کاهش حضور شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایران در عراق

عضو اتاق بازرگانی ایران از کاهش حضور شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایران در اجرای پروژه های زیربنایی عراق خبر داد و در خصوص دلایل آن گفت: شرکت های خدمات فنی و مهندسی ترکیه و عربستان به دلیل داشتن خط اعتباری مناسب توانسته اند اجرای بخش عمده طرح های زیرساختی عراق را بعهده بگیرند و نسبت به مهندسان ایرانی پیشتاز شوند.

کوروش معتمدی روز سه شنبه درگفت و گو با اگزیم نیوز، ضمن تشریح شرایط بازار عراق و سهم ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی این کشور، افزود: اگرچه عراق اقتصاد آزاد دارد و کشورهای مختلف می توانند از موقعیت تجاری آن به خوبی استفاده کنند اما تحقق این امر نیاز به ایجاد زیرساخت مناسب برای گشایش خط اعتباری مالی مناسب دارد که متاسفانه این امکان تاکنون از سوی ایران فراهم نشده است.

براساس آمار موجود، عراق سالانه حدود ۳۲ میلیارد دلار انواع کالا وارد می کند اما سهم ایران نسبت به سایر کشورها در این ارقام بسیار ناچیز است و این بدان معناست که نتوانسته حضور خود را در این بازار گسترش دهد.

وی به عنوان یکی از مجریان برگزارکننده نمایشگاه های تجاری در عراق ادامه داد: در طول هفت سال نمایشگاه های متعددی را در اربیل، سلیمانیه، بغداد و... برگزار کرده ایم و در این مدت توانسته ایم مشکلات صادرات را از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم.

این فعال اقتصادی، عدم وجود خط اعتباری را یکی از موانع اصلی در عدم تحقق توسعه همکاری های صادرکنندگان ایرانی با طرف های عراقی دانست و یادآور شد: این امر سبب شده قادر به ادامه مذاکره و نشستن در دور میز مذاکره نباشیم.

معتمدی افزایش پرشتاب قیمت ارز در سال های اخیر، خلاء مشوق های صادراتی، وجود موانع متعدد حمل و نقلی را برخی دیگر از مشکلات عدم موفقیت تجار ایرانی در ناتوانی افزایش حضور در بازار عراق ذکر کرد و گفت: اگر به سازمان های مربوطه همچون گمرک و یا بخش حمل و نقل، تسهیلاتی همسو با نیاز بازرگانان پرداخت شود و از سوی دیگر دولت به تجار، اعتبار و امنیت سرمایه گذاری بیشتری دهد در آن صورت می توان به افزایش صادرات کالا و خدمات ایرانی در عراق امیدوار بود.

وی با بیان آنکه کاهش ارزش دینار عراق در مقابل دلارآمریکا، یک فرصت مناسب برای صادرکنندگان ایرانی بود، گفت: این کاهش نرخ ارز بالطبع تاثیر زیادی بر نرخ مصالح ساختمانی و دیگر مایحتاج عمومی مردم عراق داشت و در مقابل ارزان شدن قیمت کالاهای ایرانی و تسهیل امور بازرگانی، می توانست ارزآوری مطلوبی برای صادرکنندگان ایرانی ایجاد کند.

این فعال بخش خصوصی، فرصت برگزاری نمایشگاه های تجاری در عراق را مهم و استراتژیک ارزیابی و تاکید کرد که قرار است نمایشگاهی مرتبط با صنایع ساختمان، فولاد، مواد غذایی، لوازم خانگی، دکوراسیون، معماری و.... طی روزهای ۱۸ تا ۲۱ اسفند ماه سالجاری در عراق برگزار شود که با توجه به دستاورد نمایشگاههای دوره های قبل، می توان از این فرصت نیز به نحو مطلوب بهره برداری کرد.

براساس برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران در سال جاری نمایشگاه اختصاصی ایران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اربیل کردستان عراق با همکاری کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل و تحت نظارت دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت به صورت مجازی، برگزار خواهد شد. لوازم و تجهیزات ساختمان، مواد شوینده و بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی، مبلمان و دکوراسیون خانه، مواد غذایی، ماشین‌آلات و پلاستیک بخشی از محصولات ایرانی هستند که در این نمایشگاه به صورت مجازی، به تجار عراقی معرفی می‌شوند.

کد خبر 40067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =