صادرات؛ محرک رشد تولید در سال ۹۸ و نیمه نخست ۹۹

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی می‌گوید با وجودی که وضعیت فعلی صادرات محرک افزایش رشد تولید در سال ۱۳۹۸ و نیمه نخست سال ۱۳۹۹ بوده اما در ۲ ماه اخیر این نقش را از دست داده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، براساس اعلام پژوهشکده پولی و بانکی شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در آذرماه ۵.۲ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است. با توجه به رشد بالای ۶ درصد این شاخص در مهرماه و آبان‌ماه (نسبت به مدت مشابه) می‌توان گفت که روند افزایشی رشد تولید صنعتی در آذرماه متوقف شده است.

پیشی گرفتن رشد تولید از رشد فروش (افزایش موجودی انبار محصولات نهایی (و کاهش رشد تولید در آذرماه) نسبت به مدت مشابه سال قبل(نسبت به آبان‌ماه نشان از این دارد که تقاضای مؤثر بالفعل) داخلی و صادراتی (محصوالت صنعتی با رشد تولید ماه‌های اخیر پوشش داده شده و برای ادامه روند افزایشی رشد تولید نیاز به ایجاد ظرفیت جدید برای تقاضای محصولات صنعتی کشور هست.

در آبان ماه و آذرماه، بعد از مدت‌ها رشد تولید شرکت‌های صادراتی از رشد شرکت‌های غیرصادراتی کمتر شده است. این تغییر را می‌توان این گونه تفسیر کرد که وضعیت فعلی صادرات که در سال ۱۳۹۸ و نیمه اول ۱۳۹۹ محرک افزایش رشد تولید بوده است، در دو ماه اخیر این نقش را ندارد. در این دوره مانند ماه‌های دیگر در سال ۱۳۹۹ رشد شاخص تولید محصولات نهایی (مصرفی و سرمایه‌ای) بیشتر از رشد شاخص تولید کالاهای واسطه‌ای بوده است و در این بین رشد تولید محصولات مصرفی بیشتر از رشد گروه‌های دیگر بوده است.

شاخص تولید صنعتی ماهانه

بیش از ۲۴۰ شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس که به صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند. لذا با توجه به بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان وضعیت تغییرات تولید صنعت کشور را رصد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص مستخرج از داده‌های این شرکت‌ها همراستا با شاخص تولید صنعتی کل کشور است. لذا این شاخص در زمانی که شاخص‌های رسمی کل کشور با تأخیر منتشر می‌شوند و تواتر فصلی دارند، می‌تواند جایگزین خوبی برای آنها باشد و وضعیت تغییرات ماهانه صنعت را نشان دهد.

رشد تولید صنعتی در طول ماه‌های سال ۱۳۹۷ روند کاهشی داشته اما تقریباً در تمام ماه‌های سال ۹۸(به جز اسفند ماه) رشد تولید صنعتی روند افزایشی داشته است. اما روند افزایشی نرخ رشد در اسفندماه ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های واحدهای صنعتی متوقف شد و این امر باعث شد که تولید شرکت‌های صنعتی در فروردین‌ماه ۹۹ نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ۱۱.۹ درصد کاهش داشته باشد.

البته روند بهبود رشد تولید شرکت‌های بورسی از اردیبهشت ماه ۹۹ آغاز شد و تا آبان ماه که رشد بالای ۶ درصد نسبت به مدت مشابه بدست آمد، این روند رو به بهبود ادامه پیدا کرد. در آذرماه در بیشتر صنایع رشد تولید نسبت به مدت مشابه پایین‌تر از رشد در آبان‌ماه بوده است و پیرو آن شاخص تولید صنعتی نیز به رشد ۵٫۲ رسید. دلیل کاهش رشد تولید به این بر می‌گردد که در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۸ سطح تولید در بیشتر صنایع پایین بود و این سطح پایین تولید با رشد بالایی که در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ در صنایع اتفاق افتاد جبران شد و افزایش پیدا کرد. از این رو طبیعی است که رشدهای نسبت به مدت مشابه سال قبل در نیمه اول سال ۱۳۹۹(با توجه مقایسه با سطح پایین تولید) بالاتر باشد و در نیمه دوم سال ۱۳۹۹کاهش داشته باشد.

براساس این گزارش، نکات مهمی که از بررسی آمار رشد صنایع در آبان ماه استخراج می‌شود عبارتند از:

- رشد تولید آذرماه (نسبت به مدت مشابه) در تمام صنایع به جز صنعت محصولات دارویی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی کمتر از آبان‌ماه بوده است.

- تولید صنعت محصولات شیمیایی در آذرماه کمتر از یک درصد پایین‌تر از آبان‌ماه بوده است ولی رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریباً در این صنعت ثابت بوده است و در آذر رشد ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه را حفظ کرده است.

- تولید صنعت فلزات اساسی اگرچه در آذرماه نسبت به آبانماه کاهش قابل توجه داشته است اما نسبت به مدت مشابه رشد کمتر از یک درصد را نشان می‌دهد.

- بعد از رشد بالای ۱۸ درصد در شهریور و مهر تولید صنعت خودروسازی و قطعات، در آبان رشد این صنعت به بالای ۱۷ درصد و در آذر نیز به ۱۶.۱رسید. با توجه به بالا بودن سطح تولید در زمستان ۱۳۹۸ انتظار ادامه کاهش رشد تولید این صنعت (البته در محدوده مثبت) برای ماه‌های باقی‌مانده سال می‌رود.

کد خبر 39876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =