توسعه بخش دریایی پایانه صادرات نفت جاسک به زودی آغاز می‌شود

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به روند ساخت خط لوله گوره به جاسک و پایانه صادراتی جاسک، گفت:‌ از چند روز دیگر کار دریا آغاز می‌شود و با احداث هفت کیلومتر خط لوله، گوی شناور اول را نصب می‌کنیم و با این کار ارتباط خشکی و دریا برقرار می‌شود.

«رضا دهقان» امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه پروژه احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک در مجموع بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد، ادامه داد: لوله‌گذاری تقریبا ۶۰۰ کیلومتر از هزار کیلومتر این خط لوله انجام شده است.

وی افزود: نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر از لوله‌ها نیز تولید شده است.

دهقان با اشاره به اینکه در ساخت تلمبه‌خانه‌ها نیز پیشرفت عموما خوب است، گفت: به ویژه تلمبه‌خانه‌های اصلی بالای ۶۰ درصد پیشرفت دارند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم بتوانیم تا آخر سال عملیات اجرایی تمام شود، افزود: بخش دریایی هم پیشرفت خوبی دارد و به زودی گوی شناور برای صادرات نصب می‌شود.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، ادامه داد: تعدادی از پمپ‌هایی اصلی طرح ساخته شده و در بهمن‌ماه برای نصب ارسال می‌شود.

وی تعداد شرکت‌های پمپ‌ساز در این طرح را ۳ شرکت عنوان کرد و گفت:‌ دو شرکت در ساخت پمپ جلوتر هستند.

دهقان به ساخت پایانه صادراتی در جاسک اشاره کرد و افزود:‌ از چند روز دیگر کار دریا آغاز می‌شود و با احداث ۷ کیلومتر خط لوله، گوی شناور اول را نصب می‌کنیم و با این کار ارتباط خشکی و دریا برقرار می‌شود.

وی تاکید کرد: در تلاشیم تا بتوانیم عملیات اجرایی منجر به شروع صادرات را تا پایان سال انجام دهیم.

یادآور می شود، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

اهم پروژه‌های این طرح ملی را می‌توان به تأمین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

 

 

کد خبر 39965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =