امکان افزایش صادرات به ارمنستان تا بیش از ۷۵۰ میلیون دلار

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با اشاره به تلاش‌های آغاز شده برای حضور پررنگ‌تر در بازار ارمنستان پیش بینی کرد که صادرات کشورمان به این کشور همسایه تا پایان سال به بیش از ۷۵۰ میلیون دلار برسد.

هرویک یاریجانیان روز یکشنبه در گفت‌وگو با اگزیم نیوز درباره اینکه از فهرست اعلام شده توسط سازمان توسعه تجارت برای صادرات به ارمنستان چند درصد امکان تولید و صادرات توسط ایران را دارد، گفت: براساس مطالعه‌ای که انجام دادیم، قابلیت تولید و صادرات ۱۰۰ درصد کالاهای اعلام شده توسط سازمان توسعه تجارت برای صادرات به ارمنستان را داریم.

وی ادامه داد: این فهرست شامل بیش از ۲ هزار قلم کالا می‌شود که ظرفیت تولید و صادرات ۱۰۰ درصدی آن را داریم و البته تقاضای آن از طرف ارمنی نیز وجود دارد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم این کالاها را به ارمنستان صادر کنیم، به طور حتم حجم صادرات کشورمان به این کشور تا پایان سال جاری از ۷۵۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت.

یاریجانیان به سیستم تعرفه ترجیحی ارمنستان با سوییس و کانادا اشاره کرد و گفت: از طریق ایجاد یک سیستم ایرانی - ارمنی می‌توان تمام کالاهایی که در تولید آنها مزیت رقابتی نسبت به کشورهای همجوار داریم را به این کشورها صادر کنیم. به عنوان نمونه مبلمان خانگی تولیدی در ایران به راحتی می‌تواند جایگزین مبلمان تولیدی در سایر کشورهای همسایه ایران شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان افزود: قیمت نیروی کار و انرژی در ایران به شدت نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است و این موضوع باعث شده تا در کنار دسترسی بهتر به ماشین‌آلات مدرن‌تر، قیمت تمام شده کالا در ایران به مراتب در بازارهای جهانی رقابتی باشد؛ امکان و ظرفیت تولید بسیاری از کالاهای عنوان شده در فهرست سازمان توسعه تجارت برای صادرات به ارمنستان وجود دارد.

وی در خصوص آغاز مذاکرات تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا و احتمال اجرایی شدن آن از آبان‌ماه سال آینده، تصریح کرد: هم ارمنستان و هم سایر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تمایل بیشتری به توسعه تجارت دارند. بخش خصوصی در ایران بارها به مسئولان تاکید کرده که نمی‌توان واردات کالاها را به طور کلی ممنوع و انتظار صادرات داشت زیرا باعث می‌شود تا برابر ما گارد بگیرند.

این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: هر زمانی که هم به این کشورها کالا صادر و هم از آنها کالا وارد کنیم، حجم تجارت به طور خودکار افزایش پیدا می‌کند. تاکید داریم که باید از حالت به اصطلاح تهاجم اقتصادی و تاکید بر صادرات و ایجاد مانع برای واردات دست برداریم.

یاریجانیان درباره اینکه حجم واردات ایران از کشورهای اوراسیا تا چه اندازه می‌تواند باشد، گفت: این موضوع بستگی به سیاست‌های وزارت صمت دارد. در حال حاضر واردات یک هزار و ۳۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع است و از طرف دیگر ما تاکید داریم که تولید برخی از کالاها در داخل نیز توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: در کشاورزی می‌توانیم از کشت فراسرزمینی استفاده کنیم؛ ما در اصفهان بی آب فولاد تولید می‌کنیم که ای کاش در کنار آب‌های خلیج فارس کارخانه فولاد داشتیم. با این حال اصرار داریم که این کالاها باید در داخل تولید شوند.

کد خبر 40211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =