افزایش هزینه تولید عامل اصلی کاهش صادرات لوازم خانگی ایران

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: تشدید بیش از پیش هزینه های تولید و در نتیجه گران شدن قیمت انواع لوازم خانگی ایرانی باعث محدودیت در صادرات این نوع تولیدات به خارج از کشور شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدحسین اسلامیان در خصوص دلایل این محدودیت افزود: در حالی که اکنون یک ماشین لباسشویی ایرانی با برند خوب در بازار داخل ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد، مشابه این کالای دارای برند جهانی در کشورهای حوزه‌ خلیج فارس و با دلار ۲۵ هزار تومان، حدود ۶ میلیون تومان عرضه می شود لذا نمی توان با این شرایط در بازارهای جهانی رقابت کرد.

وی، عمده لوازم خانگی صادراتی ایران را بخاری، کولر آبی و آبگرمکن عنوان کرد و گفت: برای آنکه صادرکننده موفقی باشیم و بتوانیم سهم مناسبی از بازار لوازم خانگی کشورهای همسایه داشته باشیم، باید محصولات تولیدی کشور از نظر کیفیت و قیمت تمام شده در بازارهای خارجی قابل رقابت باشند.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: با این شرایط در نهایت بتوان تنها کالاهایی نظیر آبگرمکن گازی و کولر آبی که به دلیل غیر اقتصادی بودن، دیگر تولید نمی‌شوند را به کشورهای همسایه صادر کرد.

وی افزود: طبق آخرین آمار، بیشتر این اقلام به عراق، افغانستان و اردن صادر شده اند؛ هرچند مقدار محدودی از دیگر لوازم خانگی صادر شده است.

اسلامیان تاکید کرد: هرچند تولیدکنندگان لوازم خانگی توان تولید انبوه و با کیفیت را دارند اما بخاطر اشباع بازار داخل، اکنون مازاد بر نیاز در این بخش وجود دارد که بخاطر وجود برخی مشکلات نمی توان مازاد بر تقاضای داخل را صادر کرد زیرا زیرساخت های لازم برای صادرات کالا در کشور وجود ندارد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت واردات به کشور، گفت:‌ واردات به کشور همچنان ممنوع است و مجوزی برای واردات لوازم خانگی بوش صادر نشده است.

کد خبر 40849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =