افزایش ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی ایران تا سال آینده

وزیر نفت با بیان اینکه برای تکمیل زنجیره ارزش از هلدینگ‌ها  درخواست ورود در این زمینه شده است، گفت: تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش اگزیم نیوز، «بیژن زنگنه» امروز (یکشنبه)در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ضمن تبریک  ایام مبارک دهه فجر، افزود: نمایشگاه ایران پلاست نگاه به صنایع پایین دستی پتروشیمی داشته و توجه به صنایع بالادستی برای تامین خوراک است.

ایران‌پلاست چهاردهم همچون ادوار گذشته در چهار گروه کالایی برگزار می‌شود، ۶۷ شرکت در گروه مواد اولیه، ۲۶ شرکت در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات، ۹۷ شرکت در گروه محصولات ساخته و پیش‌ساخته و  ۱۰ شرکت در گروه خدمات فنی و مهندسی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

این مقام مسئول افزود: از این رو برنامه‌ریزی های لازم برای تامین انواع خوراک‌های هیدروکربوری بخش بالادستی پتروشیمی انجام شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد، تاکید کرد: تا سال ۱۴۰۴ ارزش محصولات پتروشیمی تولیدی به ۳۳ میلیارد دلار خواهد بود..

وی با اشاره به طلایی بودن شرایط پتروشیمی ها در سالجاری، افزود: در این سال با شدیدترین تحریم‌ها روبه رو بوده ایم به‌طوری که افتتاح ۱۷ طرح برای امسال برنامه‌ریزی شده و تاکنون ۱۱ طرح به بهره‌برداری رسیده و سایر طرح‌ها نیز در ماه‌های آینده بهره برداری خواهد شد، همچنین ۹ طرح در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نفت به طرح‌های جهش سوم نیز اشاره کرد و گفت: برخی از این طرح‌ها تا ۶۰ درصد پیشرفت دارند.

به گفته زنگنه، خوراک دریافتی صنعت پتروشیمی روزانه معادل ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام است که شامل گاز، ال. ان. جی و هیدروکربورهای مایع می شود.

وی ادامه‌داد: آنچه در پتروشیمی اتفاق می‌افتد همه اجزای اقتصاد مقاومتی شامل درون‌زا بودن و مردمی بودن را داراست و دولت نقش ناچیزی در مالکیت پتروشیمی‌ها بر عهده دارد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه بیش از همیشه باید شرایط را برای توسعه پایین دست پتروشیمی فراهم کرد؛ گفت: البته این موضوع از وظایف ما  نبوده اما از آنجا که زنجیره ارزش را تکمیل می‌کند از هلدینگ‌های پتروشیمی درخواست شد تا در این موضوع حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم سازو کارها و صندوقی برای توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی ایجاد کنیم، از همین رو توسعه پایین‌دست در چهار زنجیره متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن در دستور کار است.

به گفته وزیر نفت، طرح‌های تولید و انتقال پروپیلن به مناطق مرکزی از طرح‌های مهمی است که بر  اساس آن یک میلیون تن پروپیلن در عسلویه تولید و با خط لوله به مرکز کشور منتقل می‌شود و می‌تواند توسعه مناطق کمتر پیشرفته را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه و با تاکید بر اینکه آغاز عملیات ساخت پتروشیمی اسلام آباد هم در همین مسیر بود، گفت: در این طرح ۲ زنجیره متانول و پروپیلن مورد توجه است و می‌توان صدها صنعت پایین‌دست را در ادمه زنجیره توسط بخش خصوصی ایجاد کرد.

تضمین خوراک و تضمین خرید

زنگنه همچنین به اقدامات انجام شده برای توسعه پایین دست پتروشیمی اشاره کرد و ادامه‌داد: برای این کار، سود تسهیلات را یارانه داده و تضمین خوراک و تضمین خرید محصول می‌کنیم.

وی افزود: صندوق پژوهش و فناوری نفت قدمی بر می‌دارد و شرکت‌های پتروشیمی ۵۰ درصد سهام آن صندوق را در اختیار دارند.

وزیر نفت تاکید کرد: باید با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان، فرآیند توسعه را تکمیل کنیم و این کار از طریق پارک فناوری و نوآوری نفت در ری قابل انجام است و زمینه رشد صنایع پایین دستی را فراهم می‌کند.

چهاردهمین نمایشگاه ایران‌پلاست که بزرگترین نمایشگاه صنعت پلاستیک منطقه به شمار می‌رود، صبح امروز با حضور وزیر نفت آغاز به کار کرد.

سفرای کشورهای روسیه، سوریه، تاجیکستان، عراق، ارمنستان، کنیا، بنگلادش، تایلند، افغانستان و ونزوئلا در آیین رسمی افتتاح حضور دارند.

این نمایشگاه به مدت چهار روز از امروز تا چهارشنبه (۲۲ بهمن) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 40659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =