دلایل انتظارات عمومی درباره کاهش نرخ ارز

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان می‌گوید پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ، افزایش امید نسبت به دسترسی به منابع بلوکه شده و همچنین مصوب نشدن تحریم های تازه علیه ایران سه دلیل عمده‌ای هستند که باعث شده انتظارات در جهت کاهش نرخ ارز در بازار قرار بگیرد.

سیدحسین سلیمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره افزایش عرضه ارز در سامانه نیما به روزانه ۱۵۰ میلیون دلار و انتظار کاهش نرخ ارز در بازار، گفت: بالاخره دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا به پایان رسید و انتظارات مردم برابر پایان کارزار فشار حداکثری به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه در دوران ترامپ هیچ انتظاری درباره کاهش تحریم‌ها وجود نداشت، تصریح کرد: در آن زمان نه تنها نهایت سخت‌گیری‌ها اعمال می‌شد بلکه احتمال داشت بر دامنه تحریم‌ها نیز افزوده شود ولی بعد از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا کارزار فشار حداکثری به پایان رسید.

این کارشناس مسائل بانکی با بیان اینکه طی روزهای گذشته نرخ دلار در بازار آزاد بین ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان ثابت مانده است، اظهار داشت: البته لغو یا برداشتن تحریم‌ها، فرآیندی طولانی و زمان‌بر است ولی دست کم این انتظار وجود دارد که در دوره جدید ریاست جمهوری در آمریکا، تا زمان بازگشت احتمالی این کشور به برجام، تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود.

وی خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ بدنبال تشدید تحریم‌ها بود ولی در حال حاضر انتظارات درباره توقف تحریم‌ها بالا رفته و این امید هم وجود دارد که دسترسی به منابع بلوکه شده کشور مهیا شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: برخی از کارشناسان اعتقاد دارند جو بایدن قبل از بازگشت به برجام، مجوزی برای دسترسی ایران به منابع بلوکه شده خود در کره، عراق و سایر کشورها خواهد داد و این موضوع خود باعث می‌شود تا حجم بزرگی از منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد.

سلیمی یادآور شد: هفته گذشته عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بخشی از منابع بلوکه شده ارزی ایران آزاد شده و این موضوع نیز اثر خود را در بازار ارز و سامانه نیما گذاشته است.
وی افزود: البته بعید می‌دانم که نرخ دلار بیشتر از ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان بشود؛ البته اینکه این نرخ تا چه اندازه‌ای هم کاهش یابد، بستگی به انتظارات در خصوص رفع تحریم‌ها خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره تاثیر این موضوع بر شاخص سهام شرکت‌های صادراتی هم گفت: بورس بیشتر دچار مشکلات داخلی است؛ قیمت برخی از سهم‌ها از اواخر سال گذشته بی رویه بالا رفت و در حال حاضر مقداری تعدیل شده که این موضوع باعث ناراضی شدن عده ای از سهامداران شده است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: کاهش نرخ دلار در بازار به طور حتم درآمد شرکت‌های صادراتی در بورس را تعدیل خواهد کرد. از سوی دیگر تولید و صادرات برخی از کالاها با نرخ دلار پایین توجیه اقتصادی ندارد و آنها برای تداوم تولید و صادرات خود نیازمند دلار با نرخ‌های بالاتری هستند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان تصریح کرد: کشور سالانه نیازمند واردات ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلاری است و نباید محور نیازهای ارزی ما نفت باشد. باید همه کمک کنند تا تسهیلات بیشتری در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد.

وی همچنین به ابلاغیه ۱۷۷ ستاد هماهنگی‌های اقتصادی دولت درباره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: این ابلاغیه هم کمک کرد تا بخشی از ارزهای صادراتی به کشور بازگردد و صادرکنندگان بتوانند رفع تعهد کنند.

سلیمی خاطرنشان کرد: البته بخشی از مشکل صادرکنندگان درباره عدم بازگشت ارز به تحریم و موانع دیگری مانند عدم عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) باز می‌گردد و آنها باید ارز حاصل از صادرات خود را از طرق دیگری غیر از سیستم بانکی وارد کشور کنند.

کد خبر 40241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =