افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان با گشایش مرزهای رسمی

یک کارشناس اقتصادی گفت: افزایش گذرگاه‌های رسمی و رشد تجارت بین ایران و پاکستان، بهبود شرایط امنیتی و همکاری‌های اقتصادی را در پی خواهد داشت.

«محسن روحی صفت» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: ایران و پاکستان همسایه با اشتراکات تاریخی، فرهنگی، زبانی و دینی ارتباط تمدنی را تشکیل داده اند به گونه ای که بسیاری از مرزنشینان این منطقه خویشاوند نیز محسوب می شوند.

این کارشناس اقتصای با اشاره به افزایش مرزهای رسمی میان دو کشور خاطرنشان کرد: گشایش گذرگاه ها با تسهیل روابط مردمی، تجارت دو کشور را افزایش می دهد و می تواند برای رشد اقتصادی منطقه نیز مفید باشد.

روحی صفت با اشاره به اینکه چهار نقطه مرزی در دستور بازگشایی رسمی قرار گرفته است، تصریح کرد: تاکنون دو مرز میرجاوه و ریمدان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی تاکید کرد: افزایش تردد از طریق گشایش مرزهای رسمی باعث می شود مردم منطقه کالاهای بیشتری را برای رفع نیاز دو طرف مبادله کنند که همین روند موجب ارتقا سطح اقتصادی می شود.

روحی صفت با اشاره به اینکه پیش از این مردم برای فروش کالاهای خود و خرید اقلام مورد نیاز با مشکل مواجه بودند، اظهار کرد: این روند زمینه قاچاق را فراهم می کرد و قیمت‌ها به دلیل مسیر، افزایش بی‌رویه داشت که خارج از توان خرید مرزنشینان دو کشور بود اما با گشایش مرزهای رسمی مردم منطقه، زندگی اقتصادی جدیدی را پیش رو خواهند داشت.

این کارشناس مسائل پاکستان با تاکید بر اینکه گشایش مرزهای رسمی ایران و پاکستان، روابط دو کشور را مستحکم‌تر می‌کند، گفت: اقتصاد و سیاست تنها وجوه رونق گذرگاه‌های رسمی نیست بلکه امنیت نیز به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در این مناطق عده ای شرور از بیکاران برای قاچاق سوء استفاده می‌کنند که با توجه به ارتباطات تجاری که در پی گشایش مرزهای رسمی به وجود می آید تعداد افراد بیکار کاهش و در نتیجه امنیت افزایش می یابد.

روحی صفت با بیان اینکه مسیر ریلی و جاده ای گوادر به چابهار می تواند به طرح‌های توسعه ای دو کشور کمک کند، خاطرنشان کرد: با همکاری اتحادیه اقتصادی اکو از اسلام آباد تا ترکیه کریدور ترانزیتی شرق به غرب راه اندازی شده است که ترانزیتی شدن این بخش می‌تواند در تجارت و توسعه منطقه تاثیر چشمگیری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، در ۲۹ آذرماه با حضور مسئولان رسمی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، مرز ریمدان در شهرستان دشتیاری و در ۱۲۰ کیلومتری بندر مهم چابهار افتتاح شد که پس از میرجاوه، ریمدان به عنوان دومین مرز رسمی فعالیت خود را برای تجارت آغاز کرد که پیش از این مانند پیشین، کوهک و جالق به صورت بازارچه فعال بود.
براساس دستور نخست وزیر پاکستان، تا فوریه سال آینده میلادی (بهمن ماه سال جاری) با باز شدن مرز پیشین‌مند شمار گذرگاه‌های رسمی دو کشور به سه مرز می‌رسد که تاثیر قابل توجهی در افزایش مناسبات تجاری بین دو کشور خواهد داشت

در هشت ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۷۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۷۰۸ میلیون دلار تبادل تجاری انجام شده است که سهم صادرات به پاکستان یک میلیون و ۵۳۸ هزار تن به ارزش ۵۹۰ میلیون دلار و سهم واردات از این کشور نیز ۱۲۰ هزار تن به ارزش ۱۱۸ میلیون دلار بوده است.
انواع سوخت مایع و گاز، مصالح ساختمانی، میوه و صیفی‌جات، مواد غذایی، لوازم آشپزخانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، خشکبار، سنگ، ظروف و لوازم یدکی ماشین آلات عمده کالاهای صادراتی ایران به پاکستان است.

 

 

کد خبر 39952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =