ولی می‌بینیم که به بهانه کاهش قیمت، ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت در نرخ آنها مداخله می‌کنند. با این حال تجربه نشان داده که قیمت این اقلام هیچ‌گاه دستوری پایین نیامده یا پایین نمانده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بهتر است فولاد را با درصدی کمتر از نرخ فوب خلیج فارس در بورس کالا عرضه کنند، تصریح کرد: در غیر این صورت و اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و دستوری، سود سرشار و هنگفتی به جیب دلالان و رانت‌خواران رسیده و در نهایت نه تنها کالای ارزان به دست مردم نمی‌رسد بلکه سود آن در جیب دلالان می‌رود.

معاون کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بخشی از سودآوری شرکت‌های صادرات محور به همین دلیل در بورس کاهش پیدا کرده و سهامداران آنها متضرر می‌شوند زیرا اختیار تصمیم‌گیری وجود ندارد و مردم نیز ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را در بازارهای موازی سرمایه‌گذاری کنند.

وی در خصوص فعالیت بازارگردان‌ها و اقدامات برخی از حقوقی‌ها در بازار سرمایه نیز گفت: وزارت اقتصاد و سازمان بورس باید نظارت کامل و دقیقی بر عملکرد بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها داشته باشند. بازارگردان‌ها از طرفی اجازه نمی‌دهند سهمی که به سمت صف خرید رفته، رشد کند و به سرعت تقاضا را می‌شکنند. همچنین سهم‌های روبه افزایش را به صورت آبشاری در بورس عرضه می‌کنند تا دوباره به سمت منفی حرکت کرده و روند منفی خود را ادامه دهد.

حاجی‌پور خاطرنشان کرد: طی دو هفته اخیر قیمت برخی از سهم‌ها بین ۲۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که بازارگردان‌ها خود به نوسان‌گیران جدید تبدیل شده‌اند.

وی از دولت خواست تا از نظام قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد و افزود: پیش از این تمامی کارشناسان به مردم توصیه می‌کردند که به جای نوسان‌گیری روزانه و هفتگی و ماهانه، سهامداری کنند ولی امروز شاهد هستیم که برخی از بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها خود اقدام به نوسان‌گیری می‌کنند.

کد خبر 39801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =