زنگنه: برخی اجازه نمی‌دهند تولید نفت ایران به بیش از ۴ میلیون بشکه برسد

وزیر نفت با بیان اینکه در نظر داریم تا تولید نفت ایران به ۶.۵ و بعد از آن به هشت میلیون بشکه در روز برسد، گفت:‌ عده‌ای در داخل کشور اجازه نمی‌دهند تولید نفت ایران به بالای چهار میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش اگزیم نیوز، «بیژن زنگنه» امروز(سه شنبه)در ششمین کنگره نفت و نیرو، ادامه داد: عده ای در کشور ۴۰ سال تلاش کردند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه بیشتر نشود و در این راه به مجلس رفتند و به سایر سازمان ها مراجعه کردند و موفق هم بودند.

وی افزود: حتی در این مسیر، افراد زیادی را از هستی ساقط کردند. این در حالی است که حرکت تولید انرژی در جهان به سمتی می رود که تولید نفت محدود شود. من روزگاری را می بینم که تولید نفت ممنوع شود بنابراین اکنون باید تولید نفت خود را افزایش دهیم و ثروت زیرزمینی تجدید ناپذیر را به ثروت روزمینی تجدیدپذیر تبدیل کنیم.

زنگنه تاکید کرد: بنابراین باید تولید نفت را انجام دهیم. اگر این پول به بودجه برود مریض را مریض‌تر می کند از همین رو در سال ۷۷ پیشنهاد ایجاد صندوق توسعه را دادیم.

وی با اشاره به اینکه در افزایش ظرفیت تولید ایران نباید شک کرد، ادامه داد: همچنین نباید با بهانه های مختلف از این صندوق برداشت کرد.

وزیر نفت افزود: بیشتر عمر ما در این دولت به تحریم گذشت اما نگداشتیم توسعه نفت متوقف شود و این کار به قیمت سنگین انجام شد.  

وی گفت: کسانی بودند و هستند که می گویند شرکت های اکتشاف و تولید نفت ایرانی گرگ زاده هستند. به عنوان کارشناس و استاد به تلویزیون می‌روند اما مشخص نیست استاد چه هستند. این در حالی است که حتی کسی که متخصص نفت است نیز نمی تواند در مورد قراردادهای نفتی صحبت کند.

زنگنه با اشاره به اینکه باید ایران تولید نفت خود را بالا ببرد، افزود:‌ در این مسیر باید از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی استفاده کند و منابع را تامین کرده و با دانشگاه‌ها پیوند بخورند. تاکنون نیز بالای ۸۰ درصد ظرفیت میادین نفتی ایران برای افزایش بازیافت به دانشگاه‌ها سپرده شده است.

وی ادامه داد:‌ از روز اول کرونا برای مدت کوتاهی طرح‌ها را تعطیل کردیم و اما بعد با تدوین پروتکل‌ها کار را جلو بردیم.

زنگنه با تاکید بر اینکه این آخرین کنگره‌ای است که در آن به عنوان وزیر نفت صحبت می‌کنم، گفت: این کنگره را بدون کمک دولتی زنده و سرپا نگه داشته‌اند و دستاوردی برای کشور است.

به گفته وزیر نفت، در شرایط سختی بودیم و هنوز هم این شرایط سخت ادامه دارد؛ اکنون ممکن است تحریم‌ها برداشته شده و محدودیت‌ها رفع شود.

وی تاکید کرد:‌ در ۳ سال گذشته ظرفیت عظیمی برای تجارت نفت و فرآورده ایجاد کردیم و از این ظرفیت در بعد از تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. همواره یکی از اهداف این بود که ایران در بازرگانی نفت جهان وارد شود، با تحریم‌ها ظرفیت‌های خوبی ایجاد کردیم که برای صادرات نفت و فرآورده قابل استفاده است و اکنون ظرفیت بزرگی در این زمینه داریم.

زنگنه به توان ایران برای ساخت ۸۰ درصد ظرفیت ارزشی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت اشاره کرد و گفت: البته در بخش هایی مانند لوله‌های بدون درز و یا کمپرسورهای سنگین هچنان جای کار وجود دارد.

وی ادامه داد: در طراحی مهندسی پایه و فرآیندها، تا زمانی که قدرت طراحی لایسنس را نداشته باشیم، ضعیف هستیم، این امور را دانشگاه‌ها می کنند اما تاکنون تنها کپی‌برداری کرده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه در زمینه گاز کار بزرگی در کشور انجام شده است، افزود:‌ اکنون تولید گاز کشور از ۱۰۳۰ میلیون متر مکعب عبور کرده اما شتاب رشد مصرف جلوتر است. هیچ شرکت نفتی و گاز نمی‌تواند جواب رشد مصرف ۱۵ و ۱۲ درصدی را بدهد. آن هم در شرایطی که تولید ناخالص داخلی یک درصد است.  

وی میزان افزایش ظرفیت برداشت از پارس جنوبی در سال‌های آینده را ۷۰ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت:‌ باید تلاش کنیم میزان تولید فعلی را حفظ کنیم.

به گفته زنگنه موضوع بهینه‌سازی و توجه به ماده ۱۲ بسیار مهم است اما دولت و مجلس با هم نابودش کردند و پرداخت یارانه باعث شد این قانون کنار رود. در واقع از زمانی که یارانه اصل شد بهینه‌سازی را فراموش کردند. همچنین یارانه‌ها ضررهای جبران‌ناپذیری از پرداخت یارانه متحمل شدند.

همه شرکت های انرژی قربانی پرداخت یارانه می‌شوند

وی با تاکید بر اینکه همه شرکت‌های انرژی در کشور قربانی پرداخت یارانه می‌شوند، ادامه داد: در توسعه گازرسانی کار مهمی کردیم و شرکت گاز کار اصلی را انجام داده و ۹۵ درصد جمعیت تحت پوشش شبکه است.

زنگنه با اشاره به اینکه گازرسانی سراسری در کشور کاملا اقتصادی بوده، ‌ گفت: سایر انرژی‌ها را نیز در کشور بررسی کردیم و مشخص شد انتقال گاز کاملا اقتصادی است.

وی به توسعه پالایشی کشور نیز اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر در بخش پالایش نفت و تولید فرآورده‌ها مازاد تولید بنزین، گازوییل مازوت، ال پی جی و ... را داریم و بهبود کیفیت نیز ایجاد شده البته همچنان این بخش جای کار دارد.

وزیر نفت ادامه داد:‌ همچنین مجوز ۱.۵ میلیون بشکه نفت جدید داده شده و اگر قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها اجرا شود، این ظرفیت زودتر فعال خواهد شد.

وی درباره توسعه پتروشیمی‌ها در کشور، ادامه داد:‌ در پتروشیمی همه خوراک تخصیص داده شده و امسال ۱۷ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور اضافه می‌شود. تا سال آینده نیز ظرفیت تولید به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و این رقم در سال ۱۴۰۴ حدود ۳۳ میلیارد دلار خواهد بود.

زنگنه ادامه داد:‌ همچنین ۳ مگا پروژه جدید در صنعت پتروشیمی تعریف کردیم. طرح‌های پیشران و پایین‌دستی نیز مورد توجه است که در طرح‌های پیشران ۴ زنجیره متانول، ‌پروپیلن، ‌بنزن و اتیلن تعریف شده است. قرار است ۲ میلیون تن پروپیلن از طریق متانول تولید کنیم و این پروپیلن به مصرف توسعه صنایع پایین دستی برسد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع صادرات گاز اهمیت امنیتی و راهبردی برای کشور دارد، افزود:‌ برخی که نسبت به خام فروشی نفت انتقاد می‌کنند، ‌بر صادرات گاز پافشاری دارند. چطور ممکن است که صادرات گاز خام‌فروشی است و خام فروشی آن خوب است اما صادرات نفت نباید انجام شود.

جمع‌آوری ۹۵ درصد از گازهای همراه نفت

وزیر نفت گفت:‌ یکی از کارهای خوب جمع‌آوری گازهای فلر است. با توجه به ظرفیت تولید نفت ۴ میلیونی،‌ در مجموع ۳۰ میلیون مترمکعب گاز همراه در کشور وجود دارد که تا پایان سال ۱۴۰۴، حدود ۹۵ درصد آن جمع‌آوری شده و به خوراک پتروشیمی تبدیل شود.

وی ادامه داد:‌ بخش اول خط لوله گوره به جاسک تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته زنگنه مساله توسعه توان ملی از طریق نهادهای دانش بنیان نیز مورد توجه است و ایجاد پارک نوآوری و فناوری ری در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار نیز از همین رو انجام شده است.

زنگنه به موضوع صدور گواهی کیفیت برای تجهیزات نفتی از سوی انجمن نفت ایران نیز اشاره کرد و افزود: با این کار، ‌امکان صادرات تجهیزات نیز به وجود می‌آید.

وی به لزوم بازتعریف روابط مالی دولت و شرکت ملی نفت اشاره کرد و گفت: این رابطه باید تنطییم شود اما تصمیم سختی است. هر وقت خواستیم وارد این کار شویم طاقت انجام آن در بخش‌های مختلف وجود نداشت.

وزیر نفت با بیان اینکه ساختار بخش انرژی ایران اشکال دارد، ادامه داد: به ویژه این روزها که کمبود و اسراف انرژی در کشور دیده می‌شود به این نتیجه می‌رسم باید ساختار انرژی کشور یکپارچه باشد و یک وزارتخانه نفت و نیرو داشته باشیم.

زنگنه افزود: درخواست برای افزایش بازیافت نفت باید به تقاصای ملی و عمومی تبدیل شود.

وزیر نفت از برنامه‌ریزی برای رسیدن به ظرفیت تولید ۶.۵ میلیون بشکه نفت در روز خبر داد و گفت: هر چه زحمت کشیدم که به ۶.۵ میلیون بشکه برسد، بخشی در کشور جلوی آن را گرفت.

کد خبر 40294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =