۱۰ مقصد مهم صادرات و واردات غیرنفتی ایران در ۱۰ ماهه ۹۹

مهم‌ترین مقاصد صادراتی غیرنفتی ایران در ۱۰ ماهه نخست امسال به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان و مهم‌ترین مبادی وارداتی نیز کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، ایران در ۱۰ ماهه نخست امسال ۲۸.۶ میلیارد دلار کالای غیرنفتی به کشورهای مختلف صادر کرده که این رقم از نظر ارزشی ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر است.

میزان صادرات وزنی ایران طی این مدت نیز ۹۴.۵ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۷ درصد کاهش یافته است.

در آذرماه میزان صادرات ایران برابر با ۳ میلیارد دلار و واردات نیز ۳.۸ میلیارد دلار بوده است. بررسی روند ماهانه تجارت ایران در این ماه نشان می‌دهد که صادرات ایران کاهشی ۱۸ درصدی نسبت به آذرماه داشته و در عوض واردات ۳.۸ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

فعالان اقتصادی می‌گویند عمده کاهش در ارزش و حجم صادرات ایران به کرونا و بسته بودن مرزها طی چند ماه نخست امسال باز می‌گردد.

ایران از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان دی‌ماه ۷.۲ میلیارد دلار به چین صادرات داشته و این کشور با اختلاف حدود یک میلیارد دلاری در صدر مقاصد صادراتی کشور قرار داشته است.

بعد از چین، ایران بیشترین میزان صادرات را با حدود ۶.۳ میلیارد دلار به عراق داشته اما تفاوت در صادرات به چین و عراق در نوع محصولات صادراتی است و بیشترین محصولات ایرانی به این کشور همسایه صادر می‌شود.

امارات در جایگاه سوم کشورهای هدف صادراتی ایران قرار داشته و طی این مدت ۳.۷ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است. با این حال ایران در مدت زمان مورد گزارش ۲ میلیارد دلار کالا به ترکیه صادر کرده و این کشور در رتبه چهارم بزرگترین واردکنندگان کالا از ایران قرار داشته است.

افغانستان نیز طی این مدت ۱.۹ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده و این کشور در رده پنجم بزرگترین واردکنندگان کالا از ایران قرار گرفته است.

مهم‌ترین مبادی وارداتی ایران

آمارهای منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهند که ایران طی ۱۰ ماهه نخست امسال ۳۰.۶ میلیارد دلار واردات داشته که این رقم ۱۵.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. همچنین واردات ایران از نظر وزنی ۲۸.۲ میلیون تن بوده که ۲ درصد نسبت به پایان دی‌ماه سال گذشته افت کرده است.

طی مدت زمان مورد بررسی، چین ۷.۹ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده و در جایگاه نخست مبادی وارداتی ایران قرار داشته است.

بعد از چین، ایران بیشترین کالا را به ارزش ۷.۴ میلیارد دلار از امارات متحده عربی وارد کرده است.

سومین مبدا بزرگ وارداتی ایران طی مدت زمان مورد بررسی، کشور ترکیه با صادرات ۳.۴ میلیارد دلاری بوده است.

هند نیز طی این مدت ۱.۸ میلیارد دلار و آلمان هم ۱.۴ میلیارد دلار به ایران کالا صادر کرده‌اند و به ترتیب در رده‌های چهارم و پنجم مبادی وارداتی ایران قرار دارند.

کد خبر 40500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =