جهانگیری: وزارت نفت در دوران تحریم رکورد صادرات نفت و فرآورده های نفتی را شکست

معاون اول رییس جمهوری نقش صنایع نفت و گاز را در بی اثر کردن تحریم‌ها زیاد دانست و گفت: وزارت نفت در این دوران نه تنها رکورد صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را شکست بلکه حجم صادرات فرآورده‌های نفتی را تا بیش از چهار برابر افزایش داد.

اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در حاشیه بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت گاز پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شرایط کرونا و ضرورت حفظ سلامتی مردم باعث شد تا این نمایشگاه‌ بدون حضور مردم برگزار شود.

وی با بیان اینکه در بمباران مسائل منفی قرار داریم، ادامه داد: از بیرون کشور سعی می‌شود همواره پمپاژ منفی نسبت به آینده و دستاوردهای کشور انجام شود و از داخل هم متاسفانه گاهی اوقات به دلیل بدسلیقگی تلاش می‌شود تا فضای منفی نسبت به مسائل کشور ایجاد شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: همین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز،  پالایش و پتروشیمی برای کسانی که به آینده و توسعه و پیشرفت ایران فکر می‌کنند، کفایت می‌کند. کسانی که به آینده، پیشرفت و توسعه ایران فکر می‌کنند ببینند که مجموعه فرزندان ایران در زیر مجموعه شرکت‌های مرتبط با مهمترین بخش اقتصادی نفت گاز پتروشیمی چه کارهایی بزرگی انجام داده اند و چه کارهای بزرگتری را در دست اجرا دارند.

جهانگیری گفت: پس از تحریم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی ما کاهش یافت اما وزارت نفت با اقدام‌های شجاعانه توانست رکورد صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را بشکند به طوری که صادرات فرآورده‌های نفتی بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: زمستان تمام شد اما روسیاهی آن ‌ماند برای کسانی که با دولت همراهی نکردند و چوب لای چرخ آن گذاشتند. این روزهای زمستانی تمام خواهد شد و ملت ایران روزهای خوبی در پیش خواهد داشت.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: مجموعه فرزندان ایران در زیر مجموعه شرکت‌های مرتبط با مهمترین بخش اقتصادی کشور یعنی نفت، گاز و پتروشیمی کارهایی بزرگی انجام داده اند و کارهای بزرگتری در دست اجرا دارند.

جهانگیری با بیان اینکه کشور ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز را دارد، گفت: هر ایرانی آرزو دارد که بتوانیم در مراحل مختلف در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی از صنایع بالادستی و در واقع میادین نفت گاز و واحدهای پایین دستی پتروشیمی به دانش دسترسی پیدا کرده و هم داخلی سازی کنیم و هم به یک توانمندی برسیم که محصولات ما در بازارهای داخلی و بین‌المللی قابل عرضه باشد.

وی گفت: روزی که مهندس زنگنه تصمیم گرفتند دانشگاه‌های کشور وارد حوزه نفت و گاز کشور شوند و در جلسه‌ای که بنده هم حضور داشتم فکر می‌کردم که به جهت ریسک‌پذیری، کار بزرگی است.

 معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه درگیر شدن دانشگاه‌ها با این مسئله ممکن است نیاز به زمان طولانی داشته باشد، یادآور شد: امروز در بخشهایی از این سالن‌ها نشان داده ‌شده که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف، دانشجویان در دوره تحصیلی تکمیلی و بخش وسیعی که رشته‌های مرتبط دارند، کارهای مربوط به تولید دانش، تولید مهندسی و افزایش بازیافت به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های نفت و گاز را در دست اجرا دارند.

 جهانگیری اضافه کرد: ما به زودی در بخش‌های مختلف صاحب لیسانس خواهیم شد که توسط دانشمندان و متخصصین کشور در داخل تولید شده که بعضی محصولات و تولیدات آن در انحصار تعداد محدودی از شرکت‌های مختلف دنیا است.  

وی ادامه داد: در ساخت تجهیزات، از جمله کمپرسورها، توربین‌ها و دیگر بخش‌های مختلف، توانمندی‌هایی بدست آورده ایم که جزو افتخارات بزرگ شرکت‌هایی است که این کالاها را در داخل با استانداردهای معتبر بین المللی تولید می‌کنند.

 معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ویژگی های بخش نفت که گاهی اوقات بعضی‌ها به عنوان منفی تلقی می‌کردند این بود که تجهیزات و لوازم و ابزاری که استانداردهای معتبر بین المللی نداشته باشد در این بخش  استفاده نشود و حتما تولیدات شرکتها با استانداردهای معتبر بین المللی باشد اما امروز در این نمایشگاه کمپرسورهایی دیدیم که در خط راهبردی انتقال نفت از گوره به جاسک استفاده می‌شود.

جهانگیری اظهار داشت: طرح انتقال گوره -جاسک یکی از بزرگ‌ترین، راهبردی‌ترین و اساسی‌ترین طرح های کشور هست که در یک مقطع زمانی تصمیم گرفته شد که فروش نفت ایران غیر از خارک و داخل خلیج فارس به یک نقطه خارج خلیج فارس منتقل شود. در این زمینه یک طرح بسیار بزرگی شروع شد و وزارت نفت ایستادگی کرد و شرکت فولاد مبارکه و شرکت‌های نوردسازی ورق‌هایی را در داخل کشور تولید کردند که بتواند گاز ترش جابجا کند که هم دانش و هم محصول آن کار بزرگی است.

کد خبر 40217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =