سازوکار تحقق درآمدهای مالیاتی با وجود کرونا

رئیس سازمان مالیاتی، با تشریح چگونگی تحقق کامل درآمد مالیاتی با وجود کرونا و بلاتکلیفی اقتصاد در سال جاری، گفت: پیش نویس آئین‌نامه مالیات از خانه‌های خالی، در سیستم اداری وزارت راه و وزارت کشور باقی مانده و پیگیری ها در این خصوص به نتیجه نرسیده است.

به گزارش اگزیم نیوز، امیدعلی پارسا با بیان اینکه، در لایحه بودجه سال آینده دولت ۲۲۵ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد مالیاتی پیشنهاد کرده بود که در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس این رقم به ۲۶۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته، ‌گفت: این افزایش از محل افزایش نرخ‌ها نیست بنابراین فشاری به مؤدیان مالیاتی موجود نخواهد بود بلکه از محل کارآیی و بهره‌وری محقق خواهد شد. همچنین از محل مالیات بر خودرو و خانه های لوکس که بیش از یک میلیارد تومان ارزش داشته باشد.

معاون وزیر اقتصاد معتقد است، بودجه سنواتی نکات مهمی دارد اما نماینده دولت در این حوزه سازمان برنامه و بودجه است و ما به عنوان عضوی از دولت سیاست های دولت را پیگیری می‌کنیم. در بودجه سال آتی اعداد پیش بینی شده در قانون تنها پیش بینی است و به معنای تحقق و وصول آن از مردم نیست. مالیات بر اساس نرخ و پایه مالیاتی وصول می شود و سازمان حق ندارد ریالی بیش از این نرخ و پایه ها وصول کند. براین اساس با وجود این که نرخ‌ها و پایه های مالیاتی تغییر نکرده اند اما درآمدهای لحاظ شده زیاد شده اند که این بحث باید از طریق افزایش بهره وری و کارایی سازمان مالیاتی محقق شود.

پیش نویس آئین نامه مالیات از خانه‌های در سیستم اداری وزارت کشور و راه و شهرسازی باقی ماند

وی در خصوص آخرین وضعیت مالیات از خانه های خالی گفت: ما در سازمان مالیاتی پیش نویس آئین نامه مذکور را به وزارت کشور ارسال کرده ایم. چرا که بر اساس هماهنگی انجام شده مقرر شد تا آیین‌نامه نهایی این قانون توسط سازمان مالیاتی، وزارت کشور و وزارت راه و مسکن به هیات دولت برود. متاسفانه این پیش نویس در سیستم اداری این دو وزارتخانه باقی مانده و هنوز جوابی در این خصوص وصول نشده است. از سوی دیگر پیش نویس آیین نامه خانه های لوکس مبتنی بر حکم قانون بودجه ۹۹ در کمیسیون فرعی اقتصادی هیات دولت قرار دارد. بنابراین سازمان مالیاتی در این خصوص یعنی ارسال به موقع آیین نامه پیش نهادی وظیفه خود را انجام داده است.

پارسا ادامه داد، با قانون قبلی در خصوص خانه‌های خالی هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌داد. اما در خصوص قانون جدید باید به این نکته توجه کرد که پس از چهار ماه از اعلام وزرات راه و شهرسازی مرحله صدور برگ‌های تشخیص انجام می‌شود.

وی افزود: پایه‌های جدید مالیاتی در مجلس با نرخ‌های جدید پیش‌بینی شده است. مثل مالیات بر خانه و ماشین لوکس و همچنین حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و پیش‌بینی ۲ طبقه مالیاتی در مالیات بر حقوق و دستمزد که اگر از ۳۰ میلیون تومان مجموع دریافتی فرد بیشتر شود با نرخ‌های ۳۰ و ۳۵ درصد باید مالیات بپردازند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: دولت به بازار سرمایه نگاه کسب درآمد ندارد و این از یک تحلیل سطحی ناشی می‌شود و همه دولت‌ها دنبال ثبات و رشد بازار و سرمایه هستند. درآمد دولت از نقل و انتقال سهام امسال ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به مشابه سال قبل بیش از ۲ برابر افزایش یافته است. با ورود شرکت‌ها به بورس شفافیت ایجاد شده و مالیات واقعی از آنها گرفته می‌شود، با شفاف شدن اطلاعات میزان مالیات واقعی می‌شود.

رئیس سازمان مالیاتی کشور در خصوص وصول مالیات از فعالیت اقتصادی نهادی انقلابی گفت: بخشی از فعالیت اقتصادی نهادهای انقلابی که مشمول مالیات است به درستی پرداخت می‌شود و این مجموعه ها جزو مؤدیان خوش‌حساب در تمکین به قانون هستند. فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم آن بخشی که فعالیت اقتصادی است مالیات می‌دهند و آن بخشی که کارهای حاکمیتی است مانند سایر بخش‌های حاکمیتی معاف از مالیات است.

درآمدهای مالیاتی در شرایط کرونا از آسمان نازل نشده است

پارسا با بیان اینکه، درآمدهای مالیاتی وصول شده در شرایط کرونا و التهابات اقتصادی، از آسمان نازل نشده است و برای تحقق این اعداد برنامه های مدونی پیاده شده است، گفت: ورودی به هیات های حل اختلاف سازمان مالیاتی ۲۴ درصد کاهش یافته است. سرعت رسیدگی ها ۳۰ درصد نسبت به گذشته زیاد شده است، رسیدگی به ۹۰ درصد پرونده های مودیان بزرگ سازمان مالیاتی که تا تیرماه مهلت داشت هم اکنون تعیین تکلیف شده است. از سوی دیگر بر اساس آئین‌نامه‌های بخشودگی مالیاتی علاوه بر اینکه منجر به شفافیت شده است به نوعی مکانیزم تشویقی بود که باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شد. به این ترتیب هر مودی می‌داند که هر چه قدر زودتر مالیات خود را پرداخت کند، از بخشودگی بیشتری بهره مند خواهد شد. همچنین ۳هزار و ۸۰۰ قرار اجرا نشده در کمیسیون ماده  ۲۵۸ مکرر به ۵۰۰ مورد رسیده است، همچنین ۳هزار قرار اجرا نشده در خصوص مودیان بزرگ نیز به حدود ۵۰۰ قرار کاهش یافته است. این روند نشان می‌دهد این قرارهای بلاتکلیفی منجر به رای و تعیین تکلیف شده است.

با بررسی تراکنش های بانکی، مالیات وصولی برخی مودیان از رقم ۱۵ میلیون تومانِ غیر واقعی به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت

وی افزود: در خصوص تراکنش های بانکی بر اساس آیین‌نامه‌های مالیاتی تنها تراکنش های ۵ میلیارد تومان به بالا، بررسی خواهد شد. به این ترتیب بررسی حدود ۵۰ هزار پرونده مختلف مربوط به تراکنش در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر با توجه به اینکه این پرونده‌ها مربوط به گذشته است سعی کرده‌ایم به ملاطفت و ملایمت بیشتر این بررسی‌ها انجام شود. اگر در جایی مودی مستنداتی ندارد مقرر شده است تا استنادات وی پذیرفته شود. تا به حال اصل بر این بود که مودی درست نمی‌گوید اما امروز معیار صحت اظهارات مودی است. قبلا اگر یک مودی ۱۵ میلیون تومان مالیات می‌داده است  امروز با بررسی تراکنش های بانکی باید حدود ۳۰۰ میلیون مالیات پرداخت کند، چرا که تراکنش ها اطلاعات قطعی غیر قابل کتمانی است.

کد خبر 40443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =