پیش‌بینی صادرات و واردات ۸۰ میلیارد دلاری ایران تا پایان سال

رییس کل گمرک با اشاره به آمار تجارت خارجی کشور ظرف ۱۰ ماهه نخست امسال، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که حجم صادرات و واردات کشور تا پایان امسال به ۸۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مهدی میراشرفی صبح امروز (یکشنبه)و در نشستی خبری که به صورت برخط برگزار شد، با گرامیداشت ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۳۶ میلیارد دلار واردات و ۳۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که این رقم تا پایان سال به ۸۰ میلیارد دلار برسد.

وی با مقایسه آمار تجارت خارجی کشور در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و زمان حاضر، گفت: ۴۲ سال قبل حجم صادرات کشور تنها نیم میلیارد دلار و واردات نیز ۱۰ میلیارد دلار بود ولی سال گذشته میزان صادرات کشور ۴۱ میلیارد دلار و واردات نیز ۴۴ میلیارد دلار بود.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه حجم تجارت ایران در سال گذشته به ۸۵ میلیارد دلار رسید، تصریح کرد: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۳۶ میلیارد دلار واردات و حدود ۳۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم و پیش‌بینی گمرک بر این است که تا پایان سال حجم تجارت کشور از ۸۰ میلیارد دلار فراتر برود.

میراشرفی در عین حال این رقم را متناسب با ظرفیت کشور ندانست و افزود: حجم صادرات در دنیا ۲۴ هزار میلیارد دلار است و با توجه به اینکه ایران یک درصد از مساحت و یک درصد از جمعیت کره زمین را در اختیار دارد، دست کم باید ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

وی ادامه داد: براساس استراتژی توسعه صادرات کشور، صادرات غیرنفتی حتما رشد اقتصادی، کاهش تورم و اشتغال را هم در پی خواهد داشت. سال گذشته ۸۵ درصد از کالاهای وارداتی به کشور، مواد اولیه، ماشین‌آلات و کالاهای واسطه تولید بوده‌اند.

این مقام مسئول تاکید کرد که مرزهای کشور محل عبور کالا هستند و نه دپوی آنها ولی تحریم‌ها باعث افزایش ماندگاری آنها شده است.

واردات ۲۰.۶ میلیون تن کالای اساسی/ ترخیص واکسن کرونا ظرف ۱۰ دقیقه

معاون وزیر اقتصاد گفت: در ۱۰ ماه و ۱۵ روز نخست امسال بیش از ۲۸ میلیون تن کالا وارد کشور شده که از این رقم، ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالاهای اساسی بوده‌اند.

وی با اشاره به حداقلی شدن زمان ورود برای داروها و وسایل پیشگیری از کرونا طی ماه‌های گذشته، تصریح کرد: ما واکسن اسپوتنیک روسی را ظرف تنها ۱۰ دقیقه از گمرک ترخیص کردیم که یک رکورد محسوب می‌شود.

میراشرفی خاطرنشان کرد: واردات این واکسن از زمان ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص کالا در کمتر از ۴۸ ساعت رخ داد که یک رکورد خوب محسوب می‌شود و امیدوار هستیم که این موضوع به سایر کالاها هم تعمیم پیدا کند.

رییس کل گمرک در ابتدای سخنان خود در این نشست خبری با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این نهاد برای کاهش تشریفات تجارت خارجی و ترانزیت، اظهار داشت: ما ۲ هدف متضاد افزایش سرعت ترخیص کالا و همزمان افزایش دقت و نظارت را باید با هم دنبال کنیم؛ به همین منظور باید نظارت‌های خود را از ملموس و مزاحم به سمت ناملموس و غیرمزاحم ببریم.

وی با بیان اینکه ۲۵ سازمان تولی‌گری در تجارت خارجی کشور دارند، افزود: ما قوانین و مقررات مختلفی در زمینه تجارت خارجی داریم که در سال گذشته مشکلات تحریم و کرونا را هم به آن اضافه شد.

میراشرفی با اشاره به افزایش رنکینگ ایران در پنجره واحد تجاری، گفت: در بحث مربوط به لجستیک، توانستیم رتبه ایران را ۴۰ رتبه پایین بیاوریم.

افزایش دستگاه‌های ایکس ری گمرکی

 رییس کل گمرک ایران یکی از روندهای اتوماسیون در ترخیص کالاها را استفاده از دستگاه‌های آشکارساز و ایکس ری عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۴ دستگاه ایکس‌ری کامیونی در کشور داریم که با توجه به تعدد مرزهای کشور باید به ۵۰ دستگاه برسد.

وی با اشاره به عدم فروش این دستگاه‌ها از سوی کشورهای اروپایی بعد از تحریم یکجانبه آمریکا گفت: فضایی ایجاد شد تا بخش خصوصی ترغیب به سرمایه‌گذاری، خرید و نصب دستگاه‌های ایکس ری شود و در هفته گذشته موفق شدیم ۱۴ دستگاه ایکس ری را به دستگاه‌های قبلی اضافه کنیم.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: خرید و نصب دستگاه‌های جدید نیاز به ۷۰ میلیون یورو داشت که با محاسبه آن با نرخ ارز نیمایی حدود ۲هزار میلیارد تومان می‌شود ولی این رقم بدون سرمایه‌گذاری دولت و تنها با استفاده از بضاعت بخش خصوصی انجام شد.

میراشرفی ادامه داد که از سال آینده ظرفیت استفاده از دستگاه‌های ایکس ری ۲ برابر خواهد شد و امکان استفاده از توان ساخت داخلی نیز برای این دستگاه‌ها به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد که ۵ دستگاه ایکس ری خودرویی برای نظارت بر مرزهای زمینی در زمینه توریسم و اتباع داریم که اخیرا سه دستگاه ایکس ری خودرویی و ۱۰۰ دستگاه ایکس ری چمدانی جدید برای این موضوع نصب شده است.

حداقلی شدن چهره به چهره شدن کارشناسان و فعالان اقتصادی

به گزارش اگزیم نیوز، رییس کل گمرک در بخش دیگری از نشست خبری خود خاطرنشان کرد: با بسط و گسترش کارشناس مجازی، چهره به چهره شدن با کارشناسان گمرک را به حداقل رسانده‌ایم که این امر باعث کاهش تخلفات و افزایش سرعت در ترخیص کالاها شده است.

وی با اشاره به آغاز فعالیت گمرک موبایل تصریح کرد: گمرک موبایل را با شعار «گمرک از هر کجا و در هر زمان» آغاز کردیم و ریجیستری موبایل را در مبادی ورودی مسافر انجام می‌دهیم.

میراشرفی ادامه داد: مسافران در زمان ورود، IMI گوشی خود را وارد کرده و بیرون از محیط گمرک و در فضای مجازی، حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت می‌کنند.

هوشمند شدن برخی از رویه‌های گمرک

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه برخی از رویه‌های گمرک ایران هوشمندسازی شده است، اظهار داشت: برخی از رویه‌ها مانند مدیریت ریسک در شاخص‌های ایستا و ایستاتیک انجام شده و پویا شده است.

وی توضیح داد که پیش از این و در فرایند ارزش گذاری صادرات و واردات، کارشناسان اقدام به ارزش گذاری می‌کردند اما امروز این فرایند برای محوله‌های بیش از چند کانتینر هوشمند شده و چنانچه حتی اقلام متعددی وجود داشته باشند، سیستم مشخص می‌کند که هر دریف توسط چه کارشناسی مورد ارزیابی قرار بگیرد که می‌تواند کمک موثری در کاهش تخلفات باشد.

میراشرفی اظهار داشت: قرار است پلمپ‌های هوشمندی نیز بر روی محموله‌های داخلی و ترانزیتی نصب ‌کنیم که در فاز اول بر روی کانتینرهای مسیر بندرعباس به تهران نصب خواهد شد و پلیس نیز مجهز به شناسایی و رصد آنتن به آنتن آن است تا این کالاها از مسیر خود خارج نشوند.

استفاده از انبارهای شرکت‌های بزرگ به جای انبارهای گمرکات

وی با اشاره به استفاده از بضاعت ماده ۴۲ امور گمرکی که به رییس کل گمرک اجازه می‌دهد کالاها را با حداقل اسناد و دریافت حقوق و عوارض ترخیص کند، افزود: در سال جاری چندین میلیارد دلار از کالاهای وارد شده را با استفاده از بضاعت این ماده ترخیص کردیم.

رییس کل گمرک گفت: برای کاهش هزینه‌های انبارداری، شرکت‌های بزرگ و تولیدی مانند ایران خودرو را ترغیب به داشتن گمرک اختصاصی و انبار اختصاصی کردیم تا کالاها بعد از ورود وارد گمرک اختصاصی و انبار آن شرکت شوند که با این اقدام به طور عملی هزینه‌های انبارداری از بین می‌رود و بعد از فرایند انتقال ارز، کالاها ترخیص می‌شوند.

میراشرفی این اقدام را گامی در جهت حمایت از تولید دانست و افزود: ۲۳۰ شرکت و سازمان را به عنوان فعال اقتصادی مجاز شناسایی کرده‌ایم و این افراد می‌توانند از زمان اظهار کالاهای خود تا ترخیص آن ظرف مدت یک سال حقوق و عوارض آن را پرداخت کنند.

کد خبر 40654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =