رئیس اتحادیه تولیدکنندگان صنایع برودتی از افزایش واردات مواد اولیه نامرغوب خبر داد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران با انتقاد از نبود نظارت مناسب از سوی کارشناسان اتحادیه بر واردات مواد اولیه استاندارد، از افزایش ورود و توزیع قطعات نامرغوب و غیراستاندارد در بازار خبر داد.

علی جمالی روز چهارشنبه در گفت و گو با اگزیم نیوز، با اشاره به کمبود قطعات استاندارد در بازار با هدف تولید کالا، افزود: از آنجا که اتحادیه بر واردات قطعات مرغوب و با کیفیت نظارت مطلوبی ندارد، به طور معمول مواد اولیه نامرغوب و بنجل وارد کشور می شود و به دست تولیدکنندگان و کارخانه داران می رسد.

وی نظارت دقیق و کارشناسانه اعضای اتحادیه را بر واردات مواد اولیه الزامی دانست و گفت: بیشتر صنایع ایران، مونتاژ هستند؛ بنابراین باید قطعاتی وارد شود که کیفیت داشته باشند تا بتوان کالای استاندارد تولید کرد.

این فعال بخش خصوصی، با اشاره به ارزان بودن قطعات بی کیفیت و تمایل واردکنندگان به مصرف این نوع قطعات در تولید محصولات برودتی نظیر یخچال و کولر، ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان برای کاهش هزینه های خود از جمله ارز، بیشتر ترجیح می دهند قطعات و لوازم مورد مصرف را از کارخانه های غیرمعتبر وارد کنند.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز مشکلات تولیدکنندگان این بخش را تشدید کرده و باعث شده تا مواد اولیه بی کیفیت بیشتری وارد کشور شود و به دست تولیدکننده داخلی برسد که در نتیجه این امر سبب ساخت کالای بی کیفیت و نامرغوب شده که نه می توان آن را به بازارهای هدف صادر و نه در بازار داخل عرضه کرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران تاکید کرد: در حال حاضر نه تنها محصولات تولیدی این بخش دیگر قابلیت صادرات ندارند بلکه به دلیل عمر کوتاه و نبود خدمات پس از فروش و پشتیبانی مطلوب، بازار داخلی خود را هم از دست داده اند.

وی پیشنهاد داد: به منظور ارتقاء سطح کیفی تولیدات داخلی، تقاضای سفارش واردات قطعات تنها با تایید کارشناسان اتحادیه صورت گیرد تا از واردات قطعات بی کیفیت و فاقد استاندارد مورد نیار بخش تولید پیشگیری شود.

این عضو اتاق بازگانی ایران تولید کالای داخلی بدون کیفیت را عامل هدر دادن سرمایه ملی دانست و گفت: جایگاه ساخت ایران در خطر قرار دارد و اگر مردم کشور به تولیدات داخلی اطمینان نداشته باشند، نمی توان در بازار جهانی نیز پایدار ماند، بنابراین در بازه زمانی کوتاه نام ایران از مبادلات بین المللی، حذف خواهد شد.

کد خبر 40539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =