۲ مزیت حضور در بازار ارمنستان برای صادرکنندگان ایرانی

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با بیان اینکه امروز بانک ها می توانند به صادرات کالاهای ایرانی به ارمنستان کمک فراوانی کنند، ۲ مزیت صادرات به این کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، هرویک یاریحانیان در سومین همایش تخصصی بانک توسعه صادرات ایران درباره چالش های حضور در بازار ارمنستان و صادرات به این کشور، اظهار داشت: درست است که ارمنستان بازار کوچکی است ولی ۲ مزیت بزرگ دارد. مزیت اول اینکه این کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیاست و اولین مرز زمینی ما با کشورهای عضو این اتحادیه است.

وی ادامه داد: حضور در بازار ارمنستان این فرصت را به صادرکنندگان ایرانی می دهد تا با تعرفه ترجیحی به بازار اوراسیا وارد شوند؛ بازارهایی که تا به امروز تقریبا برای ما دست یافتنی نبودند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در سال گذشته تنها ۱.۵ میلیارد دلار بوده که این رقم نسبت به ظرفیت اقتصادی ایران بسیار ناچیز است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از محصولات ایرانی از نظر کیفیت قابل رقابت با محصولات شرکت های بزرگ بین المللی هستند ولی ابزار بانک ها که بین بخش خصوصی و صادرات قرار دارد، به خوبی کار نمی کند.

یاریجانیان با بیان اینکه از بانک ها به ویژه بانک توسعه صادرات به عنوان بانک تخصصی صادرات انتظار حمایت از صادرکنندگان را داریم، گفت: اگر راهکارها و پیشنهاداتی برای حمایت از صادرات دارید، در اختیار ما قرار دهید؛ این راهکارها می تواند به عنوان نمونه معرفی ابزارهایی به جای صراف ها با نرخ پایین تر باشد که ماحصل آن توسعه صادرات به ارمنستان خواهد بود.

وی مزیت دوم تجارت با ارمنستان را تعرفه ترجیحی این کشور با سوئیس و کانادا عنوان کرد و افزود: در صورتی که به ارمنستان کالا صادر کنیم، امکان صادرات آن با تعرفه ۴ درصدی به این دو کشور وجود دارد. لازم است تا ۱۵ درصد روی کالاهایی که قابلیت صادرات دارند، کار کنیم و از این مزیت ارمنستان نیز استفاده کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوانیم از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه برای توسعه صادرات به ارمنستان استفاده کنیم، امکان افزایش صادرات به این کشور نیز وجود دارد.

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: ارمنستان قصد دارد در پی تحولات اخیر کالاهای مورد نیاز خود را از ایران تهیه کند. کشور ارمنستان سه میلیون نفر جمعیت و ۳۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

یاریجانیان با اشاره به موقعیت جغرافیایی ارمنستان گفت: این کشور چهار همسایه دارد و تقریبا روابط مرزی اش با ترکیه و جمهوری آذربایجان قطع است و فقط با ایران و گرجستان ارتباط دارد. حجم تجارت خارجی آن با گرجستان ۳ میلیارد دلار است ولی این حجم با ایران در بهترین حالت ۵۰۰ میلیون دلار است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه این سخن که بازرگانان ایران فرصت حضور در ارمنستان را نداشته اند، درست نیست، گفت: ارمنستان از سوی بازرگانان ایران جدی گرفته نشد و این موضوع باعث شد تا ما به تدریج بازار ارمنستان و سایر کشورهای CIS را از دست داده و ترکیه جایگزین ما شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانان ایران و ارمنستان، اظهار داشت: در شرایط فعلی بخش خصوصی ایران نسبت به ۳۰ سال قبل به مراتب قوی تر شده و کالاهای تولیدی ما قابلیت رقابت با محصولات سایر کشورها را دارد. ما در کیفیت مواد غذایی و پوشاک دست کمی از محصولات بهترین کشورها نداریم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: بانک ها در خدمت بخش خصوصی نیستند و نیاز است تا کمی حالت حمایت گرایانه تری داشته باشند و اثر آن را در نرخ های سود کالاهای صادراتی ببینیم. از سال گذشته بانک مرکزی فشار مضاعفی را بر صادرکنندگان وارد کرده و صادرات را در حالتی که بتوانیم خود با نرخ ارز به روز کنیم، بسیار سخت است.

یاریجانیان در این خصوص توضیح داد: افزایش قیمت فولاد و مواد پلیمری در داخل و همزمان کاهش نرخ ارز باعث می شود تا ما قدرت رقابت با محصولات سایر کشورها را از دست بدهیم و امروز بخش خصوصی از این موضوع رنج می برد.

یاریجانیان در ادامه این نشست و در پاسخ به سوالی درباره ضرورت وجود شرکت های مدیریت صادرات، گفت: به طور عملی این کار در حال انجام است هرچند شاید نام آن شرکت های مدیریت صادرات نباشد؛ به عنوان نمونه شرکت شستا نماینده ای را در این زمینه به اتاق های بازرگانی معرفی کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده توسط اتاق های بازرگانی برای تشویق صادرات به ارمنستان، اظهار داشت: تا قبل از این تنها اتاق های بازرگانی استان های همجوار در تجارت با ارمنستان همکاری داشتند اما امروز سایر اتاق های بازرگانی دیگر استان ها هم فعال شده اند و به عنوان مثال اتاق بوشهر هم فعال شده است.

وی تصریح کرد: بعد از تحولات اخیر در قره باغ، نوعی آلرژی نسبت به مصرف کالاهای ساخت ترکیه در ارمنستان به وجود آمده و حتی شاید بعد از برداشته شدن محدودیت واردات کالاهای صادراتی ۶ ماهه از ترکیه به این کشور، شاید مردم ارمنستان دیگر این محصولات را نخرند. الان بهترین زمان است که ثابت کنیم می توانیم به بازار ارمنستان ورود پیدا کنیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان تاکید کرد: قیمت برق و گاز در ارمنستان بالاست و هنوز شهرک های صنعتی فعالی در این کشور وجود ندارند. البته لازم است موضوع مالیات هم از سوی دولت ارمنستان حل شود تا امکان حضور و تولید شرکت های ایرانی در ارمنستان نیز وجود داشته باشد. با قیمت های کنونی انرژی، تولید کالاهای ایرانی در ارمنستان توجیه ندارد.

 

 

کد خبر 40076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =