سفیر روسیه: مسکو اراده کافی برای ادامه همکاری های ثمربخش با ایران دارد

سفیر فدراسیون روسیه در ایران با بیان اینکه کشورش تحریم های آمریکا علیه ایران را غیرقانونی می داند، تاکید کرد: مسکو اراده کافی برای ادامه همکاری های ثمربخش با ایران را در زمینه های مختلف دارد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، لوان جاگاریان صبح امروز(چهارشنبه)و در نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا که در سالن همایش های رایزن برگزار شد، درباره اینکه هدف از تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا چه بوده است، اظهار داشت: هدف اصلی این اتحادیه هماهنگ کردن فعالیت اقتصادی پنج جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی است.

وی با بیان آنکه دوشنبه هفته گذشته جلسه ای به ریاست ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره چگونگی توسعه فعالیت این اتحادیه برگزار شد، تاکید کرد که ما بدنبال آن هستیم تا بازار مشترکی را مثلا در زمینه تولید نفت، گاز، مواد نفتی و غیره تشکیل دهیم.

جاگاریان با اعلام اینکه در ماه های گذشته تا اندازه ای حجم تجارت خارجی ایران و روسیه افزایش یافته است، اظهار داشت: هرچند تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا تاثیر منفی بر تجارت دو جانبه داشته اما پوتین اراده کافی برای ادامه همکاری ثمربخش با ایران دارد.

سفیر روسیه تصریح کرد: امیدوار هستیم با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، واشنگتن در سیاست های خود در قبال ایران تجدید نظر کند.

اسخت اورازبای سفیر قزاقستان در ایران نیز گفت: درحال حاضر موافقت نامه موقت بین ایران و دیگر اعضا اوراسیا امضا شده و قرار است این موافقت نامه موقت سه ساله بتدریج به موافقت نامه کامل و دائمی تبدیل شود

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد مربوط به تحریم های یکجانبه ایران از سوی آمریکا است؛ اینکه چه طور باید از این موانع عبور کنیم و به جلو برویم، موضوعی تخصصی بین دستگاه های مربوطه در ایران و اعضاست و باید وزارت صمت، گمرک و بانک های مرکزی دیگر کشورها در این خصوص به نتیجه برسند.

سفیر قزاقستان افزود: یکی از مشکلات فعلی، خارج بودن ایران از سیستم سوئیفت و نظام بانکی بین المللی است لذا تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود، مجبور هستیم تجارت کالا را تنها به کالاهایی که در فهرست تحریم نیستند، کاهش دهیم.

وی افزود: تا قبل از تحریم ها تنها مبادلات تجاری ایران و قزاقستان در زمینه ذوب آهن حدود ۲ میلیارد دلار بود ولی امروز این تجارت به صفر رسیده و صادرات ما به ایران در این زمینه بسیار کاهش یافته است.

اورازبای تصریح کرد: تلاش کردیم تا مالیات و تعرفه های گمرکی را در زمینه کالاهایی که تحریم نیستند، تا حد زیادی کاهش و به صفر نزدیک کنیم. چندین قلم کالا در حال حاضر از مزیت معافیت های گمرکی برخوردار شده اند هرچند همه ما آرزو داریم که تحریم های ناعادلانه علیه ایران برداشته شود تا حجم مبادلات بیش از پیش افزایش یابد.

این دیپلمات قزاق خاطرنشان کرد: ایران بزرگترین اقتصاد این منطقه است. اقلامی که در لیست تحریم قرار دارد را نمی توانیم تجارت کنیم ولی کالاهایی که در لیست تحریم نیست را با ایران مبادله خواهیم کرد. قزاقستان می تواند تولیدات شیمیایی، ماشین سازی، مواد غذایی و مصالح ساحتمانی را به ایران صادر کند و در مقابل بسیاری از تولیدات ایران را خریداری کند.

وی با اشاره به درخواست ۲ بانک ایرانی برای حضور در قزاقستان، تصریح کرد: در صورتی که این ۲ بانک شعب خود را در قزاقستان فعال کنند، می توان بدون نیاز به دلار مبادلات تجاری را انجام داد.

اورازبای گفت: از سوی دیگر ایران می تواند تولیدات خود را در اوراسیا انجام دهد؛ به عنوان مثال تولیدکنندگان ایرانی می توانند کاشی، سنگ های تزیینی و غیره را به جای اینکه در ایران تولید کنند، در قزاقستان تولید کنند.

علوی مدیرکل حوزه اوراسیای وزارت خارجه نیز در این همایش اظهار داشت: اتحادیه اوراسیا جایگاه بالایی در همسایگی ایران هم به صورت جداگانه و هم در قالب اتحادیه دارد.

وی افزود: اوراسیا از جمله اتحادیه های اقتصادی قابل اعتنا و مهم برای ایران بوده و وزارت خارجه تاکنون حمایت های سیاسی و دیپلماتیک را از موافقت نامه با این اتحادیه داشته است.

وی اوراسیا را از جمله انتخاب های طبیعی ایران برشمرد و افزود: درست است که ایران در دوران تحریم وارد این اتحادیه شد اما اگر تحریم ها هم وجود نداشت، باز هم ایران وارد این اتحادیه می شد.

علوی با اشاره به صحبت های مطرح شده در خصوص تداوم تحریم ها علیه ایران، خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که اعضای اوراسیا عضو سازمان تجارت جهانی هستند و این سازمان نیز دارای مکانیزم های حل اختلاف قوی است که می توان از آنها در خصوص کاهش تبعات نامطلوب تحریم ها کمک گرفت.  

وی ادامه داد: تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده و نمی تواند و نباید مانع از برقراری روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشد.

آوازبیگ عبدالرزاق سفیر جمهوری قرقیزستان نیز در خصوص روابط اقتصادی ایران با اوراسیا، گفت: باید یک سازمانی به عنوان هماهنگ کننده برای بحث تهاتر کالا تشکیل شود؛ به عنوان نمونه ما آماده بودیم در ازای دریافت قیر، گوشت گوسفند به ایران صادر کنیم اما شرکت های دارنده قیر در ایران می گفتند به این میزان گوشت نیاز ندارند و پول آن را می خواهند که این موضوع به دلیل مشکلات بانکی امکان پذیر نبود.

کد خبر 40327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =