صادرات غیرنفتی در آستانه ۶۰۰ میلیون دلار

صادرات ۶۰۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی برای سال جهش تولید در گمرکات گیلان هدفگذاری و برنامه‌ریزی شده بود به طوری که تا بهمن ماه ۵۹۱ میلیون دلار آن تحقق یافته و بنا بر ارزیابی اداره کل گمرک آستارا میزان صادرات استان تا پایان سال از مرز رقم تعیین شده عبور خواهد کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، استان گیلان در حاشیه دریای خزر، مرز جمهوری آذربایجان و نزدیک به بازار اوراسیا با داشتن بنادر فعال و مرزهای زمینی، دریایی و ریلی با خارج از کشور،  موقعیت مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی در کشور دارد و برنج، چای، زیتون، گیاهان دارویی، بادام زمینی و کیوی از محصولات با کیفیت این استان به شمار می آیند و فعالیت شبانه روزی گمرکات آن، زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی و بخصوص محصولات کشاورزی استان های مجاور را نیز فراهم کرده است.

 استاندار گیلان در اردیبهشت ماه ۹۹ از برنامه ریزی و هدفگذاری برای ۶۰۰ میلیون دلار صادرات کالای غیر نفتی از استان طی امسال خبر داده بود و اکنون با اعلام اینکه در سال گذشته این هدفگذاری ۵۰۰ میلیون دلار بوده و انتهای سال به بیش از ۵۸۰ دلار رسیده، نسبت به تحقق میزان صادرات مدنظر در سال ۹۹ ابراز امیدواری کرده بود. 

به گفته ارسلان زارع، در سال ۹۸ با وجود مشکلات متعدد و تحریم ها رشد ۱۶ درصدی صادرات و ۷۴ درصدی درآمد گمرکات استان را شاهد بودیم اما در سالی که به نام جهش تولید مزین شده،  تمام بخش های اقتصادی کشور رشد تولیدات را نشانه گرفته اند و باید برای تحقق هدف صادرات غیر نفتی استان که رقمی دست یافتنی است، تلاش کنیم.

وی با اشاره به مازاد تولید برخی اقلام در گیلان،  نزدیکی استان به بازارهای اوراسیا را ظرفیت خوبی برای صادرات دانسته و ضرورت تکمیل زیرساخت ها از جمله پروژه های راه آهن و تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب را برای تحقق ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا و بهره مندی استان از آن خاطر نشان شده بود. از این رو  استاندار بر حذف بخشی نگری در دستگاه ها، تعامل و همکاری سازمان ها با تولید کنندگان و صادر کنندگان تاکید می کرد.

افزایش ۴۶ درصدی صادرات غیرنفتی

مرزبانان اقتصادی گیلان با بهره برداری به موقع و هدفمند از بنادر و مرزهای استان همیشه نمودار صادرات کالاها را در حالت بالارونده نگه داشته اند و حتی در شرایطی که گیلان به عنوان دومین استان در ابتلا و شیوع کرونا بود، گمرکات استان در انجام رویه های تجاری و اقتصادی تعلل نشان نمی داد.

در دوره اوج شیوع کرونا در حالی که اغلب مرزهای کشور بسته بود، مرز آستارا به صورت شبانه روزی فعال بود و گیلان با استفاده از ظرفیت مرزهای خود از اول سال جاری تا پایان دی ماه، ۴۶ درصد افزایش صادرات و ۳۳ درصد افزاش واردات را نسبت به زمان مشابه سال قبل تجربه کرده است.

بر این اساس ناظر گمرکات گیلان گفت: امسال و در دوره اوج شیوع کرونا در حالی که اغلب مرزهای کشور بسته بود، مرز آستارا به صورت شبانه روزی فعال بود و گیلان با استفاده از ظرفیت مرزهای خود از اول سال جاری تا پایان دی ماه ۴۶ درصد افزایش صادرات و ۳۳ درصد افزایش واردات را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

به گفته ابوالقاسم یوسفی نژاد، بیشتر واردات به گیلان مربوط به کالاهای اساسی بوده است و این امر در شرایط تحریم های ظالمانه نه تنها نمره منفی تلقی نمی شود بلکه تلاش برای تامین مایحتاج و کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه و خنثی کردن تحریم هاست.

او مرزهای سه گانه زمینی، دریای و ریلی آستارا را از ظرفیت های منحصر بفرد گیلان در تجارت خارجی دانست و اظهار کرد: آستارا با فعالیت شبانه روزی گمرکات در مرزهای سه گانه بیش از ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی گیلان را به خود اختصاص داده و از ظرفیت تجارت خارجی بالایی برخوردار است.

ناظر گمرکات گیلان صدور کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا را اتفاقی مبارک دانست و ابراز امیدواری کرد به دنبال صدور این کد، فعالیت های اقتصادی منطقه ویژه بندر آستارا رونق روزافزون یابد و با تکمیل پروژه های ریلی استان و اتصال کامل کریدور شمال - جنوب، هدف های اقتصادی گیلان در کشور و منطقه اوراسیا بیشتر از قبل محقق شود.

مرز شکنی نرخ صادرات

رونق تجارت خارجی در مرزهای گیلان، مسئولان امر را نه تنها به تحقق هدفگذاری ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در سال جاری امیدوار کرده بلکه گذر از این رقم را نیز قابل دستیابی می نماید و مدیران اقتصادی استان بر این باور هستند که این امر در ماه های پایانی سال تحقق خواهد یافت.

مدیرکل گمرک آستارا نیز در این زمینه گفت:  از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی که برای گیلان در سال جهش تولید هدفگذاری شده بود تا اول بهمن ماه ۵۹۱ میلیون دلار محقق شده و با توجه به روند ادامه صادرات و ترانزیت کالاها پیش بینی می شود تا پایان سال، میزان صادرات از مرز ۶۰۰ میلیون دلار عبور کند.

بنا بر سخنان کریم رسولی از ۵۹۱ میلیون دلار صادرات غیرنفتی گیلان در سال جاری ۴۶۱ میلیون دلار سهم مرزهای سه گانه آستاراست و میزان صادرات از مرزهای این شهرستان نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش داشته است.

وی  میزان واردات کالاها از مرزهای آستارا را نیز ۱۳۳ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: اغلب این کالاها از نوع مایحتاج اساسی مردم بوده و ۵۰ درصد آن از مرز ریلی و با استفاده از ظرفیت راه آهن آستارا - آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان وارد شده است.

رسولی با اعلام تردد هفت هزار واگن قطار در این مسیر ریلی در سال جاری گفت: کالاهای این واگن ها در بارانداز راه آهن آستارا تخلیه و بارگیری شده و با ۲۱ هزار دستگاه کامیون به مناطق مختلف ایران حمل و نقل شده و در اصل حمل و نقل ترکیبی در این شهرستان روی داده است بنابراین بعد از اتصال ریل آستارا به رشت و تکمیل کریدور شمال - جنوب کالاها از جنوبی ترین بنادر به آستارا با ریل منتقل خواهد شد.

مدیرکل گمرک آستارا ترانزیت کالاها را ظرفیت مهم دیگری در مرزهای این شهرستان دانست و اعلام کرد: با وجود اینکه هنوز راه آهن آستارا به راه آهن رشت متصل نشده، امسال در سه مرز آستارا ۷۰۰ میلیون دلار ترانزیت داخلی و خارجی کالا ثبت شده است.

به گفته وی، ۱۰۰ درصد رویه های گمرکی در مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آستارا انجام می شود و گمرک این شهرستان با حداقل نیرو و فعالیت شبانه روزی رتبه سوم تعداد ثبت اظهار بارنامه و رتبه دوازدهم صادرات را در بین ۹۵ گمرک کشور دارد.

برچیدن موانع صادرات

حضور بخش خصوصی فعال کشور در بازارهای جهانی بخصوص در بازار بزرگ اوراسیا فرصت مغتنمی برای صادرات کالاها و ارزآوری است و از این رو استاندار گیلان تشکیل کمیته ای ذیل شورای گفت ‌و گوی دولت و بخش خصوصی را برای شناسایی مقررات مخل صادرات ضروری می داند.

به همین منظورف استاندار گیلان معتقد است که باید با اتخاذ تدابیری درست و اصولی، از خروج بخش خصوصی ایران از بازارهای جهانی بطور جدی ممانعت شود و در این رابطه بر ارائه بسته های تشویقی و حمایتی به فعالان حوزه صادرات، تشکیل میز کالایی محصولات کشاورزی و بر ثبت و برندسازی برخی محصولات محلی نظیر زیتون تاکید دارد.

ارسلان زارع معتقد است که باید با اتخاذ تدابیری درست و اصولی از خروج بخش خصوصی ایران از بازارهای جهانی بطور جدی ممانعت شود و در این رابطه بر ارائه بسته های تشویقی و حمایتی به فعالان حوزه صادرات، تشکیل میز کالایی محصولات کشاورزی و بر ثبت و برندسازی برخی محصولات محلی نظیر زیتون تاکید دارد.

وی راه اندازی حمل و نقل کانتینری به ویژه کانتینرهای یخچالی از آستارا تا آستراخان در حوزه دریای خزر را از عوامل توسعه هدف های اقتصادی و صادراتی استان دانسته و بر تداوم فعالیت آن خط صادراتی تاکید کرده است.

همچنین اسماعیل میرغضنفری فرماندار بندر انزلی نیز توسعه صادرات غیرنفتی را از اولویت های دولت اعلام کرده و با اشاره به وجود سرعت گیرهای متعدد در راه های اصلی گیلان و بخصوص انزلی و اعتراض فعالان بخش حمل و نقل به آن، بهسازی و ایمنی راه ها را برای تسهیل و تسریع صادرات لازم دانسته است.

وی تاکید کرد: متاسفانه با همه تلاش های سازنده سازمان بنادر و دریانوردی، ناوگان پشتیبانی حمل و نقل آن فرسوده است و اگرچه اقداماتی در این خصوص انجام شده، اما تلاش ها باید برای حصول نتایج بهتر افزایش یابد.

کد خبر 40324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =