مسکن همچنان امن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری در ایران است

یک کارشناس حوزه شهرسازی و فعال بازار مسکن با بیان اینکه مسکن همچنان بهترین و امن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری در ایران است، پیش‌بینی کرد که تا پایان شهریورماه سال آینده بازار مسکن با رکود و ثبات قیمت همراه است.

فرشاد قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره آخرین وضعیت بازار مسکن و دلایل رکود فعلی در آن گفت: همواره در ماه‌های منتهی به ایام نوروز، بازار مسکن با رکود نسبی در تعداد معاملات همراه بوده است. از سوی دیگر کشور ظرف ماه‌های آینده شاهد برگزاری ۲ انتخابات بزرگ شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری است و به طور حتم نتایج این ۲ انتخابات بر بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسکن از مهرماه تاکنون حدود ۱۵ درصد افت قیمت داشته و با رکود همراه بوده است، تصریح کرد: با این حال پیش‌بینی بیشتر فعالان بازار مسکن حکایت از آن دارد که بازار بعد از شهریورماه ۱۴۰۰ روند روبه رشدی را تجربه خواهد کرد؛ در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ نیز شرایط مشابهی را در کشور داشتیم و با وجود اینکه مسکن در سال ۱۳۸۳ رشد مناسبی را تجربه کرده بود اما در سال ۱۳۸۴ و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازهم با افزایش قیمت همراه بود.   

قهرمانی درباره دلایل این موضوع خاطرنشان کرد: همزمان با تغییر دولت و تغییرات در کابینه و ساختار وزارتخانه‌ها، تصمیم‌گیری در خصوص بازار مسکن و شرایط قیمت‌گذاری برای دوره‌ای در اختیار دلالان قرار خواهد گرفت و تا زمانی که دولت جدید بتواند مدیریت بازار را در اختیار بگیرد، مقداری زمان خواهد برد.

قهرمانی ادامه داد: در حال حاضر کشور تحت شرایط تحریمی است و برخی از مصالح خارجی مورد نیاز ساختمان‌ها وارد کشور نمی‌شود؛ از سوی دیگر دستمزد کارگران و کارگران ماهر نیز افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته و برای سال آینده نیز این دستمزدها تابع افزایش حقوق و دستمزد خواهند بود. در حال حاضر هیچ کارگری، حتی کارگران افغانستانی با دستمزد روزانه کمتر از ۲۰۰ هزار تومان بر سر کار حاضر نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: بازارهای موازی با مسکن همواره با نوسان و ریسک بالا روبه‌رو هستند؛ نرخ سود بانکی نیز امسال جذابیتی در برابر سایر بازارها و تورم نداشته است.

این فعال بازار مسکن ادامه داد: از ابتدای امسال نرخ سود بانکی ۱۵ درصد تعیین شده و بانک مرکزی نظارت بالایی را بر روند اجرای آن از سوی بانک‌ها داشته است. این در حالی است که در سال‌های گذشته بانک‌ها تا ۲۷ درصد برای سپرده‌های بلندمدت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۲۸ درصد به دارندگان خود سود پرداخت می‌کردند که این سود دیگر پرداخت نمی‌شود.

قهرمانی گفت: امسال بورس رشد خوبی داشت ولی ظرف ماه‌های گذشته تعداد زیادی از مردم زیان قابل توجهی از سهامداری تجربه کرده‌اند و ارز، سکه، طلا و همچنین خودرو نیز نوسانی بوده و احتمال ریزش قیمت در آنها بسیار بالاست. به همین دلیل بازار مسکن همچنان بهترین و امن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است.

وی چالش بزرگ برای صنعت ساختمان را کاهش قدرت خرید مردم و مصرف‌کنندگان عنوان کرد و اظهار داشت: در ۲ سال گذشته قدرت خرید مردم در بازار مسکن به شدت کاهش پیدا کرده و یکی از دلایل کاهش تعداد معاملات در بازار مسکن نیز به همین دلیل است.

کد خبر 40459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =