برنامه‌ریزی برای تولید فرش دستباف منطبق با سلایق کشورهای منطقه

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: این مرکز با انجام سلیقه‌یابی، به دنبال تولید فرش‌هایی منطبق با فرهنگ و سلیقه کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا است تا تقاضا برای فرش ایرانی افزایش یابد.

«فرح‌ناز رافع» امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: گشایش‌های احتمالی سیاسی و اقتصادی ناشی از تحولات بین‌المللی، می‌تواند به جهش صادراتی فرش دستباف منجر شود.

وی یادآور شد: از دو سال پیش و با اعمال دور تازه تحریم‌ها علیه کشورمان، فرش دستباف نیز یکی از اقلامی بود که با محدودیت‌هایی در بازارهای جهانی مواجه شد.

رافع خاطرنشان‌کرد: ‌اکنون برنامه‌های گسترش بازاریابی به‌ویژه در کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا در دستور کار این مرکز است.

وی، همچنین از برنامه‌ریزی برای ثبت نشان تجاری و علامت تایید برای فرش دستباف خبر داد که به این منظور، اقدامات مشترکی با سازمان مالکیت معنوی و سازمان مدیریت صنعتی در دستور کار است.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان ‌داشت: این مرکز با تبدیل تهدید تحریم به فرصت، در دو سال گذشته گام‌هایی به منظور ارتقای داخلی‌سازی زنجیره تامین مواد اولیه این هنر- صنعت برداشت.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال بر تولید مواد اولیه این هنر- صنعت تلاشی نشده و نظارتی بر فروش مواد اولیه آن وجود نداشته است، یادآوری‌کرد: فرش یک کالای ایرانی است، اما ابریشم، موارد رنگ‌زا و در برخی موارد پشم مورد نیاز آن از خارج تامین می‌شود.

رافع، به برنامه‌ریزی برای ایجاد زنجیره کامل تولید مواد اولیه فرش اشاره کرد که برای نخستین بار پس از چهار دهه به صورت نمونه و پایلوت در استان گلستان کلید خورده است.

این مقام مسوول ادامه‌داد: به این ترتیب مباحث نوغان‌داری، نخ‌ریسی نخ ابریشم و پشم (از اصلاح نژاد دام گرفته تا تهیه پشم، پشم‌چینی، رنگ‌رزی و تامین سایر مواد اولیه) در استان گلستان اجرا خواهد شد و در سایر استان‌ها نیز به فراخور زیست‌بوم خاص همان استان می‌توان زنجیره ناقصی از تولید مواد اولیه را داشت.

گفتنی است، پیش‌تر سخنگوی گمرک ایران اعلام کرده بود که در هشت ماهه امسال ۴۷ میلیون و ۹۱۹ هزار ۶۶۳ دلار فرش دستباف به جهان صادر شده است که با مدت مشابه سال قبل کمتر از ۸۰۰ هزار دلار فاصله دارد.

مجموع جهانی صادرات فرش دستباف در سال ۲۰۱۹ افزون بر ۸۰۰ میلیون دلار بوده که سهم ایران ۷۳ میلیون دلار از این رقم ثبت شد.

حمایت بیمه‌ای از صادرکنندگان فرش دستباف

در این زمینه، «محمد رضایی»مدیرعامل بیمه ایران نیز گفت:‌ بسیاری واحدهای تولیدی در کشورمان، اطلاعی از بازارهای خارجی و نحوه صادرات ندارند و به همین دلیل، جرات ورود به این حوزه را ندارند.

وی بیان ‌داشت: امروز بیمه ایران به‌طور جدی قصد ورود به این حوزه را دارد تا بتواند از تولیدکنندگان فرش دستباف که قصد صادرات دارند، حمایت کند.

رضایی خاطرنشان‌کرد: حتی در تلاشیم اگر خریداران خارجی در قبال پرداخت پول تولیدکنندگان ایرانی بدعهدی کردند، از آنان حمایت کنیم تا با خاطری آسوده در موضوع صادرات به فعالیت خود استمرار ببخشند.

وی با اشاره به مشکلات نقل و انتقال پول در سال‌های گذشته ناشی از تحریم‌ها، افزود: در این زمینه با توجه به شعبات خارج از کشور بیمه ایران و صرافی‌ها، برای کاهش مشکلات تلاش می‌شود.

یادآور می شود، مطابق آمارها تا پایان خرداد ماه امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۶۵۲ نفر قالیباف در کشور فعالیت داشتند و تعداد شاغلان حرفه‌های وابسته به آن ۱۹۱ هزار و ۵۴۵ نفر است.

اکنون ۱۰۳ مجتمع قالی‌بافی، پنج هزار و ۲۱ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز، ۱۳۶ تعاونی روستایی، یک‌هزار و ۹۲۳ تعاونی ثبت شده شهری و ۴۰ هزار و ۹۳۳ واحد صنفی مرتبط با فرش دستباف در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

 

 

کد خبر 39969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =