عرضه حداکثری فولاد در بورس انجام می‌شود

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست وزارت صنعت در موضوع فولاد، عرضه حداکثری در بورس برای کاهش حاشیه بازار و عرضه آن با قیمت مناسب برای مصرف‌کننده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، «مهدی صادقی نیارکی» در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی متافو اظهار داشت: صنعت فولاد از افتخارات کشور بوده و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور تولیدکننده فولاد مطرح است.

وی درباره ایجاد ظرفیت‌های مناسب در زمینه فولاد خام و مقاطع، گفت: در زمینه کنستانتره تا گندله و شمش اتفاقات خوبی افتاده است و ظرفیت ۵۵ میلیون تن در این بخش ایجاد و تجهیز شده است.

معاون وزیر صنعت افزود: در ۱۰ ماهه امسال با رشد تولیدات مختلف صنعتی از جمله لوازم‌خانگی، خودرو، کمباین  و تراکتور روبه‌رو بودیم و باید برای تامین نیاز داخل، زنجیره تولید ورق تقویت شده و طرح‌های موجود در این زمینه سرعت یابد.

وی تاکید کرد:‌ قیمت‌گذاری دستوری در بورس وجود ندارد، بلکه شروع قیمت‌گذاری داریم و همه کالاها با یک قیمت پایه عرضه می‌شوند که براساس آن، شرایط بازار و کشش تقاضا، این قیمت کاهش یا با وجود رقابت افزایش می‌یابد.

صادقی نیارکی با اشاره به صنعت فولاد به عنوان یکی از افتخارات کشور، تصریح‌کرد: انتظار می‌رود در کالایی که مازاد عرضه نسبت به تقاضا وجود دارد، قیمت متعادل شود.

گفتنی است، پیشتر «محمدعلی دهقان دهنوی»‌رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه با مدیران فولادی کشور تاکید کرد: هر گونه دخالت در قیمت کالاها از جمله فولاد در بورس کالا، شفافیت را کاهش می دهد و عدالت را نقض می کند؛ از این رو سازمان بورس براساس قانون، اجازه قیمت گذاری دستوری را نمی دهد که تعامل مطلوبی با وزیر صنعت و این وزارتخانه ایجاد شده است.

وی افزود: چشم انداز بازار فولاد در کشور بسیار درخشان است، بنابراین به همت تلاش های زیادی که در دست اجراست، همه اقدام ها انجام خواهد شد تا تمام زنجیره فولاد کشور در بورس کالای ایران عرضه شود.

بررسی آمار عملکرد در بخش فولاد در دوره ۹ ماهه امسال گویای صادرات ۵.۶ میلیون تن به ارزش بیش از دو میلیارد و ۱۷۹ میلیون دلار است که ۴۷ درصد ارزش آن متعلق به شمش ( بیلت و بلوم) است.

همچنین برپایه جداول آماری گمرک ایران، آذرماه ۸۳۹ هزار تن فولاد به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار صادر شد.

۷۰ درصد مواد اولیه صنایع چوب در داخل تولید می شود

معاون امور صنایع وزارت صنعت همچنین در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع چوب افزود: همزمان با تغییر الگوی زندگی مردم و استفاده بیشتر از ابزار آلات چوبی، صنایع چوب و سلولزی نیز در ۱۰ سال اخیر رشد چشمگیری کرده است.

وی بیان‌داشت: در گذشته در حوزه تامین مواد اولیه و واردات انواع فیبر و ام. دی. اف ارز زیادی از کشور خارج می‌شد، اما امروز بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه و زنجیره تامین انواع مواد شیمیایی و فرمالین‌ها در داخل تولید می‌شود.

صادقی نیارکی با اشاره به رشد خوب حوزه طراحی و ماشین‌سازی، ادامه‌داد: اگر می‌خواهیم در حوزه تولید یک کالا به پیشرفت برسیم، باید در همه بخش‌های مونتاژکاری، نوآوری و ماشین‌سازی هم به رشد برسیم.

این مقام مسوول در بحث تامین مواد اولیه نیز گفت: مهم‌ترین نکته در تامین مواد اولیه بحث چوب‌آلات خام است که هم‌گام با رشد این صنعت باید تامین شود.

وی خاطرنشان‌کرد: همکاران ما در بخش های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی در تلاشند با طرح‌های رشد گونه‌های سریع‌الرشد و همچنین واردات چوب خام، این مساله را به صورت پایدار رفع کنند.

کد خبر 40883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =