توزیع دسته چک‌های جدید از ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

براساس بخشنامه‌ای که بانک مرکزی برای بانک‌ها ارسال کرده است، دسته چک‌های جدید از تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، براساس بخشنامه هفدهم بهمن ماه ۱۳۹۹ اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، بانک‌ها باید مقتضیات سفارش و تامین برگه‌های چک‌های جدید و اعمال هرگونه تغییرات در فرآیندهای شخصی‌سازی آنها را فراهم کنند.

در این بخشنامه درخصوص زمان بندی تکالیف و الزامات قانون «اصلاح قانون صدور چک» و ابلاغ آخرین مهلت اجرای تبصره ۱ ماده (۲۱) مکرر الحاقی به قانون مزبور تا پایان سال جاری، مفاد نامه ی فوق‌الذکر به شرح ذیل جهت اطلاع و اقدام مقتضی در سه بخش به مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ شده است.

در بخش اول این بخشنامه خاطرنشان شده است: ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات انجام شده در راستای برقراری اتصال عملیاتی به زیر ساخت صیاد (پیچک)، مقتضی است به منظور فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی اطلاع رسانی مکفی درخصوص امکان ثبت، تائید، انتقال و استعلام چک در سامانه مزبور صورت پذیرد. همچنین با توجه به اینکه بانک‌ها کماکان خدمت ثبت و تائید چک را به مشتریان حقوقی و حقیقی دارای حساب مشترک کماکان ارایه نمی‌کنند، لازم است مقتضیات خدمت رسانی به مشتریان یاد شده در اسرع وقت فراهم شود. خاطر نشان می‌سازد با توجه به این که از ابتدای سال آتی اجرای تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون فوق الذکر در دستور کار قرار خواهد گرفت، چنانچه بانکی نتواند خدمت ثبت الکترونیکی چک به مشتریان تحت پوشش خود را فراهم کند، کفایت لازم جهت صدور و توزیع دسته چک را نداشته و لذا در راستای حفاظت از منافع مشتریان و اجتناب از بروز هرگونه اختلال از ارائه دسته چک به بانک مربوطه خودداری می‌شود.

در بند دوم بخشنامه اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تصریح شده است: با توجه به ابلاغ طرح جدید چک طی نامه شماره ۹۹/۳۵۴۹۳۸ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۶ (ابلاغی طی بخشنامه ی داخلی شماره ی ۰۰۲/۱۰/۲۳/ب ر مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱) و اعلان مراتب توزیع چک های جدید از تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۰، لازم است مقتضیات سفارش و تامین برگه های چک های جدید و اعمال هرگونه تغییرات در فرآیندهای شخصی سازی فراهم شود.

همچنین در این بخشنامه خاطرنشان شده است: با توجه به نزدیک بودن سر رسید پیاده سازی تک سرویس اقلام اطلاعاتی چک‌های شخصی سازی شده نسخه دوم صیاد (حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰)، لازم است مراتب مورد پیگیری و تسریع قرار گیرد. از تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ امکان تبادل اطلاعات سری و سریال از طریق بستر فایلی مهیا نبوده و اطلاعات یاد شده می بایست از طریق سرویس فوق به این بانک ارسال شود. لذا در صورت عدم دریافت اطلاعات سری و سریال چک، ثبت چک در سامانه صیاد (پیچک) انجام نمی پذیرد، که این امر موجبات نارضایتی مشتریان را فراهم می‌کند.

کد خبر 40645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =