همایش اقتصادی اروپا و ایران فرصت واقعی برای تجارت است

مدیرکل بخش خاورمیانه موسسه بین المللی اقتصادی و مشاوره‌ای آمبروزتی همایش سه روزه اقتصادی اروپا و ایران را فرصت واقعی برای تقویت ظرفیت‌های تجاری دو طرف و گسترش صادرات غیرنفتی ایران دانست.

به گزارش اگزیم نیوز، «لوکا میرالیا» به عنوان یکی از طرف‌های برگزار کننده همایش اقتصادی اروپا و ایران، چهار ویژگی را برای این همایش برشمرد که نخستین آن، پشت سر گذاشتن پیامدهای ناشی از بحران کروناست که به گفته وی، منجر به توقف بسیاری از همکاری های بین المللی در یک سال گذشته شده است.

وی افزود که برگزاری این نشست نشانگر عبور از بن بست تجاری است که در یک سال گذشته تحمیل شده است.

وی حمایت مالی مرکز بین المللی تجارت اتحادیه اروپا، سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین حضور نمایندگان سیاسی وزارت امور خارجه ایران را از دیگر ویژگی های مهم این نشست عنوان کرد و افزود که این نشست همچنین شاهد مشارکت گسترده‌ کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، سوئیس و ۱۵ کشور  جهان خواهد بود.

همایش اقتصادی اروپا و ایران که آذرماه گذشته بنا به دلایل سیاسی لغو شد، برای روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳  اسفند ۱۳۹۹ بصورت مجازی برنامه ریزی شده است. بر اساس اعلام دبیر خانه همایش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و احتمالا «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنرانان اصلی این نشست خواهند بود.

مدیرکل بخش خاورمیانه آمبروزتی می‌گوید که چون این نشست سیاسی نیست و جنبه اقتصادی دارد مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفته است. او در این باره توضیح داد که نخستین بار اواسط سال گذشته میلادی ایده برگزاری این نشست مطرح شد و آن زمان مشخص نبود که تحولات سیاسی در سطح بین‌المللی به کدام سمت و سو خواهد رفت و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه خواهد شد. با این وجود به گفته او پیروزی جو بایدن در اراده برگزاری این نشست بی تاثیر نبوده است.

وی همچنین حمایت سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا از ایران را در برگزاری این نشست کلیدی دانست و گفت: ما می خواهیم برای شرکت‌های کوچک و متوسط ایران فرصت واقعی تجاری ایجاد کنیم. میرالیا حمایت و توسعه ظرفیت‌های صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی را از اهداف مهم برگزاری این نشست توصیف کرد و در این زمینه به برگزاری نشست‌های اختصاصی درخصوص استراتژی ملی صادرات در زمینه‌های بخش‌های صنعتی، کشاورزی، بخش‌های خدماتی گردشگری وخدمات( ICT) اشاره کرد

وی تصریح: ما در واقع در تلاش هستیم تا برای فعالان حوزه اقتصادی ایران موثر باشیم و به آن‌ها درزمینه توسعه مهارت‌های لازم برای تقویت ظرفیت‌های صادرات کمک کنیم

مدیرکل بخش خاورمیانه آمبروزتی با بیان این مطالب نتیجه‌گیری کرد که این همایش از چهار زاویه شامل برگزاری اجلاس، نشست‌های تخصصی، ظرفیت سازی و ارتباط فعالان اقتصادی اروپایی و ایرانی اهداف خود را دنبال می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت برگزاری این نشست هم گفت؛ ما در تلاش هستیم تا به کشوری کمک کنیم که با وجود تحریم‌های آمریکا و پیامدهای همه‌گیری کرونا دوران چالش برانگیزی را سپری کرده است.

«لوکا میرالیا» با اشاره به فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران در سه سال گذشته افزود: ایران بار دیگر راه خود را برای عبور از مشکلات پیدا کرد و موفق شد تا صنایع غیر نفتی خود را توسعه دهد.

هرچند ایران در این مدت بخت همکاری تجاری با شرکت‌های بین المللی را نداشت اما روی تقویت صنایع داخلی متمرکز شد و در این زمینه هم موفق عمل کرد. لذا اگر به صادرات غیر نفتی ایران نگاه کنیم افزایش قبال توجهی در سه سال گذشته داشته است.

وی افزود: از یک سو می توان ادعا کرد که کاهش ارزش پول ملی ایران در سه سال گذشته وحشتناک بوده اما این مساله فرصتی را برای گسترش صادرات ایران فراهم کرده است. مدیرکل بخش خاورمیانه با اشاره به اهمیت حمایت از تعامل شرکت‌های تجاری ایرانی و اروپایی گفت؛ ما می‌خواهیم آن ها را در موقعیتی قرار دهیم تا ارتباطات با یکدیگر گسترش دهند. وی خاطر نشان کرد که این مساله با فشارهای ناشی از تحریم‌های آمریکا منافاتی ندارد و می‌خواهیم تا جایی که امکان دارد ظرفیت‌های موجود را تشریح کنیم.

«لوکا میرالیا» افزود: البته ما نمی‌توانیم رویا پردازی کنیم و نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت باشیم. ما به خوبی از تهدیدهای ناشی از تحریم های آمریکا بلحاظ مالی بر شرکت های اروپایی آگاه هستیم.   لذا شرکت های بزرگ تجاری که با امریکا تعاملات تجاری دارند ممکن است در این زمینه با مشکلاتی مواجه شوند اما باید در نظر داشت ایران از ظرفیت شرکت‌های کوچک و متوسط زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: مشکل این است که وقتی درباره تحریم‌های آمریکا صحبت می‌کنیم گمان می‌کنیم که هیچ تعاملی مجاز نیست. البته در دوران ریاست جمهوری ترامپ دایره تحریم‌های آمریکا گسترش پیدا کرد، منظور من شرکت های هستند که ارتباطی با فعالیت‌ای هسته‌ای  ارتباطی ندارند. اما عرض من این است که ما ماموریت داریم موضع اروپا را در این زمینه روشن کنیم که از زمان امضای برجام تغییری نکرده است.

میرالیا به تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: ما به شرکت های اروپایی نمی‌گوییم که فارغ از این مشکلات با ایران کار کنید اما گمان می‌کنم که اتحادیه اروپا نهایت تلاش خود را صورت می‌دهد تا زوایای تجارت با تهران را بهتر درک کند.

وی یادآورشد که اتحادیه اروپا به لحاظ سیاسی تحریم‌هایی یکجانبه علیه کشورها را تحمل نمی کند. این مساله به گفته او مغایر اصول حاکمیت کشورهاست و از این منظر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اصلا قابل قبول نیست.

کد خبر 40921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =