صادرکنندگان موافق تثبیت نرخ ارز هستند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تاکید کرد که صادرکنندگان و واردکنندگان موافق تثبیت نرخ ارز و رسیدن آن به نقطه‌ای تعادلی هستند زیرا که کاهش یا افزایش ناگهانی آن اثرات بلندمدتی بر تولید، صادرات و تجارت دارد.

علی شریعتی روز سه شنبه در گفت‌وگو با اگزیم نیوز، درباره نرخ ارز و اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ ارز به کمتر از ۲۰ هزار تومان خواهد رسید، تصریح کرد: متاسفانه یکی از شاخص‌هایی که در ایران درباره عملکرد دولت‌ها به آن پرداخته می‌شود موضوع نرخ ارز است و گفته می‌شود که مثلا دولتی دلار را با قیمت مشخصی تحویل گرفت و با قیمت دیگری تحویل دولت بعدی داد و نرخ آن در طول این مدت چه رشدی را به ثبت رساند.

وی ادامه داد: نه تنها بررسی این شاخص برای ارزیابی عملکرد دولت بالاست بلکه شاخص دیگر ارزیابی تورم با نرخ ارز نیز اشتباه است. از سوی دیگر همه می‌دانیم که در طول سال‌های گذشته نرخ دلار بیش از آنکه براساس متغیرهای اقتصادی و نظام عرضه و تقاضا تعیین شود، براساس متغیرهای سیاسی تعیین شده است.

این صادرکننده نمونه کشور به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر سیاسی نکردن نرخ ارز اشاره و تصریح کرد: در برخی از مواقع با موجی نرخ ارز بالا رفته و در برخی از مواقع با موج دیگری پایین آمده که یکی از آنها به نفع کشور و دیگری به ضرر مردم بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه کاهش مصنوعی نرخ ارز باعث هموار شدن راه واردات و فلج شدن صنایع کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: جامعه ما به طور مستقیم با ارز در ارتباط نیست ولی اثرات ثانویه آن را بر روی کالاها می‌بیند و به همین دلیل نرخ ارز برای آن مهم است. نرخ ارز حتی اگر پایین هم بیاید، چسبندگی قیمت‌ها باعث می‌شود تا نرخ کالاها پایین نیاید.

شریعتی تاکید کرد: نه تنها صادرکنندگان بلکه واردکنندگان نیز خواهان ثبات اقتصادی و تثبیت نرخ ارز هستند؛ هیچ کس از قیمت ۳۰ هزار تومانی برای دلار خوشحال نمی‌شود زیرا وقتی نرخ ارز بالا می‌رود، هزینه تولید و حمل و نقل کالا به شدت افزایش پیدا می‌کند و نه فقط قیمت کارتن محصولات بالا می‌رود که ما حتی کامیون برای حمل‌ونقل کالاهای خود پیدا نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: البته مافیایی بدنبال کاهش نرخ ارز است تا پول‌هایی را که ظرف این مدت بدست آورده‌اند، با افزایش نرخ بهره در بانک بگذارند یا سرمایه‌هایشان را به دبی و امارات انتقال دهند.

این صادرکننده نمونه کشور با بیان اینکه مخالف کاهش مصنوعی نرخ دلار هستیم، تصریح کرد: کاهش مصنوعی نرخ ارز اقدامی ضد تولید است و باید ارز در نظام تعادلی و براساس عرضه و تقاضا به تثبیت برسد. این موضوع هم به نفع واردکننده و هم به نفع صادرکننده است.

شریعتی خاطرنشان کرد: شاید برای دولت مطلوب باشد که در ماه‌های پایانی فعالیتش، نرخ ارز کاهش یابد اما برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان اثرات این موضوع بلندمدت خواهد بود. نباید مانند زمان تصویب نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار، باعث به هدر رفتن منابع کشور شویم زیرا باعث شوک‌های طولانی به اقتصاد می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در عین حال افزود: البته هیچ فردی از تقویت ارزش پول ملی ناراحت نمی‌شود و این موضوع یک اصل اقتصادی است اما سرکوب قیمت درست نیست و اساسا نباید نرخ ارز شاخصی برای بررسی عملکرد دولت‌ها باشد.

وی درباره اینکه کاهش نرخ ارز باعث کاهش صادرات خواهد شد یا نه، نیز گفت: ما سبد خاصی از محصولات برای صادرات داریم و ممکن است برخی از کالاها با کاهش نرخ ارز، مزیت صادراتی و حتی تولیدی خود را از دست بدهند و تصور می‌کنم کاهش نرخ دلار باعث کاهش ۱۰ درصدی صادرات شود.

کد خبر 40518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =