علت روند منفی شاخص بورس در نخستین ماه زمستان چه بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح علت روند منفی بازار سرمایه در دی‌ماه، از احتمال بازگشت روند صعودی معاملات بورس در ماه ‌بهمن خبر داد.

"پیمان حدادی" امروز(یکشنبه)با اشاره به روند معاملات بورس در ماه دی، افزود: شاخص بورس در دی ماه حدود ٢٠ درصد افت را تجربه کرد و معاملات این بازار در دی‌ماه به عنوان منفی ترین ماه در سال ٩٩ تلقی می شود.

وی به عوامل تاثیرگذار ریزش شاخص بورس در ماه دی اشاره کرد و گفت: نخستین عامل، ترس بازار سهام از قیمت گذاری برخی از کالاها بود که این موضوع از محصولات فلزی و فولادی آغاز شد و باعث شد تا در بازار سهام چنین ابهامی وجود داشته باشد که ممکن است نتیجه قیمت گذاری دستوری در بازار دیگر کالاها مانند پتروشیمی تاثیرگذار باشد.

حدادی به دیگر عامل تاثیرگذار در ایجاد اصلاح سنگین معاملات بورس اشاره کرد و افزود: موضوع دیگر که باعث افت شاخص بورس در دی ماه شد کاهش قیمت دلار بود که در کنار موضوع اول باعث شتاب افت شاخص بورس در بازار ماه گذشته شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: همچنین عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ١٤٠٠ که به عنوان مساله ای مهم برای فعالان بازار تلقی می شود در روند معاملات بازار سهام تاثیرگذار بود، به این دلیل که در بودجه مشخص می شود مبلغ و میزان تامین مالی دولت از بازار سرمایه از طریق اوراق بدهی و بازار سهام به چه میزان است.

به گفته وی، از نظر تحلیل تکنیکالی از دست دادن حمایت های  شاخص بورس باعث افزایش فشار فروش در دی ماه شد.

حدادی به انتشار گزارش شرکت ها تاکید کرد و گفت: در هفته پایانی دی ماه با توجه به اینکه هر سال شاهد انتشار گزارش ٩ ماه شرکت ها هستیم؛ بنابراین بازگشت رشد به معاملات این بازار پیش بینی شده بود که در روز پایانی معاملات هفته گذشته شاهد این اتفاق بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه به نکات منفی معاملات بورس در دی ماه اشاره کرد و اظهار داشت: وجود ترس سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بازار باعث شد تا ماه دی به عنوان یکی از بدترین ماه های قرن برای بازار سرمایه شناخته شود که امیدوار هستیم تا حدودی در بهمن ماه مسیر معاملات بورس تغییر کند و شاهد بازگشت روند صعودی به این بازار باشیم.

وی بر وجود نشانه هایی مبنی بر از بین رفتن برخی از عوامل نگرانی برای سرمایه گذاری در بورس تاکید و خاطرنشان کرد: قیمت دلار که در چند روز گذشته افت شدیدی را تجربه کرد اکنون در حال افزایش است و بازار نسبت به این موضوع آگاهی دارد که نهایت افت قیمت دلار در بازار نرخ ٢٠ هزار تومان خواهد بود.

به اعتقاد حدادی، از طرف دیگر گزارش ٩ ماهه شرکت ها برخلاف انتظارها بسیار مثبت بوده است و با سودآوری قابل قبولی همراه بودند.

 این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نکته دیگر این است، افرادی که به دنبال خروج از بازار بودند و باعث افزایش عرضه و ایجاد فشار فروش در بازار شده بودند اکنون دیگر از این بازار خارج شدند،  از طرف دیگر صحبت هایی که در چند روز گذشته در مجلس مطرح شده بود و نیز استعفای رییس سازمان بورس از جمله موارد حاشیه ای است که می تواند کمک کننده برای تداوم روند صعودی شاخص بورس باشد.

وی با اشاره به اینکه سهامداران نباید از بازار چنین انتظاری را داشته باشد که روند معاملات آن هر روز مثبت باشد، گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می رسد بهمن نسبت به چند ماهی که بازار افت زیادی را تجربه کرد ماه خوبی برای بازار سرمایه باشد.

حدادی به صنایعی که مورد اقبال سهامداران در بازار قرار خواهد گرفت تاکید کرد و اظهار داشت: اکنون صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزات جزو صنایعی هستند که ممکن است بازار به سمت آنها اقبال پبدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه به مسایل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مسایل تاثیرگذار، تعیین تکلیف بودجه سال ١٤٠٠ است، موضوع دیگر فرد جایگزین برای ریاست سازمان بورس است، فرد انتخاب شونده باید فردی باشد که مورد پذیرش اهالی بازار سرمایه باشد و از آشنایی لازم نسبت به ساختار و مکانیزم بازار سرمایه برخوردار باشد.

به گفته وی، اکنون با توجه به وضع حاکم در بازار با انتخاب یک فرد می توان اعتماد را به بازار بازگرداند.

حدادی تاکید کرد: اظهار نظرها نسبت به معاملات بورس باید کاهش پیدا کند زیرا وقتی مسوولی درباره بازار اظهار نظر کند باعث ایجاد انتظار در بازار می شود و در صورت عدم برطرف شدن انتظارها، بازار به شدت تحت تاثیر منفی قرار می گیرد و اثر تخریب کننده ای را در بازار خواهد گذاشت.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (شنبه) ۳۸ هزار و ۹۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۲۲ هزار واحد رسید.

کد خبر 40205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =