آخرین وضعیت تجارت ایران با امارات

آخرین وضعیت تجارت ایران با امارات نشان می دهد که تراز تجاری ۲ کشور در ۹ ماهه ابتدای امسال ۳ میلیارد دلار منفی و به نفع امارات است.

به گزارش اگزیم نیوز از فارس، با توجه به استراتژی کشور مبنی بر توسعه روابط تجاری با ١٥ کشور همسایه مطابق با راهبردهای اساسی نظام، روابط تجاری با این کشورها از جمله امارات باید بیش از هر زمان دیگری گسترش یابد.

ارزش کل صادرات ایران به امارات در ۹ ماهه ابتدای امسال ۳ میلیارد و ۲۶۹ میلیون دلار و واردات ایران از امارات ۶ میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلار و در مجموع ارزش کل تجارت بین دو کشور ۹ میلیارد و ۵۶۱ میلیون دلار بوده و بررسی این ارقام نشان می دهد که تراز تجاری ایران با امارات ۳ میلیارد دلار منفی بوده است.

به گفته فرشید فرزانگان رئیس اتاق مشترک ایران و امارات این کشور ۵۲۸۰ قلم کالا وارد می کند که این نیاز وارداتی از سوی اقتصادهای مختلف قابل تامین است و شانس بزرگی هم در تجارت برای ایران به وجود می آورد.

فرزانگان بیان داشت: صنایع معدنی در ساخت آلومینیوم، مس و صنایع استیل در امارات بسیار فعال است و مواد اولیه را از خارج تامین می کند، بنابراین ایران می تواند تامین کننده این صنایع باشد.

وی با بیان اینکه هند شریک اصلی طلا و جواهرات امارات، است، اظهار داشت: این کشور وارد کننده طلا، جواهر، الماس، خودرو، موتورسیکلت و وسایل نقلیه موتوری نیز است.

فرزانگان بیان داشت: سبزی، میوه، خشکبار، آهن شکل داده شده، سیمان، انگور، کشمش و زعفران کالاهایی است که امارات از ایران وارد می کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات تصریح کرد: کالاهای وارداتی ایران از امارات صرفا کالاهای مصرفی نبوده و ماشین آلات و قطعات مورد نیاز بخش‌های صنعتی را نیز شامل می‌شود که از جمله می‌توان به ماشین‌آلات ساخته شده صنعتی، قطعات مورد نیاز صنایع، گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر و لپ تاپ و الکترودهای گرافیکی اشاره کرد که در حقیقت، صنایع پیشرفته محسوب می‌شوند.

روابط تجاری دو جانبه ایران و امارات در 9 ماهه سال جاری
روابط تجاری دو جانبه ایران و امارات در ۹ ماهه سال جاری

صادرات به امارات متحده عربی ۱۲ درصد سهم از کل ارزش صادرات جمهوری اسلامی ایران را در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ در برمی گیرد و واردات از این کشور ۲۳ درصد سهم از کل ارزش واردات را در ۹ ماهه تشکیل می دهد، تجارت ایران و امارات نیز ۱۸ درصد کل تجارت کشور در ۹ ماهه امسال را تشکیل می دهد.

این گزارش می افزاید: در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ صادرات ایران به امارات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش و واردات ایران از امارات در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است در مجموع تجارت ایران و امارات در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.

نمودار روابط تجاری دو جانبه ایران و امارات در سال ۱۳۹۹

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران  طی ده ماهه سال‌جاری بالغ بر ۱۲۲ میلیون تن کالا به ارزش حدود ۵۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد که این رقم نسبت به عملکرد تجارت خارجی کشور در نه ماهه سال‌جاری از افزایش قابل توجهی برخوردار است.

مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلام ایران در مورد تجارت ایران با امارات در ۱۰ ماهه سال جاری گفت: در ۱۰ ماهه امسال صادرات ایران به امارات به وزن ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید و واردات ایران از امارات به وزن ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

کد خبر 40464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =