ارمنستان، دروازه ورود ایران به بازار اوراسیا

دبیر میز ارمنستان در سازمان توسعه تجارت گفت: از آنجا که ارمنستان با پنج کشور اروپایی و آسیایی، مرزی تعریف نکرده بنابراین دروازه ای به سمت اوراسیاست و این بدان معناست که این مسیر سبب کاهش بیش از پیش هزینه های گمرکی برای صادرات کالاهای ایرانی می شود.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، محسن رحیمی در سومین همایش تخصصی بانک توسعه صادرات با عنوان "راهکارهای استفاده از فرصت توسعه صادرات به ارمنستان"ضمن ارائه توضیحات کلی از شرایط اقتصادی ارمنستان، افزود: هرچند این کشور کوچک اما دارای جمعیتی ۳ میلیون نفری است که یک هدف اقتصادی مطلوب محسوب می شود، زیرا پروانه های تجاری متعدد ادغام شده با اقتصاد جهانی دارد.

بهره مندی از اقتصاد آزاد

وی در این نشست که با حضور رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان، تعدادی از بازرگانان و کارشناسان بانکی تشکیل شد، ادامه داد: این پروانه ها برای کشور ما دارای مزیت بسیاری است زیرا  ایران می تواند به شکلی غیرمستقیم با ۱۴۶ کشور دیگر ارتباط برقرار کند و از کمترین میزان تعرفه های کمرگی، تجاری و غیره بهره مند شود.

رحیمی به عضویت ارمنستان در سازمان اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: این کشور برای مبادله کالا با پنج کشور مرزی تعریف نکرده و تعرفه ای به عنوان گمرک ندارد به طوری که اقتصادی آزاد داشته و ایران می تواند از این فرصت به خوبی بهره برداری کند.

رایزن سابق ایران در ارمنستان افزود: این کشور با چنین امتیازی، برای صادرت کالاهای ایرانی به مثابه دروازه ای خواهد بود که به کشورهای اوراسیا باز می شود و تحریم ها را بی اثر می کند.

وی یادآور شد: ایران دارای منابع انرژی ارزان قیمت است و به جهت تولید، هزینه عملیات بسیار ناچیزی دارد که برای ارمنستان بسیار مهم و ارزشمند است.

رحیمی گفت: در این شرایط باید میان این ۲ کشور، تقسیم کار و مسئولیت تعریف کرد؛ به طوری که تولید کالا در ایران و ارسال محصول به بازار توسط ارمنستان انجام شود.

الزام به نیاز و بازار سنجی

وی ایران را سومین صادرکننده کالا به ارمنستان ذکر کرد و گفت: حجم صادرات کشور ما در سال ۲۰۱۹ به ارمنستان معادل ۳۲۴ میلیون دلار ارزیابی شده به طوری که کاهش ارزش ریال در افزایش این میزان صدور، بی تاثیر نبوده است.

این فعال بخش خصوصی، با اشاره به میزان صادرات ایران به ارمنستان طی سال های اخیر، افزود: آمارها نشان می‌دهد که بیشترین حجم صادرات ایران به ارمنستان مربوط به سال ۲۰۱۸ بوده و سال ۲۰۱۶ نیز صادرات به ارمنستان در کمترین میزان خود قرار داشته است.

دبیر میز ارمنستان در سازمان توسعه تجارت با انتقاد از تخصصی نبودن شیوه صادرات به ارمنستان، گفت: هرچند روند صادرات ایران از سال ۱۹۹۵ تاکنون، مطلوب ارزیابی می شود اما براساس نیاز مردم این کشور نبوده چون بازار ارمنستان به شکل حرفه ای شناسایی نشده است.

وی ادامه داد: ارمنستان در بخش خدمات و کشاورزی بسیار ضعیف است و ایران هم نتوانسته آنچنان که باید در این حوزه ورود پیدا کند.

رحیمی کالاهای فله ای، مواد اولیه سخت معدنی، قیر، گازوئیل، سیمان را عمده محصولات صادراتی ایران به ارمنستان عنوان کرد و افزود: صدور برق با گاز طبیعی نیز بیشترین حجم تهاتر کالا با این کشور را به خود اختصاص داده است.

رقیب به نام ترکیه

دبیر میز ارمنستان در سازمان توسعه تجارت با اشاره به بروز برخی مناقشات میان ارمنستان و ترکیه، گفت: هرچند این فرصت، زمان کوتاهی برای حضور کالاهای ایرانی در این کشور است اما باید در این بازار سریع و هدفمند ورود پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون در فهرست واردات ارمنستان، ۴۸ کالای مشترک میان ایران و ترکیه وجود دارد که باید هرچه سریع تر بازار و مخاطبان این اقلام شناسایی شده و چگونگی جایگزین کردن آن ها در این بازار بررسی شود.

رایزن سابق ایران در ارمنستان حرکت به سمت صادرات کالاهای نهایی با ارزش افزوده بیشتر را از الزامات توسعه تجارت با این کشور دانست و گفت: در حوزه مربوطه، باید برندسازی مشترکی را با ارمنستان تعریف کرده و کالاهای ایرانی از طریق این کشور به اوراسیا و متحدانش صادر شود.

 رحیمی در پایان روسیه و چین را از اصلی‌ترین شرکا ارمنستان در بحث واردات کالا عنوان و تاکید کرد: این دو کشور از طریق مرزهای ارمنستان نه تنها هزینه صادرات خود را به میزان چشمگیری کاهش داده اند بلکه محصولات خود را به سهولت، سود مناسب و به صورت غیرمستقیم در اروپای شرقی عرضه می کنند.

کد خبر 40151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =