ظرفیت ۲ میلیارد دلاری بازار صادرات سیم و کابل

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق، ظرفیت‌ بازارهای صادراتی ایران در حوزه سیم و کابل را دو میلیارد دلار در سال عنوان و پیش‌بینی کرد که عراق به تنهایی تا ۲۰ سال آینده برای بازسازی زیرساخت‌ها به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار کابل نیاز داشته باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، علیرضا کلاهی طی نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازار مهم ما عراق است و اکنون با کشورهای ترکیه و عربستان در حوزه سیم و کابل رقابت  داریم؛ افزود: عراق به خاطر تهدیدهای آمریکا، برای واردات از ایران، محافظه کار شده اما امید است با آمدن دولت بایدن، فضا برای تجارت با عراق بازشود.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق با بیان اینکه پیشنهاداتی برای وزارت نیروی عراق به منظور انجام امور در قالب EPCF ارسال شده است، اظهار داشت: مهمترین بازارهای صادراتی کابل ایران، افغاستان، ترکمنستان، عمان و حتی عربستان که بزرگترین سازنده کابل منطقه است را تشکیل می دهد، اما در دوران تحریم محدود شدیم و برخی از کشورها از دست رفتند.

کلاهی درباره صادرات گاز به عراق و فعالیت‌های ترکیه برای تامین برق و تجهیزات مورد نیاز نیروگاهی این کشور، گفت: اگر رابطه ۲ کشور متشنج شود، بازار دچار مشکل می‌شود؛ البته پشتیبانی دولت و سفارت ایران در بغداد کمک بسیاری برای حضور در بازار عراق بوده است.

وی با بیان اینکه در ساختار اقتصادی ایران تولید و صادرات کار آسانی نیست، اظهار داشت: طی ۱۵ سال کار متمرکز در بازارهای صادراتی، موفقیت های خوبی برای صادرات محصولات با ارزش افزوده دریافت کرده ایم.

وی با بیان اینکه در ایران تولید هیچ مزیتی نسبی جز انرژی و مواد اولیه ندارد، تصریح کرد: البته در یک صنعت هایتک طراحی و فرآیند ساخت ارزش افزوده ایجاد می‌کند بنا بر این ما از یارانه انرژی برخوردار نیستیم. به لحاظ مزیت مواد اولیه هم بابت سیاست‌های غلط اقتصادی در پله اول متوقف می‌شویم.

کلاهی با بیان اینکه سهم برق در سبد انرژی دنیا روبه افزایش است و بازار کابل روبه رشد خواهد بود، گفت: اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۴۰ باید یک تریلیون یورو در زیرساخت برق سرمایه‌گذاری کند که ۱۵ درصد آن را کابل تشکیل می‌دهد. همچنین نیاز به سیم در صنعت خودرو روبه رشد بوده و اکنون از ۱۰ به ۴۰ کیلوگرم رسیده است.

کد خبر 39871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =