افزایش ۲۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در ۹ ماهه ۹۹

یک مقام مسئول گفت: ۶.۱ میلیون تن محصولات کشاورزی در ۹ ماهه امسال از کشور صادر شد که به لحاظ وزنی ۲۲ درصد و ارزشی ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش اگزیم نیوز از وزارت جهادکشاورزی، زورار پرمه قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی افزود: طی مدت یادشده به رغم شیوع کرونا نزدیک به پنج میلیارد دلار ارز از ناحیه صادرات ۶.۱ میلیون تن محصولات کشاورزی به دست آمده است.

وی اظهار داشت: در ۹ ماهه سال قبل ۴ میلیون و ۹۸۶ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش چهار میلیارد و ۷۹ میلیون دلار از کشور صادر شد.

این مقام مسئول میزان صادرات محصولات مهم باغی در ۹ ماهه امسال را ۸۸۹ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۳۸ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد رشد داشته است.

پرمه خاطرنشان کرد: در مدت یادشده ۶۴۵ هزار تن محصولات مهم باغی به ارزش یک میلیارد و ۵۹۸ هزار دلار از کشور صادر شد.

وی با بیان اینکه صادرات پسته در ۹ ماهه سال جاری بالاترین رشد صادراتی را در میان محصولات باغی داشته است، اذعان داشت: ۱۴۳ هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و ۵۸ میلیون دلار صادرات داشتیم که به لحاظ وزنی ۱۰۴ درصد و ارزشی ۷۷ در صد افزایش نشان می‌دهد.

قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: میزان صادرات محصولاتی همچون سیب، خرما، کیوی و کشمش در مدت مذکور به لحاظ وزنی به ترتیب ۴۰۳ هزار تن، ۱۸۶ هزار تن، ۹۸ هزار تن و ۴۹ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت، صادرات سیب ۷۶۴ میلیون دلار، خرما ۱۷۹ میلیون دلار، کیوی ۵۰ میلیون دلار و کشمش ۶۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داد.

پرمه اذعان داشت: به علت شیوع ویروس کرونا در اردیبهشت ماه سال جاری از ۳۴ مرز کشور تنها ۱۸ مرز فعال بود که این تعداد در آذر ماه به ۲۴ مرز فعال رسید.

وی با بیان اینکه در سطح بین‌المللی، تجارت کالایی به واسطه کرونا به طور متوسط حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد، گفت: در ایران این میزان کاهش صادرات کالا حدود ۲۰ درصد بوده و در بخش کشاورزی با وجود تولیدات قابل رقابت، رشد وزنی و ارزشی محموله‌های صادراتی نسبت به دوره مشابه گذشته مثبت بوده است.

پرمه با اشاره به اینکه بیشتر صادرات کشور به صورت تجارت مرزی است، اظهار داشت: در سال جاری علاوه بر تحریم‌های آمریکا، ایجاد محدودیت‌های شدید مرزی از سوی شرکای تجاری به دلیل نگرانی از گسترش کرونا در نوسانات صادرات کشور، تأثیر گذاشت.

وی مذاکره با کشورهای اوراسیا برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد، صدور گواهی بهداشت گیاهی و اعلام قرنطینه آفات و عوامل بیماری‌زا برای صادرات محصولات کشاورزی به اتحادیه اروپا و اوراسیا، رصد موجودی سردخانه‌ها و پایش قیمت داخلی، تسهیل رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان با تهاتر واردات نهاده‌های کشاورزی و تکمیل حلقه‌های فرآوری زنجیره تولید به ویژه پودر، پوره، اسلایس، سرکه، بسته بندی را از برنامه‌های آتی در حوزه صادرات و فرآوری برشمرد.

قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، کمک به پایانه صادراتی سیب و فرآورده‌های آن، پیگیری رفع مشکلات تعهد ارزی صادرکنندگان، توسعه باراندازهای مبدا سیب و توسعه سردخانه‌های کوچک مقیاس در کنار باغات در راستای تکمیل زنجیره سرد را از دیگر برنامه‌ها در این حوزه نام برد.

کد خبر 40402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =