بزرگترین پالایشگاه گازی غرب آسیا پنجشنبه افتتاح می شود

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی منطقه، پنجشنبه این هفته با حضور رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز از صدا وسیما؛ مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: افتخار و بالندگی ساخت بیدبلند خلیج فارس متعلق به همه مردم ایران خواهد بود، و امیدواریم این دستاورد فرزندان ملت، جهش بلند تولید را امسال محقق سازد.

محمود امین‌نژاد همچنین از صادرات پنجمین محموله از محصولات این مجموعه درآستانه افتتاح رسمی این ابرپروژه ملی، خبر داد.

وی ضمن تأکید بر اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار تن محصول +C ۲ در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس تولید شده، تصریح کرد: این مجتمع طبق برنامه‌ریزی‌های پیشین روزانه حدود ۱۸ هزار تن خوراک از NGL ۹۰۰ دریافت می‌کند.

امین نژاد با اشاره به اینکه به واسطه تولید پایدار، حدود ۱۱ هزار تن گاز متان برای مصارف خانگی در زمان اوج مصرف هموطنان تولید و به شبکه گاز کشور تزریق می‌شود، افزود: روزانه ۱۴۰۰ تن اتان، ۲۰۰۰ تن ال‌پی‌جی و ۱۳۰۰ تن محصول پنتان در این مجتمع تولید می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس اضافه کرد: خوشبختانه پنجمین محموله صادراتی این شرکت به مقصد مورد نظر ارسال شده و روند صادرات در حال حاضر با شکسته شدن رکورد تولید این محصول ادامه خواهد داشت.

امین‌نژاد با بیان اینکه این مجتمع در مدار تولید پایدار قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که تا پایان بهمن ماه امسال و با اتصال خوراک مجتمع‌های پارس جنوبی از طریق خط ششم سراسری، ظرفیت تولید بیدبلند خلیج فارس افزایش قابل توجهی یابد.

مدیرعامل بیدبلند خلیج فارس تأکید کرد: خوشبختانه به واسطه تداوم تولید در این مجتمع، مشکل دیرینه و اساسی تأمین خوراک شرکت‌های مهم پتروشیمی در منطقه ویژه ماهشهر برطرف شده است.

براساس گزارش خبرگزاری صدا وسیما، پالایشگاه بید بلند خلیج فارس در شهرستان بهبهان در استان خوزستان واقع شده که دراوج تحریم‌ها و به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخ ایران، که وظیفه اصلی آن جمع‌آوری گازهای همراه با نفت (گازی‌های فلر) و تبدیل آن به خوراک مجتمع‌های پتروشیمی است. این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری در کمتر از ۳۶ ماه با اتکاء به توان داخلی راه اندازی شده است.

پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس که یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گازی غرب آسیا به‌شمار می‌رود، در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان سومین ابرپروژه جهان انتخاب شد و رکورددار کار بدون حادثه فوت در تاریخ صنعت نفت کشور است. با بهره‌برداری از این پالایشگاه سالانه (در صورت تامین صددرصدی خوراک) بیش از ۷۰۰ میلیون دلار درآمد حاصل می‌شود.

کد خبر 40017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =