بلاتکلیفی آیین‌نامه صادرات نرم‌افزار

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با بیان اینکه صادرات نرم افزار شفاف نیست، گفت: هیات وزیران پس از ۶ ماه هنوز آیین نامه صادرات نرم افزار را بررسی نکرده است.

به گزارش اگزیم نیوز از مهر، محمدرضا طلایی، در مورد وضعیت صادرات نرم افزار، اظهار داشت: شرکت‌های ما در دفاتر خود میزان صادراتشان را اعلام می‌کنند، زمانی که ممیز سازمان امور مالیاتی برای بررسی دفاتر مالی می‌آید، برای تأیید ارقام مربوط به صادرات، خواستار دریافت پروانه صادراتی می‌شود و زمانی که صاحب کسب و کار اعلام می‌کند که برای صادرات نیازی به پروانه ندارد، ممیز زیر بار نمی‌رود. این در حالی است که طبق قوانین ایران، گمرک، گمرکِ کالاهای فیزیکی است. صادرکننده نرم افزار چه کانتینری را برای صادرات ببرد؟ این موضوع را از سال ۸۰ به مسئولان مربوطه می‌گوئیم. این مساله حتی در وضعیت اعلام آمار صادرات نرم افزار هم مشکل ایجاد می‌کند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه دولت ما سواد اقتصاد دانش بنیان را ندارد، افزود: در همین راستا جهت ساماندهی صادرات نرم افزار، طی ۴ سال در اتاق بازرگانی و تشکل‌های صادراتی، آئین نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات کشور را تهیه کردیم؛ این آئین نامه کاملاً موضوع صادرات و شرح وظایف دستگاه‌ها از جمله وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و … و روش‌های بررسی پرونده‌های صادراتی صادرکنندگان نرم افزار و خدمات دیجیتال را شفاف می‌کند.

وی ادامه داد: این آئین نامه پس از تصویب در کمیته شورای عالی صادرات سازمان توسعه تجارت در تیر ماه امسال، قرار بود در هیأت وزیران نیز مطرح شود تا به تصویب نهایی برسد اما تا به این لحظه هنوز این آئین نامه در هیأت وزیران طرح نشده است.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران افزود: بی توجهی به این امر، در حالی است که آی تی کالای فیزیکی نیست و اگر صادرکننده اعلام نکند، در هیچ جای دنیا نمی‌توان رد این فرد را پیدا کرد. از سویی دیگر نیز سفارت خانه‌های ما برای جذب خریدار به درستی عمل نمی‌کنند و اصلاً از پتانسیل‌های آی تی اطلاع ندارند این در حالی است که سفارتخانه سایر کشورها ویترین تبلیغاتی هستند و فقط کار سیاسی نمی‌کنند.

طلایی تصریح کرد: همچنین با این آئین نامه، بانک مرکزی نیز آپدیت می‌شود زیرا در صورت شفاف شدن ارزش خدمات صادراتی، دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها همچون سایر کشورها مشخص می‌شود و دولت هم در حوزه خدمات دانش بنیان توان پاسخگویی می‌یابد زیرا در حال حاضر وقتی فعال حوزه آی تی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کند بانک طلب سند ملکی می‌کند در حالی که نرم افزار دارایی ملموس نیست یا اینکه می‌گویند برای فعالیت در حوزه نرم افزار باید پروانه تولید داشت در حالیکه ماهیت این حوزه متفاوت است و فرد حتی می‌تواند از دخل خانه خود در این حوزه فعالیت کند.

گمرک خدمات راه اندازی شد

وی با اشاره به راه اندازی گمرک خدمات، گفت: در کنار این آئین نامه، برای سهولت در صادرات نرم افزار و شفافیت ابعاد موضوع، پیگیری‌هایی برای راه اندازی گمرک خدمات کرده بودیم که ۳ ماه پیش سازمان توسعه تجارت، آئین نامه گمرک خدمات را ابلاغ کرد و این گمرک به نوعی راه اندازی شد.

طلایی افزود: با گمرک خدمات می‌توان ارزش خدمات صادراتی را در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات فنی مهندسی، گردشگری، آی تی، صنایع خلاق و … تعیین کرد که در صورت تصویب آئین نامه صادرات نرم افزار در دولت، وضعیت صادرات این بخش شفاف می‌شود.

وی ادامه داد: صادرکنندگان آی تی می‌توانند از طریق گمرک خدمات، پروانه صادرات خدمات بگیرند که امیدواریم طی سال‌های آتی، صادرکنندگان این حوزه از مزایایی که وجود ندارد، استفاده کنند و به رسمیت شناخته شوند.

کد خبر 40050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =