قابلیت صادرات از ویژگی های عمده فرش ماشینی ایران است

رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران گفت: با وجودی که در حال حاضر هزینه تولید ۶ مترمربع فرش ماشینی، ۴۰ درصد رشد یافته اما فعالان این صنعت همچنان کیفیت تولیدات خود را حفظ کرده تا حدی که تمام فرش های ماشینی ایرانی، قابلیت صادرات دارند.

محمدهادی کمالیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز؛ اولویت تولیدکنندگان فرش های ماشینی را تلاش برای حفظ کیفیت محصولات دانست و گفت: همسو با یک قانون نانوشته، تمام کارخانجات فرش ماشینی برای توسعه و ایجاد بازار رقابتی، مبنای فعالیت خود را حفظ و تقویت کیفیت محصولات تولیدی قرار داده اند.

وی ادامه داد: با وجود افزایش هزینه های تولید هر تخته فرش ماشینی، کارخانه داران همچنان از مواد اولیه، نقوش، رنگ و دیگر مواد اولیه مرغوب و درجه یک استفاده می کنند تا جایگاه محصول تولیدی آنها در اختیار سایر رقبا از جمله کشورهای چین و هند قرار نگیرد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران، تامین نیاز مصرف کنندگان فرش ماشینی داخلی و اشباع بازار را یکی از اهداف فعالان این صنعت دانست و ادامه داد: هرچند این بخش با مشکلات متعددی دست به گربیان است به طوری که نرخ الیاف تنها در سالجاری حدود ۱۵۰ درصد افزایش یافته اما تولیدکنندگان این محصول همچنان برای خنثی کردن این هزینه ها بر قیمت ها تلاش می کنند تا فشار زیادی بر خریدار تحمیل نشود.

در سال جاری کارخانجات فرش ماشینی به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی مواد پلیمری با مشکلات متعددی در زمینه تهیه و تامین مواد اولیه پتروشیمی دست به گریبان بودند و هم اکنون این مشکلات در کنار نبود پنبه و محدودیت های واردات مواد اولیه، نه تنها صنعت مربوطه را با چالش مواجه کرده بلکه در معرض ورشکستگی قرار داده است.

کمالیان ارائه تسهیلات صادراتی و افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات فرش ماشینی را عامل موثر در ایجاد تعادل در هزینه های تولید عنوان کرد و گفت: از آنجا که صادرات این کالا، هدفمند نبوده و عمده صادرات این محصول توسط بخش خصوصی انجام می شود.

وی در همین ارتباط از دستگاههای ذیربط خواست با ارائه تسهیلات،کاهش هزینه های گمرکی، ساماندهی بخش حمل و نقل، امکان افزایش ارزش افزوده در تولید و تقویت سهم فرش ماشینی در ارزآوری را فراهم کنند.

چندی پیش تولیدکنندگان فرش ماشینی با انتقاد از نبود حمایت های دولتی طی نامه ای به وزیر صمت پیشین اعلام کردند: دهه شصت، برخی از تولیدکنندگان به سرمایه‌گذاری در تولید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ورود کرده و حتی بخشی از آنها را نیز تولید کردند، اما بتدریج این افراد از صحنه تولید پس زده شدند. امروزه ما به حضور و توان این افراد نیاز داریم و لازم است دولت از آنها حمایت کند تا دهه شصت بار دیگر تکرار شود. این بخش نیازمند تامین مواد اولیه است و در صورت عدم تامین نیاز آنها، کارگاه‌های کوچک از فعالیت بازمی‌ایستند و به این ترتیب عده ای دیگر به جمع بیکاران کشور اضافه خواهند شد.

کد خبر 40230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =