خودکفایی در تولید انواع محصولات شوینده و ضدعفونی کننده

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ نوع کالای شوینده و ضدعفونی کننده در ایران ساخته می شود که این امر منجر به خودکفایی کشور در این بخش شده است.

بختیار علم بیگی در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به ارتقا توان کشور در زمینه تامین و تولید انواع شوینده و ضدعفونی کننده، افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان نه تنها قادر به تامین نیاز داخل و متناسب با نیاز بازار هستند، بلکه بخشی از مازاد تولیدات خود را به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و حتی ترکیه صادر می کنند.

وی ادامه داد: با وجود صدور حجم زیادی از این کالاها به خارج، اما در داخل کشور نیز هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد؛ زیرا ظرفیت روزانه خطوط تولید این محصولات بالا و متناسب با نیاز کشور بوده است. براساس آمار دریافتی هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۱۲۰ هزار لیتر الکل تولید و بخشی از آن صادر می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، میانگین ظرفیت تولیدکنندگان را در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ظرفیت نصب شده دانست و گفت: گردش مالی این صنعت که تعداد آنها حدود 200 کارخانه و کارگاه شوینده و ضدعفونی کننده است، افزون بر ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می شود.

وی یادآور شد، اکنون برخی از این واحدها علاوه بر ایجاد تنوع در تولیدات و بهبود کیفیت محصولات خود و ارتقا جایگاه کالای ایرانی، تلاش می کنند تا متناسب با نیاز روز بازار، تولید خود را تا حدود 3 برابر ظرفیت افزایش دهند.

این فعال بخش خصوصی از تداوم توزیع و عرضه محصولات تولیدی با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان خبر داد و گفت: با وجود انتشار شایعاتی مبنی بر کمبود و گرانی قیمت این اقلام، اکنون جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا طی ماه های اخیر نه تنها ظرفیت واحدهای فعال بیش از مصرف سرانه بلکه فروش محصولات تولیدی نیز براساس نرخ های مصوب بوده است.

علم بیگی در خصوص برخی انتقادات مبنی بر افزایش چندباره قیمت مواد شوینده طی سالجاری، افزود: گران شدن نرخ مواد اولیه و فرآورده های پتروشیمی در بورس کالا باعث شده تا بهای این تولیدات در ۲ مرحله و به صورت پلکانی افزایش یابد.

اردیبهشت ماه سال جاری قیمت شوینده ها ۲۰ درصد گران شد و با توجه به تداوم رشد نرخ مواد اولیه مورد نیاز تولید شوینده ها، اوایل آذرماه نیز برای دومین مرتبه بهای ۶ قلم از کالاهای این بخش ۴۰ درصد و مابقی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت که با توجه به بالا رفتن هزینه های مختلف بخش تولید از جمله قیمت مواد اولیه، دستمزدها و نرخ سه برابری دلار در بازار آزاد، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، در اواخر آبان ماه با افزایش ۴۰ درصدی بهای ۶  قلم کالا(پودر، صابون، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، خمیردندان و مایع شیشه پاکن) موافقت کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران معتقد است: از آنجا که تولیدکنندگان این صنف ملزم به تعیین قیمت مصوب نیستند و نمی توانند خودسرانه نرخ ها را افزایش دهند لذا هرگونه گرانفروشی به معنای برخورد با متخلفین این بخش است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در پایان با تشریح وجود برخی مشکلات در حوزه صادرات، گفت: هرچند محصولات ایرانی در بازار خاورمیانه جایگاه ویژه و خریداران بسیاری دارد؛ اما بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و نوسانات نرخ دلار، باعث شده تا تولیدکنندگان برای صدور محصولات خود انگیزه لازم را نداشته باشند.

 

 

کد خبر 40729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =