راه آهن شلمچه- بصره یک گام به اجرا نزدیک شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه حمل‌و نقل جاده‌ای بین ایران و عراق برای تردد کامیون‌های حمل بار بین دو کشور به امضا می‌رسد، از فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز از وزارت راه و شهرسازی، «محمد اسلامی» با اشاره به دیدار «علاء الجبوری» وزیر تجارت عراق با وی، اظهار داشت: درباره راه‌آهن شلمچه- بصره گفت‌وگوهای فنی مناسبی انجام شد و مقدمات لازم برای تنظیم برنامه اجرایی آن فراهم شده است.

به گفته وی، گام مهم باقی‌مانده این است که از نظر سیاسی، مراجع دو کشور تفاهم نهایی را انجام دهند تا عملیات اجرایی این خط آهن آغاز شود.

اسلامی خاطرنشان‌کرد: در موضوع حمل‌و نقل، گفت‌وگوی مناسبی انجام شد که امید است موانع رفع شوند.

وی ادامه ‌داد: یکی از مشکلات تجار ما این است که بار در مرز تخلیه می‌شود و آسیب می‌بیند که تجار از این نظر با مشکلاتی مواجه هستند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: توافق شد تا به شکل متوازن کامیون‌داران ایرانی و عراقی بتوانند در کشور همسایه تردد داشته باشند، همچنین مقرر شد تا کمیته فنی این موضوع را تعریف کند و بتوانیم تفاهم‌نامه حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور را به امضا برسانیم.

براساس آخرین گزارش‌های اعلامی از سوی مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های راه آهن و ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور، بنیاد مستضعفان قرار است این پروژه را از محل منابع داخلی خود احداث کند. ضمن اینکه ایران هزینه ساخت این خط آهن در کشور عراق را نیز خواهد پرداخت و در مقابل، هزینه آن را به تدریج از محل «حق دسترسی به ریل» مستهلک خواهد کرد.

از سوی دیگر، در نیمه دوم سال گذشته کارشناسان بنیاد مستضعفان بارها از اراضی محل ساخت پروژه بازدید کرده‌اند، اما به گفته مسوولان شرکت‌های راه آهن و ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، عدم واگذاری زمین از سوی عراقی‌ها، یکی از اصلی ترین علل عدم آغاز این پروژه عنوان می‌شود.

کد خبر 39917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =