ضرورت تسهیل فرایند تامین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی برای توسعه صادرات

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید بخشی از کالاهای صادراتی و تولیدی کشور نیازمند واردات مواد اولیه و ماشین آلات هستند و برای توسعه صادرات ضرورت دارد فرایند تامین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی را تسهیل کرد.

عباس آرگون روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز اظهار داشت: حجم و اندازه تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.۲ درصد کاهش پیدا کرده که بخشی از این موضوع ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های صادراتی در ماه‌های نخست سال است.

وی افزود: طی این مدت واردات ۱۶ صادرات و صادرات بدون نفت خام نیز ۲۰.۳ درصد کاهش داشته‌اند. تراز تجاری کشور نیز طی ۹ ماهه نخست امسال ۱.۲ میلیارد دلار منفی و به نفع واردات بوده است.

این فعال بخش خصوصی گفت: بخشی از واردات کشور مواد اولیه و ماشین الات مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی هستند و در صورتی که وارد نشوند، بخش تولید و اشتغال کشور و همچنین صادرات ضربه می‌خورد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در صورتی که فرایند واردات مواد اولیه و ماشین آلات تولید تسهیل شود، هم به افزایش تولید و هم به اشتغال و هم به توسعه صادرات کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از کالاهای صادراتی کشور نیازمند واردات مواد اولیه و ماشین آلات هستند. صادرات و واردات و کل تجارت زنجیره‌ای بهم پیوسته است که نباید خدشه‌ای به مسیر آن وارد شود زیرا در غیر این صورت تمامی این زنجیره آسیب می‌بیند.

این فعال اقتصادی ابراز امیدواری کرد که با ابلاغ بخشنامه‌های مرتبط با ابلاغیه ۱۷۷ ستاد هماهنگی های اقتصادی دولت، مشکلات مربوط به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان حل شود.

کد خبر 40029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =