آخرین جزییات آتش سوزی در گمرک سفید قلعه/ افزایش فشار بر گمرکات ماهی رود و میلک

سخنگوی گمرک با تشریح آخرین شرایط آتش سوزی کامیون های سوختی در گمرک سفید قلعه، گفت: روزانه بیش از ۲ هزار کامیون از این گمرک عبور می کردند که با تعطیل شدن موقت این گمرک، فشار بر دو گمرک ماهی رود و میلک افزایش خواهد یافت.

سیدروح الله لطیفی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره آخرین وضعیت آتش سوزی در گمرک سفید قلعه افغانستان، اظهار داشت: روزانه حدود یک هزار و ۵۰۰ کامیون از این گمرک عبور می کردند ولی از ابتدای امسال تعداد این کامیون ها به حدود ۲ هزار کامیون رسیده بود.

وی با بیان اینکه عبور این تعداد کامیون البته به معنای ترخیص همگی آنها نبود، تصریح کرد: از ابتدای سال ۲۰۲۱، اما عبور کامیون ها از این گمرک بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته بود که این امر طبیعی است.

سخنگوی گمرک با بیان اینکه کالاهای منطقه ویژه اقتصادی، بازارچه مرزی و خود گمرک از طریق این منطقه به افغانستان صادر می‌شد، تصریح کرد: از سمت منطقه ویژه اقتصادی به طور عمده گاز، بنزین و مشتقات نفتی به افغانستان صادر می شد و دیگر کالاها از ۲ مسیر دیگر به این کشور همسایه می رفت.

صدور عمده کالاها به شکل ترانشیپمنت

وی ادامه داد: صدور عمده کالاها از ایران به افغانستان به صورت ترانشیپمنت است و کالاهای تجاری توسط کامیون های افغانستانی بارگیری می شوند و کامیون های ایرانی معمولا وارد خاک افغانستان نمی شوند.

لطیفی اظهار داشت: با این حال در گمرک سفید قلعه، حدود ۸۰ درصد از سوخت صادراتی ایران به افغانستان ترانشیپمنت می شود و ۲۰ درصد دیگر را کامیون های ایرانی به مناطق نزدیک به ویژه ولایت هرات حمل می کنند.

سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: اگر همین نسبت ۸۰ به ۲۰ در ترانشیپمنت سوخت را در نظر بگیریم، حدود ۲۰ درصد از کامیون هایی که در این مرز بودند، ایرانی بوده و ۸۰ درصد دیگر افغانستانی بوده اند.

گمرک سفیدقلعه تا اطلاع ثانوی تعطیل است

وی با بیان اینکه گمرک سفید قلعه تا اطلاع ثانوی تعطیل است، گفت: تجار، بازرگانان و صادرکنندگان حتما قبل از ارسال هرگونه محموله با گمرک در تماس باشند و کالایی را برای این مرز ارسال نکنند.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: همچنان آتش در این مرز وجود دارد هرچند از حجم آن کاسته شده است. لکه های آتش در حال اطفا هستند و ۲۴ ماشین آتش نشانی از سوی ایران به این منطقه اعزام شده و در حال لکه گیری هستند.

لطیفی با بیان اینکه آتش گرفتن محموله های سوخت به راحتی خاموش نمی شوند، افزود: عمده بحث و اقدامات اجرایی در حال حاضر خاموش کردن آتش نیست بلکه بحث مهار آتش است تا به دیگر مناطق سرایت نکند.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که تا پایان امروز آتش سوزی در این منطقه مهار شود و بعد از آن امکان ارزیابی خسارت های مالی و جانی و غیره پیش می آید.

سخنگوی گمرک اعلام کرد: حدود ۱۰ نفر از مصدومان این حادثه به مرزهای ما اعزام شدند که برای درمان به بیمارستان های تایباد منتقل شده اند.

وی ادامه داد: هیچ یک از کارکنان گمرک در جریان این آتش سوزی آسیب ندیدن ولی به دلیل آنکه حتی در برخی از مناطق ارتفاع آتش تا ۱۰۰ متر نیز می رسید، تیم های آتش نشانی از سوی ایران به منطقه اعزام شده اند.

سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: اولین اقدام این بود که آتش مهار شده و آسیبی به تاسیسات مستقر در منطقه ویژه، بازارچه مرزی و گمرک وارد نکند و در ادامه نیز با تصمیم ستاد مدیریت بحران، مقرر شد تا تیم ها برای کمک به افغانستان بروند و مهار آتش از خاک این کشور آغاز شود.

افزایش فشار بر مرزهای ماهی رود و میلک

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار اگزیم نیوز که شرایط صادرات به افغانستان با تعطیل شدن این گمرک چه شرایطی خواهد داشت، افزود: به جز گمرک سفید قلعه، ۲ مرز رسمی دیگر برای تجارت با افغانستان، مرزهای ماهی رود در استان خراسان جنوبی و میلک در شهرستان هیرمند سیستان و بلوچستان هستند که بار ترافیکی آنها در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

لطیفی تصریح کرد: از بازرگانان و تجار می خواهیم تا قبل از ارسال مرسولات و محموله های خود با گمرک در تماس باشند تا زمان معطلی آنها در گمرک افزایش نداشته باشد.

سخنگوی گمرک ادامه داد: پیش بینی می شود که امسال صادرات ایران به افغانستان به ۳ میلیارد دلار برسد. این کشور بعد از عراق دومین مقصد صادراتی کشور از نظر مرزهای زمینی است. افغانستان دارای اهمیت ویژه در حوزه سیاست، فرهنگ و اقتصاد برای کشور ماست.

وی با اشاره به جنگ روانی برخی از رسانه های غربی به ویژه بی بی سی در مورد آتش سوزی در مرز سفید قلعه، گفت: رسانه های وابسته به ملکه در حال موج سواری در این زمینه هستند و موضوعات غیرفنی و غیرکارشناسی را برای ایجاد جنگ روانی به کار گرفته اند.

لطیفی در این زمینه توضیح داد: زمانی که ارتفاع و حجم آتش به گونه ای بوده که هیچ فردی امکان نزدیک شدن به آن تا ۵۰۰ متری را نداشته است، چه طور کارشناسان این شبکه ها در لندن از کم و کیف حادثه خبر دارند؟ طرف افغانستانی برای مهار این آتش سوزی از ایران کمک خواست و ما نیز به دلیل ریشه، زبان، دین و فرهنگ مشترک و همچنین همسایگی کمک های خود را از آنها دریغ نکردیم.

سخنگوی گمرک ادامه داد: شبکه های غربی بدنبال موضوعات غیرمرتبط و جدایی دو ملت ایران و افغانستان به بهانه های مختلف هستند که این امر نیاز به هوشیاری دو ملت دارد و نباید اجازه داد مباحث غیرکارشناسی و غیرانسانی را دنبال کنند. امیدوار هستیم تا با بازسازی روند تردد اتباع و تجارت از این گمرک هرچه سریعتر به حالت عادی خود بازگردد.

کد خبر 40829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =