حفظ فرصت صادرات به ارمنستان با حذف نقاط ضعف و تدوین استراتژی

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به فرصت پیش آمده برای صادرات کالای ایرانی به ارمنستان، مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی با تدوین برنامه دقیق نباید اجازه دهند تا این فرصت صادراتی مانند صادرات به روسیه و قطر از دست برود.

به گزارش اگزیم نیوز از فارس، مجتبی موسویان معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت در اوایل ماه جاری طی مکاتبه‌ای با فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت تاکید کرد، طبق اطلاعات واصله از وزارت امورخارجه کشورمان، ارمنستان اعلام کرده به دلیل تحریم‌های ترکیه قصد دارد، کالاهای ایرانی را جایگزین ۲۲۵۰ قلم کالای وارداتی خود از کشور ترکیه کند و در مرحله بعد مواد اولیه و خام وارداتی خود را از کشورمان تامین کند که این موضوع فرصت بسیار خوبی را برای صادرات شرکت‌های ایرانی فراهم خواهد کرد.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت همچنین به سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به تهران در آینده‌ای نزدیک خبرداد و اعلام کرد: با توجه به نزدیک بودن این سفر، شرکت‌های توانمند ایرانی برای صادرات کالاها و تعیین میزان صادرات آن‌ها به ارمنستان مشخص شوند.

بعد از آن نیز جلسه میز کشور ارمنستان برگزار شد و در آن جلسه راهکارهای افزایش تبادلات تجاری دو کشور با حضور  نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت.

عباس بدخشان طهوری سفیر ایران در ایروان در مورد اهمیت بازار و کشور ارمنستان برای ایران گفت: عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و داشتن تعرفه‌های ترجیحی با برخی کشورهای اروپایی از مولفه های مورد تمایز ارمنستان در میان کشورهای همسایه است.

اما نکته قابل توجه آن است که ایران می‌تواند از این فرصت تجاری استفاده کند و یا اینکه این فرصت تجاری را مانند فرصت تجارت به روسیه و قطر از دست می‌دهد.

فقدان استراتژی اصلی ترین دلیل  عدم موفقیت در بازارهای روسیه و قطر

هرویک یاری جانیان رئیس اتاق ایران و ارمنستان در این باره بیان داشت: ارمنستان فرصتی برای افزایش میزان صادرات کالاهای ایرانی است، اما استفاده از این فرصت نیازمند برنامه ریزی است. ما در گذشته برای حضور بیشتر در بازار قطر و روسیه فرصت داشتیم، اما در این بازارها موفق عمل نکردیم.

وی افزود: روسیه یک بازار ۱۵۰ میلیون نفری است و عدم استفاده از فرصت های این بازار برای تجارت با ایران با بزرگی آن توجیه شده است، غیر از روسیه، فرصت بازار قطر ایجاد شد که بازار بسیار کوچکتر از روسیه بود، اما در این بازار عم عملکرد موفق نداشتیم. در واقع نتوانستیم از فرصت توسعه تجارت نه در یک بازار بزرگ و نه در یک بازار کوچک در همسایگی کشورمان استفاده کنیم.

وی فقدان برنامه و استراتژی در بازارهای روسیه و قطر را اصلی ترین دلیل عدم موفقیت ما عنوان کرد و بیان داشت: اما دلایل دیگری هم مطرح است که از جمله نبود ابزارها و محدودیت مسیرهای دسترسی به این بازارهاست.

براین اساس و با توجه به فرصت پیش آمده برای تجارت بیشتر بین ایران و ارمنستان باید دراین راستا با برنامه و استراتژی مشخص و با در نظر گرفتن تمام جوانب و نقاط ضعف و قوت عمل کرد تا این فرصت به دست آمده را مانند فرصت های دیگر از دست ندهیم.

نمودار تجارت ایران و ارمنستان در 9 ماهه سال های  1398 و 1399
نمودار تجارت ایران و ارمنستان در ۹ ماهه سال های  ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹

براساس این گزارش صادرات ایران به ارمنستان در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۳۶۸ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۳۴۶ دلار و واردات ایران از ارمنستان در این سال ۴۰ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۹۲۶ دلار بوده است.

حجم کل تجارت ایران و ارمنستان در سال ۱۳۹۸ از نظر ارزشی ۴۰۹ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۲۷۲ دلار بوده است.

صادرات ایران به ارمنستان در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ از نظر ارزشی ۲۵۱ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۱۳۹ دلار و واردات ایران از ارمنستان در ۹ ماهه ابتدای امسال ۱۲ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۳۴۷ دلار بوده است و حجم کل تجارت ایران و ارمنستان در مدت مذکور در سال جاری ۲۶۳ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۴۸۶ دلار بوده است.

نقطه ضعف تجارت ایران و ارمنستان ناترازی زیاد تجاری است

حسین حاجیلو کارشناس دیپلماسی اقتصادی درباره چگونگی استفاده از فرصت صادرات به ارمنستان بعد از اینکه ارمنستان کالاهای ترکیه را تحریم کرد، گفت:  اگر نگاهی به تجارت ایران و ارمنستان بیاندازیم، می‌بینیم که تجارت ما با این کشور بسیار نامتوازن است. در سال گذشته حدود ۳۷۰ میلیون دلار صادرات به ارمنستان داشتیم اما واردات ایران از این کشور فقط ۴۰ میلیون دلار بود یعنی صادرات حدود ۱۰ برابر واردات است.

وی بیان داشت: بنابراین اگر صادرات ما به یک کشور بسیار بیشتر از وارداتمان از آن باشد، تضمینی برای پایداری این تجارت وجود نخواهد داشت. برای پایداری تجارت دو جانبه با یک کشور نباید اختلاف واردات و صادرات زیاد باشد. لذا مهمترین نقطه ضعف تجارت ایران و ارمنستان، ناترازی زیاد تجاری است. برای اینکه تجارت گسترش پیدا کند و پایدار باشد، باید واردات ایران از ارمنستان افزایش پیدا کند.

حاجیلو گفت: باید نیازهای ما و توانمندی های ارمنستان شناسایی شود و بر این اساس تجارت دوجانبه، برنامه‌ ریزی و تقویت شود،   به عنوان مثال ارمنستان فلزات گرانبها مانند طلا و همچنین مس و چدن و آلومینیوم و قراضه آهن دارد. اینها مواردی است که می ­توانیم از ارمنستان تامین کنیم. از سوی دیگر به دلیل حذف ترکیه از بازار ارمنستان، باید به فکر نیازهای فوری مصرفی این کشور باشیم، مثلا اقلامی که در فروشگاه­‌ها به فروش می رسد مانند مواد غذایی، مواد شوینده و پوشاک.

وی اظهار داشت: تامین فوری حجم بالای کالاهای متنوع مصرفی، کار تجار خرد نیست و همانطور که یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ ایرانی به ونزوئلا ورود کرد و برای این کشور کالاهای مصرفی را تامین کرد، در ارمنستان هم باید نهادهای مشابه ورود کنند.

این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر ارمنستان برای ورود کالاهای ایرانی به کشورش راه را هموار کرده که چگونگی عبور از این این مسیر هموار بستگی به سیاستگذار مسئولان و غنیمت شمردن فرصت از سوی فعالان بخش خصوصی دارد.

کد خبر 40032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =