تداوم رشد شاخص کل؛ نیازمند حمایت‌های بیشتر و جلب اعتماد مردم

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات با تشریح برخی از دلایل رشد شاخص کل طی روزهای اخیر، تاکید کرد که حرکت شاخص به سمت کانال یک میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار و بالاتر از آن نیازمند حمایت‌های بیشتر و جلب اعتماد مردم است.

محمد ثریانژاد روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره دلایل رشد شاخص کل بورس طی روزهای گذشته و بازگشت شاخص کل به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، گفت: طی روزهای گذشته هم دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا به پایان رسید و هم جو بایدن رییس جمهور جدید این کشور کار خود را آغاز کرد که این موضوع از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار بوده است.

وی با اشاره به موضوع فولاد، گفت: ممنوعیت صادرات فولاد طی روزهای گذشته برداشته شد و مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به گمرک ایران تمام بخشنامه‌های مانع صادرات فولاد را لغو کرد. این موضوع نیز بر بازار به ویژه سهم های معدنی تاثیرگذار بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر دو موضوع بالا که بر بازار تاثیرگذار بوده‌اند، ریزش شاخص کل طی هفته‌های گذشته باعث شده بود تا از نظر تکنیکالی این شاخص به محدوده حمایتی بسیار مهم و سختی در کانال یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی برسد و هیجان فروش سهم‌ها هم فروکش کرده بود.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات با بیان اینکه استعفای رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته نیز مزید بر علت شد تا ریزش شاخص متوقف شود، گفت: رسیدن شاخص کل به نقطه حمایتی بسیار سخت، کاسته شدن از هیجان فروش سهم‌های مختلف، روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و حل شدن مساله فولاد از جمله مسائل مهم و تاثیرگذار بر رشد شاخص طی روزهای اخیر بوده است.

ثریانژاد با اشاره به بازگشت شاخص کل به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، گفت: البته به نظر من صعود شاخص کل به بالاتر از شاخص یک میلیون و ۳۰۰ هزار و یک میلیون و ۴۰۰ هزار با اما و اگرهایی همراه است و به نوعی نیازمند حمایت بیشتر از بازار و جلب اعتماد مردم است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره انتقاداتی که به عملکرد بازارگردان‌ها طی هفته‌های گذشته مطرح شده بود، گفت: انتقادی که به نوعی درباره عملکرد بازارگردان‌ها مطرح می‌شود بیشتر متوجه عملکرد آنها در ساعات خاصی از بازار می‌شود؛ یعنی آنها یا در ابتدای آغاز به کار بازار یا در دقایق انتهایی بازار اقدام به خرید و فروش می‌کردند و این موضوع پالس‌های مشخصی را به بازار می‌داد.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده بود که تا حدی دست بازارگردان‌ها برای نوسان‌گیران روزانه باز و از قدرت مانور آنها کاسته شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات درباره آینده شاخص کل اظهار داشت: برای پیش‌بینی در این خصوص نیازمند مقداری زمان هستیم؛ باید ببینیم که بازار بعد از آنکه سهم‌ها با رسیدن شاخص به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد و رشد تقریبا ۲۰ درصدی، چه رفتاری را در پیش می‌گیرد. با این حال تا پایان سال شاخص کل می‌تواند به سمت کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی حرکت کند.

کد خبر 40178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =