رشد اقتصادی با نفت در تابستان ۵.۱ درصد اعلام شد

بانک مرکزی با انتشار نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم امسال اعلام کرد که رشد اقتصادی با نفت به ۵.۱ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت برابر با ۳.۲ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، نماگرهای اقتصادی شماره ۱۰۱ مربوط به سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به منظور استفاده عموم در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی انتشار یافته که براساس آن شاخص های عمده اقتصادی در نشریه نماگراهای اقتصادی سه ماهه دوم بانک مرکزی در سه بخش واقعی، خارجی و مالی تفکیک شده است.

بخش واقعی شامل حساب های ملی، انرژی، صنعت، ساختمان، روند قیمت و بازرگانی داخلی است و در بخش دوم یا همان بخش خارجی به تراز پرداخت ها، بدهی‌های خارجی، سررسید بدهی‌های خارجی، وضعیت بازرگانی خارجی کشور و نرخ ارز اشاره شده است؛ همچنین در بخش مالی به تفکیک نرخ های سود بانکی، متغیرهای پولی و اعتباری، وضع مالی دولت و فعالیت بورس اوراق بهادار تهران آمده است.

براساس اعلام بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت (۱۳۹۰=۱۰۰) در سه ماهه دوم امسال برابر با ۱۷۷.۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تولید ناخالص داخلی (بدون بخش نفت) نیز به قیمت ثابت (۱۳۹۰=۱۰۰) در فصل تابستان برابر با ۱۵۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۳.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کمترین رشد اقتصادی تابستان متعلق به بخش خدمات با ۱.۴ درصد

این آمارها نشان می‌دهند که تولید بخش نفت با ۲۱.۱هزار میلیارد تومان بیش از ۲۲.۲ درصد افزایش نسبت به فصل تابستان ۹۸ داشته‌است. بخش خدمات نیز با رشد ۱.۴ درصدی در فصل تابستان کم‌ترین رشد را در میان بخش‌های اقتصادی ثبت کرده‌است.

در ادامه روند نزولی، مصرف بخش خصوصی در تابستان با کاهش ۰.۵ درصدی همراه بوده‌است.

براساس آمارهای نشریه نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، تشکیل سرمایه ثابت (سرمایه‌گذاری) نیز با کاهش منفی ۰.۳ درصدی به ۳۱.۷ هزار میلیارد تومان در تابستان امسال رسیده‌است.

کاهش ۲۲ درصدی صادرات در ۶ ماهه ۹۹

این گزارش نشان می‌دهد که مجموع صادرات غیر نفتی در شش ماهه اول امسال برابر با ۱۱ میلیارد و ۵۷۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش افزوده است که در شش ماه نخست امسال صادرات نفت نیز با کاهش ۴۷ درصدی به ۸ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار رسید.

برای دریافت متن کامل این گزارش می‌توانید به اینجا مراجعه کنید. 

 

 

کد خبر 40632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =